Ibland blir det kondens från plåttaket över min altan. Att det då droppar ner på trädäcket gör inte så mycket, men det blir snabbt smutsigt på de vita takbalkarna och jag tror det har med kondensen att göra.

Trädäcket och altantaket är gammalt och ska ändå bytas. Se bilder. Då överväger jag att byta konstruktion till exempel Plannja Trend med underlagspapp och takplywood. Tror ni att det minskar kondensen vid takbalkarna och förenklar underhållsarbetet? Eller skulle det krävas isolering för att göra någon skillnad?

Takvinkeln är enbart ca 5.3 grader. Jag vill inte öka den på bekostnad av ljusinsläppet.

• Plåttak över altan med synliga kondensfläckar och smutsiga vita takbalkar. Trädäck under taket. Takets lutning är ca 5,3 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med grått plåttak och vita bjälkar, några hängande lampor och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
Råspont (eller plywood om du föredrar det), papp och plåt så slipper du kondensen. Isolering behövs absolut inte.

Kondens kommer fortfarande att uppstå men då droppa ner på takpappen och rinna ner i hängrännan istället.

Det finns även varianter av duk man kan använda om man vill slippa råspont och pappen.
https://www.borga.se/byggtillbehor/tak-och-vaggtillbehor/kondensskydd/

• Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker råspont och papp (typ glaciär 3⁰ eller motsvarande om du vill göra det själv), det blir ett bättre tak med tanke på situationen och det bygger inte heller något på höjden jämfört med plåten du har nu.

Röd papp skulle nog passa rätt bra till huset.

Redigerat:
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
maah maah skrev:
Råspont (eller plywood om du föredrar det), papp och plåt så slipper du kondensen. Isolering behövs absolut inte.
Tack, bra att slippa isolering.

maah maah skrev:
Kondens kommer fortfarande att uppstå men då droppa ner på takpappen och rinna ner i hängrännan istället.
Kan kondensen rinna ner under takplåten om plåten ligger direkt ovanpå underlagspapp, även om plåten ej har profil utan liknar falsad plåt (i stil med Plannja Trend)?

Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker råspont och papp (typ glaciär 3⁰ eller motsvarande om du vill göra det själv), det blir ett bättre tak med tanke på situationen
Bättre på vilket sätt?

Rickard. Rickard. skrev:
och det bygger inte heller något på höjden jämfört med plåten du har nu.
Jag tänker att byggandet på höjden är mest relevant där altantaket måste få plats under husets takränna. Går det att minska höjden bara lokalt där genom att böja ner "falsarna" på ett klicktak? Med tanke på att det enbart är ett altantak och att pappen ligger under?

Det som fungerat bra för mig är byggplast. Enklast är att klamra upp den under bärlinorna. Vattnet droppar ner från plåten ner på plasten och sedan rinner den iväg.

Plastfolie klamrad under takbalkar i ett förråd, med synliga rör och hyllor med förvarade föremål.
Skapa konto

Frugan lär dock inte vara jätteimponerad.

Rickard.
Bättre för att papp är bättre lämpad för låga taklutningen och att kondensrisken blir i princip så liten den bara kan.

Man kan inte knacka ner en klickplåt utan att förstöra tätningen.

• Gilla
ulrikf
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Frugan lär dock inte vara jätteimponerad.
Haha, nä sådan plast accepterar hon nog inte synligt under altantaket, men smart idé!

Rickard. Rickard. skrev:
Bättre för att papp är bättre lämpad för låga taklutningen och att kondensrisken blir i princip så liten den bara kan.
Okej. Jag föredrar plåt framför papp pga utseendet. Finns det någon plåt som bygger mindre på höjden där den ska in under husets hängränna?

Rickard. Rickard. skrev:
Man kan inte knacka ner en klickplåt utan att förstöra tätningen.
Är det viktigt att plåten är fullständigt tät ovanpå underlagspappen om det enbart är ett altantak?

Jag tänker om och undviker klicktak.

Nu väljer jag istället mellan:

A) Dubbelfalsad bandtäckning med råspont/takplywood och underlagspapp

+
Förhoppning om mindre kondens, påväxt och smuts på takbalkarna?
+ Släta ytor att rengöra utan läkt med vinklar och vrår.
- Behöver kanske öka takvinkel från 5.3 till 5.7 grader?
- Osäker om målning med akrylatfärg under råspont/takplywood är tillräckligt diffusionsöppen?

B) Bygga samma konstruktion som jag redan har.

+
Inget inbyggt trä som skadas av fukten. Droppar direkt till trädäcket.
- Takbalkarna måste ofta tvättas för att inte se smutsig ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.