Justering av tracking och bladspänningen känns trög på min maskin och jag lyckas inte riktigt ställa det hela så jag blir nöjd. Mycket vibrationer och det lutar väl åt att jag inte lyckas få till nog med bladspänning och om jag tok-drar bladspänningen så är i princip helt kört att vrida på trackinghjulet.

Jag skulle vilja ta av det övre hjulet för att titta, rengöra och smörja in mekanismen men det sitter som berget. På det undre så var det bara att lossa spänningen på kilremmarna och ta av den inre låsringen (nr 2) så gled hjulet inkl kullagret av från axeln utan problem. Jag tycker att det ser ut att vara samma konstruktion på det övre men jag tänkte fråga här innan jag använder för mycket våld. Man skulle ju även kunna lossa på sättskruv nr 8 på ritningen och få loss hela axeln om jag tolkar det rätt. Kanske det är en väg framåt istället?

Jag har prövat att knacka lite försiktigt med en hammare, men som sagt, vill inte bruka för mycket våld utan att veta exakt hur det hänger ihop. Att värma med en varmluftspistol skulle ju kunna vara ett alternativ också, kan man paja kullagret om man värmer för mycket?

Om man kan kan använda obegränsat med våld, hur ska det i så fall appliceras? Jag har ingen avdragare med så långt ut till käftarna, det är 13cm från centrum ut till hålen där man skulle kunna kroka fast.

Föråldrad teknisk ritning av en maskins delar med etiketterade komponenter, inklusive hjul och axlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skiss på maskinen

Bild på övre upphängning av maskin med synlig sättskruv nr 8 täckt av sågspån.
Skapa konto

bild på övre upphängning inkl sättskruv nr 8.

Mätsticka visar avstånd på maskinens övre upphängning nära sättskruv nr 8.
Skapa konto

Redigerat:
Funkade fint att lossa sätt skruven och ta bort hela axeln. Men nu till nästa problem, jag trodde att nr 18 också var en sättskruv, men det verkar vara en genomgående sprint, även den verkar sitta som berget. Någon som har något tips på hur man knackar ut den?

Axel med genomgående sprint som sitter fast, i behov av tips för borttagning.
Skapa konto

Grön maskindel med en axel och tänkt sprint, synliga skruvhål och damm på ytan.
Skapa konto

Hur gick det? Har också en Meber 600 och har problem med att ”slacka” på det övre hjulet för att byta blad.

V vanpire skrev:
Hur gick det? Har också en Meber 600 och har problem med att ”slacka” på det övre hjulet för att byta blad.
Att byta blad var aldrig problemet för mig. Det var att det var supertrögt att justera trackingen när man hade ordentligt med bladspänning. Jag fick väl till det hjälpligt till slut men jag var aldrig riktigt nöjd. Sprinten på vredet kom ut om man använde tillräckligt mycket våld, jag köpte en dorn sats på Jula och bankade ut den med minst dornet.

Däremot så står maskinen oanvänd för närvarande, jag lyckades paja gjutjärnsklumpen som sitter i mitten av hela konstruktionen när jag satte i mitt bredaste klyvblad (25mm) och drog bladspänningen för kung och fosterland. Försökte sälja maskninen som reparationsobjekt men ingen nappade. Ska se om jag kan hitta någon som är riktigt duktig på att svetsa som kan laga den istället.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker det snarare låter som att du spänner för hårt och att den gick sönder kanske är en indikation på det också. Även på min metallbandsåg som är gjord av en generös mängd stål och gjutjärn så går det att deformera ramen så pass att trackingen blir åt fander och den är alltså av modellen som har en förstärkning bakom bladet och inte är ett öppet C som träbandsågar.

Hur ser delen som gick sönder ut?

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker det snarare låter som att du spänner för hårt och att den gick sönder kanske är en indikation på det också. Även på min metallbandsåg som är gjord av en generös mängd stål och gjutjärn så går det att deformera ramen så pass att trackingen blir åt fander och den är alltså av modellen som har en förstärkning bakom bladet och inte är ett öppet C som träbandsågar.

Hur ser delen som fick sönder ut?
Se den här tråden för bilder. https://www.byggahus.se/forum/threads/bandsag-meber-600-reparationsobjekt-stockholm-norrort.555643/

Kan mycket väl vara att jag spänner för hårt, men nästan alla tips man får är ju att spänna mer.

Rickard.
Outch...

Jag har haft hyffsade resultat med att löda gjutjärn men till det där vettef-n, den där lär ju bli utsatt för en hel del krafter...

Det löste sig för mig med bladspänningen. Den hade kilat fast sig uppåt. Fick loss den med lite våld.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.