Hej,
Hoppas på att få hjälp här inne där hela Sveriges samlade elit finns!

Har läst runt här på forumet, men hittar inget som direkt ger svar på mina frågor.
Problemet jag brottas med är att jag ska renovera köket. Idag sitter det en spisfläkt som jag läst mig fram till är en Aliance-fläkt. Huset är byggt 1978 och har mekanisk frånluft som styrs via just köksfläkten.

Den har 3-4 lägen medsols som ökar styrkan i fläkten i kåpan (och samtidigt ökar styrkan på fläkten på taket om jag fattar det rätt). Sen har den 1 läge motsols som enbart ökar ventilationen i badrum och tvättstuga, inte i själva köksfläkten.

Hur fan funkar det? Varför ökar inte ventilationen i badrummen när jag vrider medsols? Jag ökar ju varvtalen på fläkten på taket? Och tvärtom, varför ökar inte frånluften i spiskåpan när jag vrider motsols? Har jag ens daglig frånluft via spiskåpan?
Som ni förstår kan jag ingenting om ventilation :-(

Jag ska sätta in en spis med ”downdraft” i en köksö, så jag behöver ta bort den gamla fläkten. Men med ovan frågeställning, vad måste jag tänka på? Jag vill ju fortfarande kunna styra ventilationen i badrummen och tvättstugan.

Jag ska inte göra något själv utan jag kommer ta in hantverkare, men vill gärna veta exakt vad som ska göras så jag kan granska offerter. Sen är det ju kul och veta vad man gjort :-)

Tack på förhand!

Ta bort fettfiltret i kåpan så ser du spjället som gör att luften sugs ut på rätt ställe.
Medsols i läge 1,2,3 är spjället öppet och fläktarna ökar fart i varje läge.
Motsols är spjället stäng (och fläkten i kåpan avstängd) medan takfläkten går på full fart.

Skall du ta bort Alliance kåpan måste du lösa ny hastighetsstyrning till takfläkten (transformator eller tyristor "dimmer").
Tyristor "dimmer" har nackdelen att det kan bli brummande ljud från takfläkten.

Jag skulle använt den gamla kökskanalen (imkanalen) som går till takfläkten och satt ett nytt frånluftsdon i köket.
Detta är för att ha en grundventilation (som du idag troligtvis har via hål i spjället i kåpan) som tar bort fukt mm. i köket när man inte använder köksfläkten.

Sedan behöver din nya downdraft köksfläkt en ny imkanal ut om du inte skall köra med kolfilter och återcirkulation.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Hej
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Ta bort fettfiltret i kåpan så ser du spjället som gör att luften sugs ut på rätt ställe.
Medsols i läge 1,2,3 är spjället öppet och fläktarna ökar fart i varje läge.
Motsols är spjället stäng (och fläkten i kåpan avstängd) medan takfläkten går på full fart.

Skall du ta bort Alliance kåpan måste du lösa ny hastighetsstyrning till takfläkten (transformator eller tyristor "dimmer").
Tyristor "dimmer" har nackdelen att det kan bli brummande ljud från takfläkten.

Jag skulle använt den gamla kökskanalen (imkanalen) som går till takfläkten och satt ett nytt frånluftsdon i köket.
Detta är för att ha en grundventilation (som du idag troligtvis har via hål i spjället i kåpan) som tar bort fukt mm. i köket när man inte använder köksfläkten.

Sedan behöver din nya downdraft köksfläkt en ny imkanal ut om du inte skall köra med kolfilter och återcirkulation.
Hej,

Tack så hemskt mycket! Fantastiskt att jag fick svar på mina funderingar samt förslag till nya lösningar på samma gång! Underbart!

Tack så mycket igen🙏🙏🙏

• Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.