I torpet rinner dagvattnet rakt ner på två ställen på framsidan. På ömse sidor om altanen. Funderar på att leda vattnet längre bort från huset genom att koppla på någon sorts rör som jag hänger/lägger under altanen. Då får jag det 4 m bort från torpargrunden. Grävning är av olika skäl ej möjligt. Dock skulle jag kunna gräva en gemensam stenkista ed framför altanen där rören skulle kunna gå ihop.

Lägg det fritt i luften under alltanen., med 110 avloppsrör som passar att trä på stuprörert. Har så på stugan och fungerar bra. Sen låta röret sluta någon/ra meter utanför grunden i nedförsbacke.

F Fredrik61 skrev:
I torpet rinner dagvattnet rakt ner på två ställen på framsidan. På ömse sidor om altanen. Funderar på att leda vattnet längre bort från huset genom att koppla på någon sorts rör som jag hänger/lägger under altanen. Då får jag det 4 m bort från torpargrunden. Grävning är av olika skäl ej möjligt. Dock skulle jag kunna gräva en gemensam stenkista ed framför altanen där rören skulle kunna gå ihop.
Tack, funderat i de banorna lite själv. En fundering dock hur jag får till böjen för att sedan ansluta till vattenröret? Hur gjorde du där?

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Kanske kapa stuprören (om det är sådana) och sätta en lövsil på röret för att hålla rent i fortsatt rördragning/stenkista. Då får du väl fortsätta med rör från den silen?
[länk]
Ingen dum tanke, men undrar hur man gör denna lösning stabil? Lövsilen behöver fästas i något? Är det lämpligt skruva fast den i stupröret? Så länge vattnet flödar som avsett är det ju bara egenvikten som ska bäras i stupröret

F Fredrik61 skrev:
Ingen dum tanke, men undrar hur man gör denna lösning stabil? Lövsilen behöver fästas i något? Är det lämpligt skruva fast den i stupröret? Så länge vattnet flödar som avsett är det ju bara egenvikten som ska bäras i stupröret
Bara tänk lite, finns det träd runt huset, leds då takvatten ner till en stenbrunn eller liknande så kommer den att sättas igen med tiden. Takvtten ska bort från hus och avslutas i friska luften.

F Fredrik61 skrev:
Jag har t ex. en lövsil på ett stuprör som går ned vid altan. Men där har jag satt den genom en altanbräda med hål för röret som sedan fortsätter under den nivån. Kanske kan du stötta röret från altanen, eller som vanlig stuprörs-infästning mot väggen, innan det fortsätter? Lövsilen är ju bara en "mellandel" på rördragningen som sedan fortsätter.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Bara tänk lite, finns det träd runt huset, leds då takvatten ner till en stenbrunn eller liknande så kommer den att sättas igen med tiden. Takvtten ska bort från hus och avslutas i friska luften.
Ja, det är det bästa. Jag har sil på regnvatten-tunnan, men trots att jag har kompletterat med finmaskigt rostfritt nät blir det massor med saker i vattnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.