35 685 läst ·
199 svar
36k läst
199 svar
Synpunkter på uteplats
Leveransen kom betydligt tidigare än planerat
Chauffören gav en hint av att man bör ha 0-18 innan stenmjölet.
Detta för att få en riktigt hård yta
Dvs 16/32 sen 0-18 helst 15-20 cm och sen stenen.
Just nu ligger det enbart 16/32 blandat med 2-5
Chauffören gav en hint av att man bör ha 0-18 innan stenmjölet.
Detta för att få en riktigt hård yta
Dvs 16/32 sen 0-18 helst 15-20 cm och sen stenen.
Just nu ligger det enbart 16/32 blandat med 2-5
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj, du går ut hårt!
Men hur går det med er basketboll/korgboll nu?
Men hur går det med er basketboll/korgboll nu?
Man vet att arbetet har stannar av lite när rådjuren inte bryr sig längre
Jag upplever att jag kommer få ett problem med ytvattnet. Eftersom höjd på plattorna kommer få samma höjd som vid muren ca 5-7 meter bort så kommer man inte få ett vettigt fall bort från huset utan det blir isåfall en liten dal någonstans i mitten och då måste fallet åka i dalen och längs husets långsida.
Ett alternativ är att gå så långt ut man kan från huset med fall mot muren och sedan gå upp en nivå. Dvs bryta av i dalen. Innan kantsten så monterat man en dräneringsränna.
Typ denna? Tror ni det funkar eller har ni några bra tips
https://www.bauhaus.se/draneringsranna-130x1000mm.html
Jag upplever att jag kommer få ett problem med ytvattnet. Eftersom höjd på plattorna kommer få samma höjd som vid muren ca 5-7 meter bort så kommer man inte få ett vettigt fall bort från huset utan det blir isåfall en liten dal någonstans i mitten och då måste fallet åka i dalen och längs husets långsida.
Ett alternativ är att gå så långt ut man kan från huset med fall mot muren och sedan gå upp en nivå. Dvs bryta av i dalen. Innan kantsten så monterat man en dräneringsränna.
Typ denna? Tror ni det funkar eller har ni några bra tips
https://www.bauhaus.se/draneringsranna-130x1000mm.html
Har lagt första raden.
Kapmaskinen brände så jag körde fast.
Imorgon blir det till att köpa två markrännor till samt ny kap.
Några tips på montering av markrännor?
Lägger man den i gruset som stenen eller gjuter man?
Tanken är att ansluta ett 50 rör till markrännan och koppla på dagvattenledning
Kapmaskinen brände så jag körde fast.
Imorgon blir det till att köpa två markrännor till samt ny kap.
Några tips på montering av markrännor?
Lägger man den i gruset som stenen eller gjuter man?
Tanken är att ansluta ett 50 rör till markrännan och koppla på dagvattenledning
Du gjuter fast den. Det brukar vara utlopp anpassat till 110mm markrör på rännorna. Kolla när du handlar.
För att kapen ska överleva bör du blåsa den med tryckluft ibland.
Och se till att få minst 1cm/m fall på plattorna, annars får du garanterat pölar.
Häftigt projekt. Lycka till!
För att kapen ska överleva bör du blåsa den med tryckluft ibland.
Och se till att få minst 1cm/m fall på plattorna, annars får du garanterat pölar.
Häftigt projekt. Lycka till!
Tack för svarG-83 skrev:
Det blir till och köpa betong imorgon också
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Blir lite mäktigt att riva en våning samtidigt som man ska hinna med uteplatsenKnockOnWood skrev:
Fixade markrännan istället
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg








