Hej,
har fundering att anlita en konstruktör att räkna på om man kan riva det markerade området i mitten på planlösningen.
ca 1,4m. Lägenhten är från 1986 och min lägenhet är på plan 3 (inga lägenheter ovanför)
Jag vill göra detta så smärtfritt som möjligt, och i bästa scenario så behövs ingen avväxlings balk då där är en "pelare" på 60cm om man tar bort 1,4.
Vet att det måste göras bygglovsansökan och sånt.
Men vad tror ni kunniga?
Bifogar ritningar från kommunen, har fler men vet ej vilka som är relevanta.
har fundering att anlita en konstruktör att räkna på om man kan riva det markerade området i mitten på planlösningen.
ca 1,4m. Lägenhten är från 1986 och min lägenhet är på plan 3 (inga lägenheter ovanför)
Jag vill göra detta så smärtfritt som möjligt, och i bästa scenario så behövs ingen avväxlings balk då där är en "pelare" på 60cm om man tar bort 1,4.
Vet att det måste göras bygglovsansökan och sånt.
Men vad tror ni kunniga?
Bifogar ritningar från kommunen, har fler men vet ej vilka som är relevanta.
Nej, det krävs inget bygglov för denna åtgärd.
Men en ändring av en bärande konstruktion kräver en anmälan till byggnadsnämnden. Normalt skickar man då in en beskrivning av åtgärden och ofta en ritning som omfattar den bärande del som ska ändras där konstruktör intygar att åtgärden är till fylles. Sen får du ett startbesked till svar från byggnadsnämnden och en faktura för avgiften för anmälan enligt den taxa kommunen har beslutat om. Några tusenlappar för handläggningen brukar det kosta.
Men en ändring av en bärande konstruktion kräver en anmälan till byggnadsnämnden. Normalt skickar man då in en beskrivning av åtgärden och ofta en ritning som omfattar den bärande del som ska ändras där konstruktör intygar att åtgärden är till fylles. Sen får du ett startbesked till svar från byggnadsnämnden och en faktura för avgiften för anmälan enligt den taxa kommunen har beslutat om. Några tusenlappar för handläggningen brukar det kosta.
Dessa hårt arbetande tjänstemän får intäkterna till den budget som finansierar deras löner via dessa avgifter. Så de formligen älskar dessa anmälningsärenden, lite arbete, lite som kan gå fel och garanterar fortsatt anställning. Att ta betalt för formfrågor och bagateller är det bästa för rent seekern.
Jag förstår det. Jag ville köpa loss en kommunal markplätt. Det skulle kosta mig trehundrasextiotusen. Sextio för marken och trehundra för administrativa kostnader. Det blev ingen affär.Claes Sörmland skrev:
Dessa hårt arbetande tjänstemän får intäkterna till den budget som finansierar deras löner via dessa avgifter. Så de formligen älskar dessa anmälningsärenden, lite arbete, lite som kan gå fel och garanterar fortsatt anställning. Att ta betalt för formfrågor och bagateller är det bästa för rent seekern.
Jag menar att TS för egen vinning skull inte skall blanda in kommunen i något de aldrig kommer att få kännedom om.
Det är en bostadsrätt, i ett flerbostadshus dessutom. Att inte följa lagar och regler gör att TS riskerar att bostadsrätten förverkas. TS behöver göra bygganmälan och få den godkänd samt få föreningens godkännande (eller Hyresnämndens, om styrelsen nekar).
Lite dåliga ritningar men huset är byggt med plattbärlag med pågjutning. Har du även detta över din lägenhet?
Problemet är att det är konstruerat för att den väggen är bärande och plattbärlaget är skarvat över väggen och jag ser ingen extra underkantsarmering.
Så summa summarum kan det bli svårt att riva utan en balk som ersättning
Problemet är att det är konstruerat för att den väggen är bärande och plattbärlaget är skarvat över väggen och jag ser ingen extra underkantsarmering.
Så summa summarum kan det bli svårt att riva utan en balk som ersättning
Redigerat:
Du låter så cynisk ClaesClaes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara