Bild 1 visar de två planen i min villa med bärande väggar i rött och dörröppningar markerade. På Övervåningen är det vänstra utrymmet uppdelat i två rum. Jag skulle vilja ta bort väggen där emellan och i samband med det ta bort väggdelen (streckad i bild 2) mellan de två dörrarna (cirka 10 cm) och ha en bred öppning utan dörr (bild 3).

Hur kan jag veta om delen mellan dörrarna är bärande och måste vara kvar? Tyvärr finns inga ritningar kvar som visar annat än planlösning.

• Planlösning av villa med bärande väggar i rött och markerade dörröppningar. Övervåningen visar en streckad linje mellan dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av husets övervåning med markerade dörröppningar; streckad väggdel (10 cm) mellan två dörrar syns.
    Skapa konto
  • Skiss med två dörröppningar och mellanliggande väggdel markerad streckad, i en planlösning för övervåning i villa.
    Skapa konto
BirgitS
Det blir ju gissning men jag tror att det mellan dörrarna går en pelare som bär upp balkarna ovanför dörrarna. Däremot går det ju att anlita en byggkonstruktör, som kan räkna fram en ny kraftigare balk ovanför öppningen och nya kraftigare pelare på var sin sida om den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.