Jag hade gjort en ram av smågatsten som följer berget/muren. Mjuka fina svängar.
Om jag inte hade velat lägga ner så mycket jobb hade jag bara fyllt på med singel av nått slag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Markduk och någon snygg kross hade jag kört med:)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Var inte nöjd med svajet i räcket så jag ändrade lite. Passade på att klämma fast glasen lite till.

Är man tokigt ute om man klämmer fast det med en bräda och en skruv mellan glasen? :/

Testar att skjuta ner en regel till täcket och fästa det med betong. Tar det bort/minskar svajet så blir det några till :)
 
  • En träregel fastklämd mellan två glasskivor i ett räcke, mot en bakgrund av grönska och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett trätrall med ett räcke som stärkts med betong och extra reglar för att minska svajning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Heltäckande bild av ett trädeck med ett räcke under konstruktion och glaspaneler vid solnedgången med skog och en sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av trästolpe och räcke med skruvfastsättning, i förgrunden syns en del av ett glasräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Glöm inte att trä rör sig. Kan det "krossa" glaset? Någon hade bild på ett växthus där de klämt fast glasen med P-list, sån man tätar fönster med.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
N Noseone skrev:
Glöm inte att trä rör sig. Kan det "krossa" glaset? Någon hade bild på ett växthus där de klämt fast glasen med P-list, sån man tätar fönster med.
Lite det jag är nojig för. Antingen att det klämmer för hårt, skruven går av eller så kommer träet att torka och skivan glappa.
 
D09
Slängde på en 45x220 som räcke/drinkhållare :)

Har inte gjutit de sista stolparna som jag monterat på men det börjar bli mer robust nu :)
 
D09
Fixat en självförvållad spricka i ett av glasen.

Rättare sagt en gammal god vän kom förbi och fixade. Nu syns den knappt :) :)

Orkade inte gå ut och ta en efterbild :geek:
 
  • Reparerat fönsterglas med en knappt synlig spricka nära fönsterkarmens träram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
D09
Första tvätten :)
 
  • En träaltan som tvättas med en slang, skum och vatten syns på träplankorna och det omgivande landskapet syns genom räcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
D09
Körde fasadtvätt som var över sen förra året.

trallen var riktigt grön då vattnet tenderat till att inte rinna undan pga små/ obefintliga springor.

nu har jag inte ens skrubbat eller sköljt av men det gröna har försvunnit.
 
  • Renoverad trätrall där tidigare grön beläggning har försvunnit efter fasadtvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Trillade in i tråden när jag sökte på lutning från hus.
Jag fick aldrig riktigt grepp om hur du gjorde med lutningen på stenläggningen.
Lutar allt mot markrännan eller har du fall bortåt på det större ytan av stensättning?
 
Redigerat:
D09
K KjellTimell skrev:
Trillade in i tråden när jag sökte på lutning från hus.
Jag fick aldrig riktigt grepp om hur du gjorde med lutningen på stenläggningen.
Lutar allt mot markrännan eller har du fall bortåt på det större ytan av stensättning?
Allt lutar mot rännan undantaget en bit bort på den större ytan då den planar ut och ska leda vattnet åt andra hållet.

lutningen på plattorna blev kraftigare än jag hade tänkt så jag är inte helt främmande för att plocka upp och göra om :)

Funderar på att behålla stenraderna närmast rännan dvs löper längs med och placera en höjning på 1:a stenraden som går mot den större ytan. Då får jag en planare yta som blir lite vettigare att använda.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Okej! Du upplever lutningen som problematisk att möblera och sitta på alltså?
Läser själv rekommendationer om fall på 2cm/m men blir ju orolig att jag jag inte kan toppa upp grogglasen med sådan lutning och att det skulle vara väldigt märkbart. Samtidigt vill man ju ha en bra avrinning.
Du har 3,5cm/m nu? Vad planerar du för om du skulle lägga om?
 
D09
K KjellTimell skrev:
Okej! Du upplever lutningen som problematisk att möblera och sitta på alltså?
Läser själv rekommendationer om fall på 2cm/m men blir ju orolig att jag jag inte kan toppa upp grogglasen med sådan lutning och att det skulle vara väldigt märkbart. Samtidigt vill man ju ha en bra avrinning.
Du har 3,5cm/m nu? Vad planerar du för om du skulle lägga om?
ja, det är nog mellan 2-3 cm/m nu.

ja, det blir skumt när man möblerar, placerar en badpool m.m

fungerar bra när man skjuter puck med grabben ;) och det är inte stökigt längre med allt grus så det har ändå varit ett lyft men lutningen blev för stor.

jag hade nog siktat på 0,5-1cm/m.

har en tokig ide om att riva garaget och en del av stödmuren som håller ihop platån och göra en bamseplatå med nedfälld pool.

Då vill jag ha det platt och fint :)

tur man är fattig ;)
 
  • Haha
KjellTimell
  • Laddar…
K
Tack för input, ja då siktar jag på cirka 1cm/m i hopp om att det känns bra! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.