Hej,

Är det något jag har missat i den här kalkylen?
Kan ingenting om sånt här men har försökt läst på och kommit fram till följande.
Tomten är en avstyckning så ingenting behöver göras där förutom en infart in från vägen?

Köpeskilling tomt 2 000 000
Hus totalentreprenad inklusive tillval 3 500 000
Anslutningsavgift VA 240 000
Anslutningsavgift 37 500
Pantbrev 60 000
Lagfartskostnad 30 000
Bygglov 50 000
Fiber 20 000
Besiktning, Byggkontroll 20 000
Färdigställande & byggfelsförsäkring 18 000
Övrig byggherrekostnad 30 000
= 6 005 500

Markarbete, eller ingår det i tomtpriset?
Grundläggning av huset, ingår det i totalentreprenaden?
Det är inte ovanligt att det behövs mer fyllnadsmassor och/eller krossprodukter än vad som brukar ingå i totalentreprenader.

Räntor på ev. krediter?

Grundläggning har ingått hos de hustillverkare jag har kollat på.
Ränta på krediter har jag inte räknat med men tänker att det inte är en så jätte stor kostnad och en löpande kostnad som som betalas allt eftersom lönen trillar in
Markarbete ingår inte då säljaren är en privatperson som styckar av sin tomt.
Vet inte riktigt vad som menas med markarbete men då tomten är en gräsmatta som är helt platt så kanske det inte behövs något markarbete eller bara lite gran?

Hemmakatten
Byggkreditivräntan kan bli riktigt hög. Likaså fakturan för byggel.

En infart behöver ni. Och tänk på att huset inte kommer att stå jämnt i nivå med gräsmattan. Nej säkerligen kommer huset att stå 50-100cm upp (ni behöver en entretrapp) på en bädd av kross som kanar ner runt huset. Alla maskiner kommer också att gjort djupa märken flera meter runt ert hus... Så en budget på 2-400000 lär behövas för markarbeten om ni inte vill trampa omkring på en lerbädd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.