Mikael_L
Hej.
Nu börjar det närma sig markarbeten och då skulle jag vilja ha lite tips, på hur jag ska göra.

Det kommer avlopp från två ställen, dels huset (inte byggt ännu) dels ett gårdshus/garage (ska byggas nu snart).

Jag funderar på att där de möts, någonstanns under gräsmattan mellan husen, så borde jag kanske dra upp ett rör nära markytan, som medger en möjlighet att rensa om något oturligt händer. Röret kan väl vara täckt med ett lock och övergrävt, bara man hittar det lätt 1-2 dm under gräsytan.

Detta borde väl vara en bra ide?

Och sen, hus ska jag göra detta på bästa sätt isåfall?

Jag tänker mig att rensröret går rakt ner, på vägen ner kommer rören från husen och ansluter till det lodräta, och sen 2 st 45° i slutet eller en lång 90° (Bild 1)

Eller, rensröret går ner, böjer 2x45° eller lång 90°, sen ansluter rören från husen på den horisontella delen? (bild 2)

Men med bild2 så tänker jag mig att det finns risk att gucka rinner bakåt lite och fyller upp mot rensröret. Då borde alt 1 vara bäst, för där kan det aldrig hända ...

Ursäkta min dåliga teckningsförmåga, den här bilden är ingen Picasso direkt ...
(Eller förresten, Picasso hade kanske ritat precis så här ... ;) )

• avloppsgren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade valt variant nummer 1. det måste ju fungera...

Jag hade valt att sätta en rensbrunn istället. och försökt att ansluta rören med så lite vinklar som möjligt så att du kommeråt att rensa åt alla håll vid behov.
Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt om du skulle få ett stop innan rensröret i fig 1.

Mikael_L
Jag har väl tänkt att man kan rensa ifrån husen fram till greningspunkten;
och från greningspunkten ut till gatan.

Men bakvägen får jag förståss svårt att rensa, ... eller omöjligt blir det ju ...
Är det ett problem, själv har jag ingen aning.

Resnbrunn, är det någon specialpryl, typ dräneringsbrunn, som man brukar koppla dräneringen till?

Jag kan väl säga så här, jag vill göra ett bra jobb, men inte totalt överarbeta det hela.

Rensbrunn, eller spolbrunn är i princip ett uppochnedvänd T (typ 250kr i pris), bör sättat så att du kan spola utifrån gatan och inåt, dvs före ev böjar, avstick etc sett från gatan.
I ovan fall så är det alltså bättre att sätta spolbrunnen på andra sidan greningen jmf med skisserna.

Variant två är mer rörmokeri-riktigt än ettan. Du får mindre böj på sticken.
rogge

Mikael_L
Tack för alla svar.

Då har förstått det som att jag bör sätta ett T precis efter där de två avloppstammarna går ihop (med y-gren).
Sen hittade jag inga markavlopps-T:n (iaf på Rinkabyrör), men väl en rensbrunn, som var, ja precis ett T, typ.

Nu har piccasso varit framme igen, och ritat alt nr 3, som alltså är tillsvidare gällande plan.

Men med denna koppling förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna rensa, för bandet, eller vad jag nu för ner, kommer ju bara stöta mot botten av det horisontella röret. Är man lite tjurig borde det väl till sist böja sig in i röret, men då vet jag inte vliken väg det går ...
Ja, jag är bara helt ovetande och frågande ... :confused:

• alt.3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mark-spolbrunn110.jpg
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Tack för alla svar.

Då har förstått det som att jag bör sätta ett T precis efter där de två avloppstammarna går ihop (med y-gren).
Sen hittade jag inga markavlopps-T:n (iaf på Rinkabyrör), men väl en rensbrunn, som var, ja precis ett T, typ.

Nu har piccasso varit framme igen, och ritat alt nr 3, som alltså är tillsvidare gällande plan.

Men med denna koppling förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna rensa, för bandet, eller vad jag nu för ner, kommer ju bara stöta mot botten av det horisontella röret. Är man lite tjurig borde det väl till sist böja sig in i röret, men då vet jag inte vliken väg det går ...
Ja, jag är bara helt ovetande och frågande ... :confused:
Tittar du på bilden ser du att "Rensbrunnen" är avfasad mot röret och därmed kan du köra rensband eller rensmaskin både framåt och bakåt. Så är tanken iaf och det brukar aldrig vara några problem.

Mikael_L
Jaja, det klarnar...

Då får det bli som alternativ 3 samt med denna speciella rensbrunn och ingen vanlig T-koppling (om det nu ens finns...).

Återigen, tack för hjälpen.

Hemmakatten
Om sträckan med avloppsrören är lång kan det vara en god idé att ha flera rensbrunnar.

Mikael_L
Nu har jag köpt tre st spolbrunnar :eek:
Men jag får lämna tillbaka de jag inte behöver.

När jag googlade på spolbrunn råkade jag på en kommuns hemsida, där det visade sig att de hade som krav att det skulle vara en spolbrunn direkt vid anslutningen, vid tomtgränsen.
Jag har inte kollat med min kommun än, men jag har en brunn extra iaf, ifall att...

Sen funderade jag lite mer över alt3. Om man vill spola uppströms, så vet man ju inte vilken av grenarna man går in i. (eller troligast går det hela tiden rakt fram i y-grenen), så därför skulle det kanske vara två spolbrunnar inkopplade, på varsin gren närmast Y-et.
Picasso orkar inte rita ikväll, men jag hoppas ni förstår hur jag menar ändå.

Tankar om detta? !

På ons-tors nästa vecka ska dom ner i jorden !

Mikael_L skrev:
Nu har jag köpt tre st spolbrunnar :eek:
Men jag får lämna tillbaka de jag inte behöver.

När jag googlade på spolbrunn råkade jag på en kommuns hemsida, där det visade sig att de hade som krav att det skulle vara en spolbrunn direkt vid anslutningen, vid tomtgränsen.
Jag har inte kollat med min kommun än, men jag har en brunn extra iaf, ifall att...

Sen funderade jag lite mer över alt3. Om man vill spola uppströms, så vet man ju inte vilken av grenarna man går in i. (eller troligast går det hela tiden rakt fram i y-grenen), så därför skulle det kanske vara två spolbrunnar inkopplade, på varsin gren närmast Y-et.
Picasso orkar inte rita ikväll, men jag hoppas ni förstår hur jag menar ändå.

Tankar om detta? !

På ons-tors nästa vecka ska dom ner i jorden !
En spolbrunn mellan hus och tomtgräns är det vanliga. Tror inte du behöver bry dig mycket mer, har du lite fall på rören blir det "aldrig" stopp och skulle det bli det, är det oftast enkelt åtgärdat när du har plaströr.

Mikael_L
Pga små sura teknikaliteter som berg ... :mad: så är det faktiskt först nu jag börjar få ner rören i marken.
Idag har jag kopplat på kommunens vid tomtgräns och satt en spolbrunn där.
Sen är det 10 meter rör till grenen.
Men nu står jag igen som åsnan mellan två hötappar och vet inte vad jag ska välja.

För nu har vi alltså en brunn nära tomtgräns, sen 10 meter rör till grenen, där jag ursprunglingen tänkt ha en spolbrunn.
Men nu börja jag tänka som så, att om det ändå bara är 10 meter till en brunn "nedströms" så är ytterligare en spolbrunn "mitt på" kanske helt onödigt. Man kommer i någon eventuell framtid med stopp ändå knappast kunna välja vilken gren rensbandet kommer att välja.
Så det känns nästan bättre att isåfall ha en spolbrunn precis utanför fasadlivet på huset och garaget istället.

Om ens det är nödvändigt ... det är endast ytterligare 4-7 meter dit ... :o

Men imorgon bittida ska vi täcka över hela shakten, så svar som inte flyter in under kvällen/natten blir onödiga för mig iaf ... ;)

Om du sätter en brunn utanför vardera byggnaden känns det som om du helgarderat dig för alla scenarion av spolning på stammarna utanför husen!

Mikael_L
Slutrapport, nästan ... :)

Det blev alltså endast en spolbrunn, nära tomtgränsen.
Alltså egentligen som bild 3, fast spolbrunnen 10 meter från grenen.
Ingen brunn vid garagets fasadliv. Det kommer finnas ett lämpligt rör att rensa ifrån alldeles innanför väggen istället. Sen kommer det nog endast rinna lite vatten från ett tvättställ, typ handtvätt och så, där.

Bostadshuset kommer i framtiden troligen hamna ytterligare ett antal meter bort. En ev spolbrunn vid fasadlivet får jag ta ställning till då ...

Tack för all hjälp och input. :) :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.