Efter att ha ritat ett antal veckor så blir man lite "blind" så det vore intressant att få lite kritik på denna planlösning för ett 1.5 plans hus på ca 215m2.

Som kanske framgår av skissen för bottenvåningen så har vi en befintlig byggnad intill som kommer att anslutas och där finns bl a tvättstuga, groventré och värmesystem.

Fönstrens storlek och exakt placering är ännu preliminära.

Tyck till!

MRK

Bottenplan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanvåning.png
Skapa konto

Inte för att vara sån, men det där känns väldigt mycket som en standard planlösning, förutom väggen mellan matrum och vardagsrum, är det en halv vägg eller går den upp i taket?

Trappan direkt vid ytterdörren är väl kanske inte det bästa om man kan undvika det, med blöta, grusiga golv...

Väggen mellan matplats och vardagsrum är en hel vägg där vi skall sätta in en dubbelsidig braskamin.

Visst, den planlösning kommer knappast att vinna pris för nyskapande arkitektur men den ambitionen har vi inte heller och vi gillar symmetrin och flödet i denna lösning.

Håller med om att trappans placering inte är idealisk (och lite tråkig) men hur gör man annars utan att förlora plats eller förfula längre in i huset? Helst skulle jag vilja ha en helt rak trappa smakfullt integrerad men hur/var?

MRK

Lät nog väldigt negativ, var absolut inte meningen, men kolla 1½ plans hus hos alla de olika husfirmorna, då borde du kunna hitta lite alternativ till trappen...

Har tittat runt en hel del på andra planlösningar men inte hittat någon alternativ placering som tilltalat oss. Att t ex ha en trappa mellan vardagsrum och övre allrum gör någon form av ljudisolering mellan dessa två rum mycket svår. Som det nu är ritat kan vi i alla fall sätta in ett dörrpar mellan hall och vardagsrum och på så viss få till en viss isolation.

Men vi är öppna för idéer och förslag... :-)

Bygg hallen likt som du har ritat allrummet, en kloss utanför den stora huskroppen. Då får ni gott om plats till skor och ytterkläder, att ha trappan direkt innanför dörren är den absolut sämsta placeringen.

Visst är det en förutsägbar planlösning på många vis men förutom trappans placering gillar jag den skarpt. Till skillnad från standard 1.5-planare är alla sovrum på övervåningen någorlunda rymliga och har integrerad förvaring, rummen på entrevåningen har fint flöde och bra proportioner där man kan maxutnyttja ytan och huset har överlag inga direkta dödytor. Jag har mest frågor angående anslutningen till den befintliga byggnaden: vad är det för typ av byggnad, hur kommer den harmonisera med det nya huset, och har ni funderat på att bygga någon slags förbindelse mellan de två byggnaderna istället för att bygga samman dem?

MRK skrev:
Helst skulle jag vilja ha en helt rak trappa smakfullt integrerad men hur/var?
Flytta dörren till sovrummet uppåt och byt plats på toalett och trappa?

anthill skrev:
Visst är det en förutsägbar planlösning på många vis men förutom trappans placering gillar jag den skarpt. Till skillnad från standard 1.5-planare är alla sovrum på övervåningen någorlunda rymliga och har integrerad förvaring, rummen på entrevåningen har fint flöde och bra proportioner där man kan maxutnyttja ytan och huset har överlag inga direkta dödytor.
Tack! :-)

anthill skrev:
Jag har mest frågor angående anslutningen till den befintliga byggnaden: vad är det för typ av byggnad, hur kommer den harmonisera med det nya huset, och har ni funderat på att bygga någon slags förbindelse mellan de två byggnaderna istället för att bygga samman dem?
Den befintliga byggnaden är en 1-plans del från tidigt 80-tal på ca 50m2. Där finns tvättstuga, bergvärmepump samt förvaringsutrymme och garage. Det nya huset ersätter ett gammalt drygt 100 år gammalt som visade sig vara för kostsamt och komplicerat att bygga om och till.

Den befintliga byggnaden är i lättbetong och det blir det nya huset utfört i också. Vi hoppas kunna lägga dem vägg i vägg och det ser ut att gå rent byggtekniskt.

Nyfniken skrev:
Flytta dörren till sovrummet uppåt och byt plats på toalett och trappa?
Tack men jag kan inte riktigt föreställa mig hur vi löser det på ovanvåningen...

MRK skrev:
Tack men jag kan inte riktigt föreställa mig hur vi löser det på ovanvåningen...
Gör ett större och ett mindre rum på övervåningen (genom att flytta dörrarna uppåt)?

(livet är orättvist ;))

Jag tycker det ser ut som en alldeles fantastisk planlösning. Av alla jag har sett på det här forumet är detta en av de bättre. Det är en klassisk svensk herrgårdsplan. Rent traditionellt har man antingen en fyrdelad planlösning runt en enda murstock, eller den lite större herrgårdslösningen som är sexdelad runt så att säga två murstockar. Den här typen av planlösning har anor i Sverige sen åtminstone 1600-talet. Och det är inget fel med att det är en "standard planlösning" som någon sa. Det är "standard" i Sverige, (åtminstone i dom högre skikten) just för att planlösningen fungerar väldigt bra. Som sagt, jag har inte så mycket att tillägga, det är svårt att förbättra något som redan är så pass välfungerande.

Den enda förändringen jag skulle göra är att sätta en dörr in till sovrummet, så att man slipper den där "tarmen" som utgörs av en korridor ner till badrummet. Sovrum med den typ av öppna "tarmar" känns helt enkelt inte lika ombonade och trygga som ett slutet rum ger, framförallt i ett sovrum. Om det är en dörr där underlättar det dessutom för passage till badrummet. Även om man vill använda det som ett privat föräldrabadrum, så kan det ju hända att nån utomstående skulle behöva tillgång till badrummet, och då kan det ju vara trevligt att dom slipper gå genom sovrummet.

Ingvar H skrev:
Jag tycker det ser ut som en alldeles fantastisk planlösning. Av alla jag har sett på det här forumet är detta en av de bättre.
Tack - det var roligt att höra!

Synpunkten på en dörr mellan sovrum och klädkammare/badrum är jättebra, tack för den!

MRK

Tack för alla synpunkter och tips!

Planlösningen är nu uppdaterad (se bilder). Vi har lyckats peta in den lilla toaletten under trappan så att vi får hela högersidan av entréhallen fri för kläder mm. Närmast dörren kommer dock golvvärmefördelare, vattenfördelare samt elcentral som skall integreras på något snyggt sätt.

Entrédörren blir en pardörr vilket ger lite mer plats framför trappan. Vi har skippat fönstret ovanför trappan för att få lite bättre stil på fasaden.

Plan_1.png
Skapa konto
Plan_2.png
Skapa konto

Mycket bra, klassisk planlösning. Jag skulle rekommendera att besöka visningshusen som finns runt om i Sverige. Tror det finns flera som är typ exakt såhär nästan. Då kan ni se själva hur det känns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.