Hej alles,

Tänkte bara fråga er en sak för min förståelse gällande en SystemAir RE-transformator kopplingsschema samt min gamla transformator.

gamla trans: min förståelse att bruna är fas och blåa är nolla, men vad kallas det svarta? (om ni förstår tecknet också)

nya trans och min tolkning: första gruppen från vänster är för Vidarekoppling. Andra gruppen har en N som är nolla och tilde symbolen är väl växelström dvs. fas koppling, stämmer det?

Därefter kommer 3 jord inkopplingar

Och därefter kommer N och sedan oändlig riktning tecken, eller vad kallas denna tecken i en kopplingsschema?

• Närbild på en elektrisk transformator med synliga kopplingar och märken som CE, med blå och bruna kablar anslutna, monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Transformator med kopplade bruna, blåa och svarta kablar, möjliga fas-, nolla- och jordkopplingar i närbild.
    Skapa konto
  • SystemAir-transformator med öppen hölje, visar kopplingsanslutningar och komponenter inuti.
    Skapa konto
  • SystemAir RE-transformator kopplingsschema med anslutningar för fas, nolla och jord, samt symboler som tilde och oändlighetstecken.
    Skapa konto
  • SystemAir RE1,5 transformator kopplingsschema med symboler för vidarekoppling, nättspänning, jord och fläkt. Viser anslutningar och symboler för elektriska kopplingar.
    Skapa konto
C Cap81 skrev:
gamla trans: min förståelse att bruna är fas och blåa är nolla, men vad kallas det svarta? (om ni förstår tecknet också)
Det framgår inte. Det kan lika gärna vara tvärtom. Du bör kunna se vilken tråd som är fas och vilken som är tändtråd och går till motorn. Begreppet tändtråd används för belysning, den tråd som strömbrytaren styr. Samma begrepp kan väl användas här också.

C Cap81 skrev:
nya trans och min tolkning: första gruppen från vänster är för Vidarekoppling. Andra gruppen har en N som är nolla och tilde symbolen är väl växelström dvs. fas koppling, stämmer det?
Ja, så står det i anvisningen. Tilde använder de tydligen för att beteckna fas.
C Cap81 skrev:
Och därefter kommer N och sedan oändlig riktning tecken, eller vad kallas denna tecken i en kopplingsschema?
Den har inget namn vad jag vet. Det är en styrd fas, som en tändtråd efter en dimmer. Det är här du kopplar in fläkten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det framgår inte. Det kan lika gärna vara tvärtom. Du bör kunna se vilken tråd som är fas och vilken som är tändtråd och går till motorn. Begreppet tändtråd används för belysning, den tråd som strömbrytaren styr. Samma begrepp kan väl användas här också.

Ja, så står det i anvisningen. Tilde använder de tydligen för att beteckna fas.

Den har inget namn vad jag vet. Det är en styrd fas, som en tändtråd efter en dimmer. Det är här du kopplar in fläkten.
Alltså fläkten är redan inkopplat till gamla trans och det funkar. Jag skulle vilja nu byta ut den mot nya trans from systemair och här blir jag lite fundersam vad ska in var i nya?

Kan du tipsa mig hur jag kan se vilken tråd är fas och vilken är tändtråd och går till motorn?

Jag tänker om gamla trans är avstängt och jag börjar mäta den mäta bruna tråden och finns det ström i den i detta läge så är den troligen fas? (rätta mig annars)

Jag sätter på transformatorn nu och vad förväntas här från din erfarenhet,, att de finns ström nu i både blå och svart?

Då det inte verkar finnas fler än tre trådar i denna dosa så finns det en kopplingsdosa i närheten. Där kan du förhoppningsvis avgöra vilken som är fas och tändtråd. Endast i nödfall bör du försöka mäta spänning, för det är inte så enkelt.

Du ska koppla fas och nolla till terminalen märkt (P).
Tändtråd kopplas till (3) (tilde med pil).

Dom vill även att neutralledaren till fläkten ska kopplas till (3) eftersom den bryts när man ställer vredet i 0-läge, men det är inte så viktigt.

Då det inte verkar finnas fler än tre trådar i denna dosa så finns det en kopplingsdosa i närheten. Där kan du förhoppningsvis avgöra vilken som är fas och tändtråd. Endast i nödfall bör du försöka mäta spänning, för det är inte så enkelt.

Du ska koppla fas och nolla till terminalen märkt (P).
Tändtråd kopplas till (3) (tilde med pil).

Dom vill även att neutralledaren till fläkten ska kopplas till (3) eftersom den bryts när man ställer vredet i 0-läge, men det är inte så viktigt.
Tackar! jag går vidare... återkommer om något

Demmpa Demmpa skrev:
Om det är kopplat enligt kopplingsschemat så är svart fas, blå nolla & brun "tändtråd"/signal,
[länk]
Amazing Demmpa! Tack!!

Jag har letat förgäves efter denna kopplingsschema på nätet utan resultat. :)

Hej bäste!

Jag satt och tänkte på detta med tändtråd ( som är egentligen inget nytt för mig ) i vanliga situationer där vi har en strömställare och lamupttag för ljuskälla. kortfattat: fas till strömställare, och sedan från strömställare till lamputtag som har 3 kablar: tändtråd,blå och jord och sedan går dem vidare.. ja ni fattar

Min fråga här med referens till gamla transformatorn : Jag pratade ovan om två olika enheter dvs. strömställare och lamputtag. Men min gamla transformatorn tar in allt dvs. svart fas, blå nolla & brun "tändtråd"/signal i en och samma enhet.

Kan ni vänligen förklara för mig i den mån det går hur det funkar med min gamla trans som tar in alla tre trådar? Jag menar fas är inkommande och när jag sätter på trans skall ström vidare ut ifrån nollan (blå) eller/och tändtråd eller hur funkar det med ett exempel för min bättre förståelse...

Den gamla motorstyrningen behöver nollan internt för att fungera, det behöver troligen den nya också.

Är det nollan som tändtråd du undrar över? Nä, det är ingen tändtråd, egentligen. Din gamla dimmer styr endast fasen som blir en tändtråd/styrtråd efter dimmern. Nollan styrs inte på något sätt och har alltid potentialen noll. Det är så de allra flesta strömbrytare och dimmers fungerar, man styr enbart fasen.

Din nya motordimmer har utgångar för N. Det beror på att den har en tvåpolig strömbrytare internt som bryter båda polerna när vredet är i läge 0. Varför den bemödar sig med att göra så är oklart. Det behövs inte. Det är fortfarande endast fasen som styrs och får olika potential gentemot nollan.

Vet inte om detta blev begripligt.

Är det nollan som tändtråd du undrar över? Nä, det är ingen tändtråd, egentligen. Din gamla dimmer styr endast fasen som blir en tändtråd/styrtråd efter dimmern. Nollan styrs inte på något sätt och har alltid potentialen noll. Det är så de allra flesta strömbrytare och dimmers fungerar, man styr enbart fasen.

Din nya motordimmer har utgångar för N. Det beror på att den har en tvåpolig strömbrytare internt som bryter båda polerna när vredet är i läge 0. Varför den bemödar sig med att göra så är oklart. Det behövs inte. Det är fortfarande endast fasen som styrs och får olika potential gentemot nollan.

Vet inte om detta blev begripligt.
Hej igen

ja dåå din förklaring tar mig vidare.. ✌🏼

nja jag tänkte att man fattar kopplingen mellan strömställare och lamputtag och vidare... och vi pratar om två olika enheter (physiska saker)

Min gamla trans har 3 trådar inkopplade som är tändtråd, nolla och fasen och jag undrade vad som händer här för allt går till en och samma enhet. Då undrade jag var går strömmen in och var kommer strömmen ut från gamla trans när vi har 3 trådar här?

Du skrev: Din gamla dimmer styr endast fasen som blir en tändtråd/styrtråd efter dimmern

Du menar alltså: gamla trans styr fasen (inkommande) som blir tändtråd/styrtråd i dimmern, och sedan går strömmen i dimmern vidare ut var... via den blå nolla & brun som är "tändtråd"/signal dvs. ut via båda?

Hopppas frågan / undran blev tydligare för min förståelse...

Redigerat:
C Cap81 skrev:
Min gamla trans har 3 trådar inkopplade som är tändtråd, nolla och fasen och jag undrade vad som händer här för allt går till en och samma enhet. Då undrade jag var går strömmen in och var kommer strömmen ut från gamla trans när vi har 3 trådar här?
Liiite av den ström som går i fasen till din gamla enhet "förbrukas"/används internt i enheten och går tillbaka via nollan.
Den mesta strömmen som går i fasen till din gamla enhet går vidare i tändtråden till fläktmotorn (förbrukaren) där den "förbrukas"/används å vidare tillbaka via motorns nolla.

Till din gamla dimmer har du fas och nolla som är IN till dimmern. UT har du endast en styrd tråd.

UT till fläkten har du också en neutralledare, från en kopplingsdosa någonstans. Den är inte styrd på något sätt.

Elektrisk dimmerinstallation med markerade kablar: fas, nolla, styrd tråd och neutralledare, anslutet till en fläkt och en kopplingsdosa.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
som går i fasen till din gamla enhet går vidare i tändtråden till fläktmotorn (förbrukaren) där den "förbrukas"/används å
TACK så mycket för svaren! :)

Går vidare med själva installationen i veckan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.