Hej

Lutar åt att jag säger upp abonnemanget och prövar lyckan med Pumpsteer (github) istället.

Funderade just på om och vilken information man har tillgänglig via Ngenic utan abonnemang.

Att man inte kan styra värmepump förstår jag men kan man se temperaturgivarna samt se temperaturgivarna i Home Assistant? Tänkte om man kunde ha någon nytta av temperatursensorerna.

Någon som har testa?

Pumpsteer verkar ”styra” värmepumpen genom att manipulera utetemperatursensorn och läsa inomhustemp. Man behöver alltså den fysiska komponenten t.ex. ESPhome/ESP32 att ersätta den befintliga VO-sensorn med. Man behöver inget direkt-interface, typ Husdata eller tilverkarens egna tjänst.

Riktigt, är medveten om att Pumpsteer kräver ESPhome/ESP32 eller OhmigoWifi eller liknande. Hittills har jag bara Pumpsteer installerat på HA utan hårdvaran för att studera styrningen.

Tänkte mer om man kan ha nytta av Ngenics temperatursensorer utan abonnemang och då kanske inte nödvändigtvis använda dem till Pumpsteer. Vilken access har man till Ngenics interface utan abonnemang, kan man se värden på sensorer och kan man få in dem i HA?

OpiMaza
PumpSteer 2.1.1 pre-release har nu experimentellt stöd för generisk service-output, t.ex. Modbus.

Det innebär att PumpSteer i teorin kan skicka den beräknade "fake outdoor temperature" direkt till värmepumpar via Home Assistant Modbus — utan Ohmigo-hårdvara.

Viktigt: Jag har inte testat det här själv överhuvudtaget. Koden är skriven och inbyggd, men om den faktiskt fungerar mot en riktig värmepump vet jag inte. Det är verkligen experimentellt i ordets rätta bemärkelse.

Idén kom från en användare med Thermia Calibra / Genesis som redan löst det manuellt via en automation. Så möjligheten finns i HA — frågan är om min implementation av den är rätt.

Så här är det tänkt att konfigureras:

Gå till PumpSteer → Configure i Home Assistant och fyll i:

Generic service:

modbus.write_register

Service payload template:

hub: thermia
address: 118
value: "{{ (fake_temp * 100) | int }}"

Lämnas fälten tomma händer ingenting — Ohmigo och allt annat fungerar precis som förut.

Om någon vågar testa är jag väldigt tacksam för återkoppling om:

• Något händer överhuvudtaget?

• Rätt register och skalning för din modell?

• Felmeddelanden i HA-loggen?

GitHub: https://github.com/JohanAlvedal/PumpSteer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.