V
Är det någon som faktiskt har lyckats få en kommun att fälla stora träd genom att trycka på just fallrisk, skadade rötter vid schaktning eller säkerhet för barnen? Hur bar ni er åt, och exakt hur formulerade ni er för att få ett JA i ert beslut? Finns det några specifika argument eller "kryphål" gällande fastighetsägaransvaret som kommunen faktiskt lyssnar på?
Bilder på tomten vid olika tidpunkter

• IMG_9655.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9654.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fastighetsägaransvaret är nog inte större för kommunen än för vilken annan skogsägare som helst. Man går väl alltid på egen risk genom en skog eller?
Eller är det kanske så att du egentligen vill ha bort träden som skuggar din tomt?

• Gilla
ReMaxBerea och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Min tomt gränsar till kommunal mark. I samband med att ett träd blåste ner meddelande jag kommunen att två träd intill svajade betänkligt och skulle falla på mitt hus om de blåste ner. Kommunen kom då och tog ner träden.

Till saken hör att träden står på norrsidan bakom vår häck så vi får varken mer sol eller ”egen” yta att röra oss på. Det hjälpte säkert att huset stått på tomten innan träden växte upp.

Är det så att du håller på att bygga ett hus? Då har du nog ett svårare case. Jag skulle tro att kommunen svarar att du bör placera huset på tomten så att träden inte stör dig.

Mvh Mackk

Idag har träd fått ett stort värde och betydelse ur klimat hänseende, man pratar om kolsänka och om träd i stadsmiljö för skugga och svalka. De flesta kommuner tar nog inte ner frisk träd utan bara döda och träd med uppenbar risk att falla. Dom där argumenten TS söker är nog svåra att finna.

• Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och till detta så blir ju det kommunala jobbet så mycket enklare om man inte behöver sköta slydungarna. Mindre att göra på jobbet och lättare att hålla den kommunala enhetens budget. Och jättebra för arbetsmiljön, särskilt att kommunalanställda inte ägnar sig åt trädfällning eller röjsågsarbete!

Så jag tror alla incitament pekar åt hållet att kommunalt mark eller allmän plats under kommunalt huvudmannaskap i allmänhet kommer att få fortsätta att växa igen och så småningom bilda skogsdungar.

Och det är ju inte unikt för kommunalt förvaltad mark. Nästan all mark håller på att förskogas i Sverige, till den grad att vi ligger på nettonoll för koldioxidutsläpp. Vi är på väg tillbaka till ett bronsålderslandskap.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Ja jag lyckades sent 80-tal.
Hade en tomt som gränsade mot skog med ek, björk och asp vilket var obra för sen eftermiddagssol och kvällssol plus en viss risk för huset.
Jag ringde ut ansvarig tjänsteman för ett platsbesök, och han höll med om behovet men kunde inte hjälpa mig då de inte hade några planer på eller resurser för en större gallring.
Jag förklarade att jag hade +10 års erfarenhet med motorsågen och fällt åtskilliga träd och att jag kunde tänka mig att ta jobbet själv pö om pö, och då även ta hand om ris och ved.
Otroligt nog så fick jag ok för det så länge jag inte gjorde anspråk på något från kommunen om det skulle bli någon olycka eller annat galet.

Snacka om jackpott, jag hade ved i nära 15 år efter det, då jag långsamt utökade gallringen till förmån för de ekar som hade potential.

Dock tveksamt om det skulle gå idag då alla inom kommunerna har blivit rädda för sin egen skugga och drunknat i byråkrati.

• Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och till detta så blir ju det kommunala jobbet så mycket enklare om man inte behöver sköta slydungarna. Mindre att göra på jobbet och lättare att hålla den kommunala enhetens budget. Och jättebra för arbetsmiljön, särskilt att kommunalanställda inte ägnar sig åt trädfällning eller röjsågsarbete!

Så jag tror alla incitament pekar åt hållet att kommunalt mark eller allmän plats under kommunalt huvudmannaskap i allmänhet kommer att få fortsätta att växa igen och så småningom bilda skogsdungar.

Och det är ju inte unikt för kommunalt förvaltad mark. Nästan all mark håller på att förskogas i Sverige, till den grad att vi ligger på nettonoll för koldioxidutsläpp. Vi är på väg tillbaka till ett bronsålderslandskap.
Jag tycker det finns massor av stympade gräsmattor kvar, både kommunalt och privat, så risken att vi når bronsåldern med blandskog, öppna "savanner" och träskområden är inte så stor. Enda chansen är nog att det blir helt folktomt och även om vissa jobbar hårt för det så tar det ett tag till.
Skillnaden mellan monokultur och "slydungarna" är också stor när det gäller miljön.
Istället för att se en konspiration eller lathet så fort en kommun gör något så kan man fundera på om de någon gång de senaste 50 åren läst på och insettt att hårdgjorda ytor inte alltid är så bra för miljön. Ska man skapa fler hårda ytor så måste man försök minskar effekterna och en blandad skog med mycket löv är bra på det.

Fast vi har återigen haft en sommar med vattenbrist och samtidigt bilder på kortklippt gräsmattor från samma kommuner så vissa kommuner behöver läsa på lite till.

Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Jag tycker det finns massor av stympade gräsmattor kvar, både kommunalt och privat, så risken att vi når bronsåldern med blandskog, öppna "savanner" och träskområden är inte så stor. Enda chansen är nog att det blir helt folktomt och även om vissa jobbar hårt för det så tar det ett tag till.
Skillnaden mellan monokultur och "slydungarna" är också stor när det gäller miljön.
Istället för att se en konspiration eller lathet så fort en kommun gör något så kan man fundera på om de någon gång de senaste 50 åren läst på och insettt att hårdgjorda ytor inte alltid är så bra för miljön. Ska man skapa fler hårda ytor så måste man försök minskar effekterna och en blandad skog med mycket löv är bra på det.

Fast vi har återigen haft en sommar med vattenbrist och samtidigt bilder på kortklippt gräsmattor från samma kommuner så vissa kommuner behöver läsa på lite till.
Så i sammanfattning menar du att en och annan slydunge faktiskt är resultatet av att vissa invigda som har "läst på" ute i kommunerna och har verkat i det fördolda. Denna gnosis som att läsa på ger möjliggör att man likt dig kan associativt länka uppväxande slydungar med fenomen som kortklippta gräsmattor, torka, hårdgjorda ytor o s v. Man kan t o m se blandad lövskog i TS foto på några övergivna tallar/granar när man har "läst på". Och fler måste invigas i denna hemliga kunskap så att vattenbristen i vissa kommuner kan åtgärdas. Helt utan att ordna med nya vattentäkter får man förmoda.

Nja, jag tror inte riktigt på denna hemliga kunskap eller de invigdas kommunala konspiration. Nog är det snarare krassa mänskliga incitament och budgetdisciplin som styr våra kommuner. Även om en och annan tokstolle kan få en plattform i någon kommun då och då.

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.