D09
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[bild]

Den/de där har du väl bara för att kolla att fallet blir rätt i markrännan ;)
Kvalitetssäkring är viktigt ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09
Planen är att försöka komma loss och fortsätta arbetet med stenarna imorgon.

Tanken är att lägga de i förband. Blir lite fundersam över denna text. Dvs dela på mitten men spara alltid 2/3 delar :thinking:
 
  • Illustration av markstensläggning med förband, sandspridning och verktyg på skissad uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom menar nog att du ska försöka få till kantstenarna till minst 1/3-storlek om det går. Mest hållbart och snyggast kanske?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hur stor nytta gör en hårdfog jämfört med stenmjöl?
 
D09
Det går inte fort....
 
  • Pågående markarbete med stora, grå plattor och byggmaterial längs en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eric Palmer
  • Laddar…
Har du tänkt på att vatten lätt skvätter upp mot fasaden om du har plattor sista raden? Ofta använder man grus eller typ sjösten.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du tänkt på att vatten lätt skvätter upp mot fasaden om du har plattor sista raden? Ofta använder man grus eller typ sjösten.
Jag får förlita mig på vädergudarna och att vinden ligger rätt ;)
 
D09 D09 skrev:
Hur stor nytta gör en hårdfog jämfört med stenmjöl?
Det är ju för myror/ogräs men har det. Jag har det inte och det är klart det blir lite mossa och ogräs. Enkelt att rensa bort.
 
  • Gilla
Eric Palmer och 1 till
  • Laddar…
D09
N Noseone skrev:
Det är ju för myror/ogräs men har det. Jag har det inte och det är klart det blir lite mossa och ogräs. Enkelt att rensa bort.
Aha

Tänkte att det skulle bli stabilare över tiden.
 
D09
Har fogat lite idag och fått ner lite mer plattor :)

Insåg att jag gjort ett lite för kraftigt fall än planerat från rännan och utåt ca 3,5 cm / m

Planen var att köra knappt 1 cm / m men kör man frihand så gör man ha ha ;)
 
  • Stensatt uteplats under konstruktion med nyfogade plattor och byggmaterial nära vit husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Nu är 50 av köpta 100m2 monterade..

Gruset är strax slut så det blir en liten paus i bygget men plattorna är kanon att åka Inlines på :)

Känns stabilt också. Har fått hjälp av regnet att få ner fogarna så man kunnat fylla på :)

Det tar en jäkla tid men känns bra :)
 
  • Halvfärdig läggning av stenplattor för uteplats, byggmaterial och hockeymål syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Barn på inlines åker på nylagda plattor vid ett pågående byggprojekt med grushög och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tur för den lille hockeyspelaren att det inte blev någon trall då :) Ser kanon ut och tror att du gjorde rätt som bytte spår.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tur för den lille hockeyspelaren att det inte blev någon trall då :) Ser kanon ut och tror att du gjorde rätt som bytte spår.
Tack :)

Ja. Känns bra :)

Behövde en pusch att dubbelkolla berget och när man väl halkar in på spåret så ser man att det inte är omöjligt och hittar nya lösningar.

Har iofs haft ihjäl bra mycket berg sen jag tyckte att berg faktiskt var ett stort hinder så det var ett gammalt beslut som hängde kvar ha ha så kombon med rännan, långlån av Rotationslaser löste en hel del.

Ja, även om det går att åka på altan så är det inte riktigt samma :) De stora plattorna åker man över hur lätt som helst trots fasningen. Vi har ju varit ute och provåkt olika stenar och detta blev bäst i komb med priset per m2.

Förhoppningsvis är jag klar med alla plattor ( detta kommer inte räcka ) så kan altanen påbörjas till sommaren fast runt hushörnet vid hockeymålet.

Den andra murade utbyggnaden funderar jag på att gjuta en platta. I med eldstad och badtunna.

Nu ser jag fram emot de beställda utemöblerna som verkar komma nästa vecka.

Märkligt hur man låser in sig i en tankebana och kommer in fel i frågeställningen
 
D09
Kändes som den här tråden var för evigheter sedan ha ha men är inne på stt bränna lite pengar på altan denna sommar :)

Kanske inte ha råd med hela men en bit på vägen borde jag komma =P

Fint när man kan spara och ta fram trådarna igen. Inledningsvis så handlar det ju om altan ;)
 
D09
Så här ser uteplatsen med plattorna ut.

Kommer dock att behöva ca 100m2 plattor till innan allt är klart men behöver mura en del först :)

Nu till nästa moment :)

Nästa yta att gå blir en altan på ca 11.2x9meter som kommer sitta med Bärlina i väggen ( 11,2 ) sen får det bli stolpar.

Kommer stötas mot berg och delvis vara ganska mycket luft mellan marken då det sluttar ner mot baksidan.

Har inte råd att göra allt i ett svep. Skulle gå på lite över 40k enligt beijers räknehjälp för altan.

Finns det något hinder att bygga längs med hela huset dvs 11,2 x ca 4 m för att senare bygga vidare med 4-5 meter?
 
  • Ej färdigställd uteplats med grå plattor och vita murar, halvfärdigt grillkött i förgrunden, vit husfasad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.