Planlösningen är nu uppdaterad (se bilder). Vi har lyckats peta in den lilla toaletten under trappan
Tillåt mig tvivla.
Det verkar röra sig om ca 1 meters höjd (6 st trappsteg) där längst inne, där går det inte att ha vare sig tvättfat eller toastol.
Men det går väl att flytta fram väggen lite till kanske. Det går nog att klämma in en toa med handfat på 1 kvm också.
Men det blir ju inget mysigt utrymme.
Utrymmet under trappan går att använda som klädförvaring annars.
Annars är det väl inte så mycket att säga om planlösningen.
Den är ganska vanlig, straightforward osv. Just för att det är ganska yteffektivt helt enkelt.
Knixen på dörrväggen i badrum 2 förstår jag inte riktigt meningen med?
Själv ogillar jag skarpt att trappan mynnar ut precis vid ytterdörren. Skulle göra allt för att slippa det.
Men du har rätt, det går inte att lätt åtgärda detta i befintlig planlösning, utan att förstöra andra värden.
Som någon annan skrev, gör en utbyggnad i form av en liten entréhall, så löser det sig, även förvaring av kläder.
Men helt klart så kostar tyvärr en sådan utbyggnad en hel del pengar i byggkostnad.
Annars är väl precis som du skriver, en pardörr delvis en lösning. Sätt avväxling i väggen, en bred pardörr och använd den högra sidan som vardagsingång så slipper man förhoppningsvis gå i gruset när man ska upp/ner i trappan.
Balkong ovanför v-rummet är en typisk riskkonstruktion. Läckage i taket och följande skador är inte helt ovanligt.
Se till att bygget blir väldigt ordentligt runt det där.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.