Besiktningen gillade inte mina hjullager. På ena sidan lyckades jag få bort dammkåpan, men den andra sitter som svetsad. Några tips?

IMG_5439.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
Dom där är förbrukningsvara, klappa till den med en hammare så lossnar den nog till slut. Sedan är det bara köpa en ny i samband med att du köper nya lager.

Ja, den kåpan blir sig aldrig mer lik. Nästa utmaning - muttrar. De har deformerats på plats och även efter att jag böjt ut dem igen blir det tydligt att de 350Nm (eller 280Nm) som specas som åtdragningsmoment inte räcker till för att få loss dem. Jag kan inte se varför det här skulle komma som en överraskning egentligen. Dags för ännu ett besök i verktygsvaruhuset. Varför köpte jag inte krafthylsa istället när jag ändå handlade? 🤔

F fiskbuggaren skrev:
Besiktningen gillade inte mina hjullager. På ena sidan lyckades jag få bort dammkåpan, men den andra sitter som svetsad. Några tips?

[bild]
Jag brukar knacka in en skruvmejsel där det finns någon glipa, och bända. Blir inte alltid vackert men vem 17 ska se det?

När det gäller rostiga skruvar finns för oss vanliga dödliga bara tre alternativ: Rostlösare, mer rostlösare, och hysteriskt mycket rostlösare. Märke och modell är väl en smaksak — säkert samma skräp i alla — men jag brukar köra med Biltemas Snabbrostlösare och det brukar lösa det mesta.

För den välbärgade föreligger ett fjärde alternativ: induktionsvärmare. Har själv inte testat, men det har däremot den här grabben. Bl a här:

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Ett steg större verktyg så lossnade muttern också. Det här är tydligen ett till sånt projekt där varje steg kräver nya verktyg. Min improviserade hemmabyggda press var inte tillräcklig för att pressa ur gamla lagret 😕

• IMG_5846.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är enklare - och inte så fruktansvärt dyrt - att köpa hela trumman inklusive lager.
Edit: ser visst ut att vara obromsad. Men borde vara samma med lagernavet då (att det finns komplett).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.