35 686 läst ·
199 svar
36k läst
199 svar
Synpunkter på uteplats
TackNötegårdsgubben skrev:
Det behövdes
Nu håller jag på och laborerar hur man kan göra.
Tog bort frisen, drog på en 120x45 på utsidan.
Nu sitter det en 120x28 på insidan
Tvärgående är 120x45
Blev tungt och svajigt så jag drog fast tillfälligt i väggen. Det måste till något rejält där :/
Skulle behöva fylla utrymmet där fönstret är då det glappar men inte tillräckligt för att trycka in en 120x28
Insåg att utsikten försvinner när solen speglas i glaset ha ha
Tips och råd?
Tänker att jag måste få tag i en lång regel som löper ovanför glaset.
Byta ut 120x28 mot en 120x45
Därefter kan man montera 134x34 som döljer skarven.
Fortsätter med 194cm mellan stolparna så det blir två glas till varav ett är i hörnet på långsidan.
Därefter kör jag liggande ribbor 90x45 som skydd längs långsidan. Samt i hörnet mot fasaden där jag får nypa fast dom med konsoler för att stabilisera upp räcket.
Sen en fet överliggare över allt
Tror ni om det?
Byta ut 120x28 mot en 120x45
Därefter kan man montera 134x34 som döljer skarven.
Fortsätter med 194cm mellan stolparna så det blir två glas till varav ett är i hörnet på långsidan.
Därefter kör jag liggande ribbor 90x45 som skydd längs långsidan. Samt i hörnet mot fasaden där jag får nypa fast dom med konsoler för att stabilisera upp räcket.
Sen en fet överliggare över allt
Tror ni om det?
D09 skrev:
Om du vill följa Boverkets regler så rekommenderar jag att du kikar i BBR kap 8:35 Glas i byggnader och underkapitlen ”skydd mot fall genom glas” och ”skydd mot skärskador”.
På Bilden du skickade så såg räcket ut att bara vara infäst på utsidan i den större 45 mm regeln... Du måste även fästa in räcket mot golvet i den klenare brädan på insidan. Då blir det mindre svajigt. Det är infästningen mot golvet som tar upp hela momentet från räcket så den måste bli stark.
StämmerT tobbbias skrev:
Jag var lite ivrig för att se hur glasskivan såg ut på plats
Den tunna på insidan ska ersättas med en 120x45 som skruvas i regeln under.
Fest igår så segt idag 
Fick förstärkt räcket och monterat ett fönster med.
Kryssade på stolparna. Hoppas det gör susen och att jag gjorde rätt.
Tänkte kryssa åt andra hållet med.
Ska man dra fast hammarband i grunden?
Tänker på kraften ut från huset.
Drog ihop räcket med huset och la lite ribbor 45x95 med 120 mellanrum. Blev nog inte så rakt :/
Sedan är tanken att lägga en hel 45x95 ovan fönster och kapa av stolparna.
Fick förstärkt räcket och monterat ett fönster med.
Kryssade på stolparna. Hoppas det gör susen och att jag gjorde rätt.
Tänkte kryssa åt andra hållet med.
Ska man dra fast hammarband i grunden?
Tänker på kraften ut från huset.
Drog ihop räcket med huset och la lite ribbor 45x95 med 120 mellanrum. Blev nog inte så rakt :/
Sedan är tanken att lägga en hel 45x95 ovan fönster och kapa av stolparna.
På samma sätt som du gjort fast 90° vinklat mot de som redan sitter där.
Eftersom altanen sitter fast i bärlinan på huset så är det ju ingen risk att det kalvar iväg från huset men det skulle kunna lägga sig /svaja längs med huset då dina stolpar är ganska höga.
Eftersom altanen sitter fast i bärlinan på huset så är det ju ingen risk att det kalvar iväg från huset men det skulle kunna lägga sig /svaja längs med huset då dina stolpar är ganska höga.
Håller på och reder ut detfremax skrev:
Jag fått fram att glasen är härdade och har emmabodas klassning ”Säkerhetsfönster H” men kan få info om lamineringen först v31.
Ser ut som något är klämt mellan glasen men kan ha fel.
Annars så får jag laminera i efterhand, byta ut dom alt flytta dom.
Hittade en leverantör med laminerat säkerhetsglas för 500kr/m2 vilket ändå får anses ok om jag läste rätt på deras hemsida







