185 läst ·
3 svar
185 läst
3 svar
Synpunkter på plåttak från Byggmax
Hej,
Jag ska lägga plåttak på ett uthus, ca 90 kvm takyta. Det är svart TP20 - profil dvs så standard man kan tänka sig. Har jämfört priser mellan olika byggvaruhus och trots att jag har 20-30 % rabatt på vissa är ändå Byggmax klart billligare.
Min fråga är om någon här har erfarenhet av att lägga ett plåttak från Byggmax? För tydlighets skull så jämför jag Aramat från annat byggvaruhus med Areco från Byggmax.
Jag ska lägga plåttak på ett uthus, ca 90 kvm takyta. Det är svart TP20 - profil dvs så standard man kan tänka sig. Har jämfört priser mellan olika byggvaruhus och trots att jag har 20-30 % rabatt på vissa är ändå Byggmax klart billligare.
Min fråga är om någon här har erfarenhet av att lägga ett plåttak från Byggmax? För tydlighets skull så jämför jag Aramat från annat byggvaruhus med Areco från Byggmax.
Nu är det många år sedan typ 15 och minns att Byggmax plåt var tunnare än konkurrenten. Minns att det gjorde att jag med mina 90-100 kg fick vara mycket försiktigare på Byggmax plåt än konkurrentens.Tor det var 0,5 plåt vs 0,6 mm plåt
Kolla med en "riktig plåtfirma" om du inte gjort det. Plåten är dyrare, men du kan få den i rätt längder så det blir mindre svinn, så det behöver inte bli så mycket dyrare som man kan tro. Den där tiondels millimetern som skiljer i tjocklek märks rätt mycket om du ska kliva runt på den.
Normar tjocklek på plåt trp20 är 05 även hos Byggmax, köpte nyligen några där och blev överraskad av att lacken såg så fin ut. Areco tillhör inte B- laget bland plåttillverkare. När det är super billigt brukar det vara 04 tjocklek, och den är inte gåbar. Här skillde priset 55kr/m2 till Byggmax fördel.
Klicka här för att svara