Hej. Jag har precis flyttat in min verksamhet i en lokal som jag kommer hyra långsiktigt (potentiellt flera år) för mitt lilla företag - använder den som både showroom och fotostudio. I lokalen finns tre väggarmatur som inte alls passar in, så jag tog helt enkelt bort dem och hade en ide om att installera nya, snyggare vägglampor.

Nu har jag däremot vid närmare eftertanke har jag kommit fram till att jag verkligen, verkligen vill ha helt släta väggar. Så I nuläget har jag såklart kvar elkablar som sticker ut ur putsväggen genom kabelkanaler. Min idealiska lösning vore att dra tillbaka kablarna genom kanalerna, mäta upp hålens positioner noggrant, och sedan spackla och måla över dem.

Men! Eftersom det är en hyreslokal måste jag se till att alla ändringar jag gör går att återställa helt om jag flyttar ut.

Om jag nu drar ut kablarna och spacklar över hålen, hur svårt skulle det vara att installera om ledningarna senare? Det är tre vägglampor som alla är sammankopplade med varandra. Att parallellkoppla lampor kan jag, men att få in sladdar genom ett flera meter långt rör är något som jag aldrig gjort förut. Har inga problem med att ta in elektriker för detta, men är det ens görbart?

Är det här en rimlig approach, eller finns det bättre tillfälliga lösningar för att dölja kablarna? All rådgivning från kunniga eller andra som hanterat liknande situationer uppskattas verkligen.

PS. I nuläget är alla sladdar täppta med ubåtar och några lager eltejp.

• Exposed electrical cables protruding from a white plaster wall, with a plastic connector and a visible screw nearby.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stege framför en vit vägg med exponerade elkablar som sticker ut, där en vägglampa har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lätt att få in en kabel i ett rör, bara röret är helt. Det du behöver göra är att låta en elektriker ta bort kablarna. Detta är enkelt, men eftersom du frågar, gör det inte själv. Sedan kan vem som sätta ett vitt lock över öppningarna. Vill du ha det helt slätt får du jobba lite mer. Att sätta en lock över och måla över i samma färg som väggen ger inte en helt slät vägg, men är å andra sidan väldigt enkelt.

Om du verkligen, verkligen vill ha helt släta väggar är det kanske bäst att bygga nya väggar framför de befintliga? Då kan du måla eller hänga grejer på dom som du vill utan att behöva återställa alltför mycket när du flyttar.

useless useless skrev:
Om du verkligen, verkligen vill ha helt släta väggar är det kanske bäst att bygga nya väggar framför de befintliga? Då kan du måla eller hänga grejer på dom som du vill utan att behöva återställa alltför mycket när du flyttar.
Tack för svar. Om vi nu leker med tanken att jag faktiskt byggar nya väggar, vad gör jag då med sladdarna? Dessa lär väl isåfall behöva sättas i en kopplingsdosa, och sådana dosor får man väl inte gömma bakom en vägg (även om den nya väggen är nedmonteringsbar?).

B brumbjorn skrev:
Det är lätt att få in en kabel i ett rör, bara röret är helt. Det du behöver göra är att låta en elektriker ta bort kablarna. Detta är enkelt, men eftersom du frågar, gör det inte själv. Sedan kan vem som sätta ett vitt lock över öppningarna. Vill du ha det helt slätt får du jobba lite mer. Att sätta en lock över och måla över i samma färg som väggen ger inte en helt slät vägg, men är å andra sidan väldigt enkelt.
Tack för svar! Det var goda nyheter för mig. Jag planerar inte att göra någonting på egen hand så finns ingen risk där - är ohändig som få, så vill mest se över möjligheterna innan jag drar hit yrkesmän som kostar pengar. Men när du säger ”lock”, vad menar du för lock då? Borde väl rimligtvis gå att spackla över lock till kopplingsrör eller liknande, om något sådant finns, så att röret går att gräva fram vid senare tillfälle, eller är jag ute och cyklar?

Z zierraleone skrev:
Tack för svar. Om vi nu leker med tanken att jag faktiskt byggar nya väggar, vad gör jag då med sladdarna? Dessa lär väl isåfall behöva sättas i en kopplingsdosa, och sådana dosor får man väl inte gömma bakom en vägg (även om den nya väggen är nedmonteringsbar?).
Sätt någon tunn dosa över och ställ de nya väggarna några cm ifrån de gamla.
Då har du plats där emellan att dra el och annat du behöver.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.