I Värmland, med betongpannor

• Svart träfasad på hus med betongtak i skogslandskap i Värmland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av takstruktur med limträbalkar, stolpar 200x200 i Värmland, avstånd och mått angivna, användning av betongpannor planeras.
    Skapa konto
Bärlinan i mitten av golvet behöver stöd.

F fribygg skrev:
Bärlinan i mitten av golvet behöver stöd.
Där var det tänkt att bara vara kortlingar. Karl Hedin har gjort den konstruktion. Men jag håller med, känns inte superstabil, därför jag vänder mig hit.

En bärlina under och plintar på 2-2,5 m avstånd lär minska svikten betydligt.

F fribygg skrev:
En bärlina under och plintar på 2-2,5 m avstånd lär minska svikten betydligt.
ja, låter vettigt.

Hade visst blivit fel mått på golvbjälkarna, ska vara 3,885 istället, men antar att det är marginell skillnad, så det behövs fortfarande en bärlina med stöd på mitten?

Och vid den yttre bärlinan, har det någon betydelse för stabiliteten om bjälklaget sitter i balkskor, eller ligger ovanpå bärlinan?

• Byggkonstruktion med takbjälkar 45x270, limträbalkar och stolpar, justerade golvbjälkar 3,885m, diskussion om bjälklagens stabilitet.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är det egen ritning eller är det nått du fått från Karl Hedin?

F fribygg skrev:
Är det egen ritning eller är det nått du fått från Karl Hedin?
Fått från Karl Hedin

Har du kollat på träguiden och jämfört med den ritning och de mått du har?

F fribygg skrev:
Har du kollat på träguiden och jämfört med den ritning och de mått du har?
Ja, och golvbjälkarna bör då vara 45x245 istället, då 45x220 endast har fri längd på 3,51 enligt träguiden.

Limträ mellan plintarna verkar hålla rätt dimension. Klarar 3,16 m och jag har 2,5 m mellan plintarna.

Lägger träguiden nån bärlina och några plintar under bjälklaget?

F fribygg skrev:
Lägger träguiden nån bärlina och några plintar under bjälklaget?
Nej, ser ut så här

• Diagram över golvbalkar för altan med specifikationer som centrumavstånd 600mm och virkesjocklek 45mm. Tabellen visar dimensioner och fria längder.
    Skapa konto
Det är ju rätt stor skillnad på spännvidden när du justerat måtten.

Jag skulle fundera på om det inte blir billigare och bättre med 45*195 och en bärlina med plintar mitt under bjälklaget

K
Håller med fribygg, en bärlina på halva 3,88 avståndet och golvbjälkarnas dimension kan minskas rejält.

F fribygg skrev:
Det är ju rätt stor skillnad på spännvidden när du justerat måtten.

Jag skulle fundera på om det inte blir billigare och bättre med 45*195 och en bärlina med plintar mitt under bjälklaget
K kniv skrev:
Håller med fribygg, en bärlina på halva 3,88 avståndet och golvbjälkarnas dimension kan minskas rejält.
Låter väldigt vettigt, får väl stå ut med en rad extra stolpar för att bära upp bärlinan i mitten. Men hade ju helst sluppit, då det är full höjd i stort sett under hela altanen, hade varit lite lättare att utnyttja ytan då.

En annan fundering. Om det är möjligt att byta ut den nedre Limträ (115x225) mot något som är impregnerat, typ skruva ihop 2 st 45x220 eller liknande och diagonal som extra stöd?
En 70x220 C24 har maximalt 2,18m plintavstånd enligt träguiden.

• Byggnadsritning av altan med olika träsorters dimensioner markerade, inklusive limträ och stolpar, samt ett tak av genomskinligt material.
    Skapa konto
K
M Manja-20 skrev:
Låter väldigt vettigt, får väl stå ut med en rad extra stolpar för att bära upp bärlinan i mitten. Men hade ju helst sluppit, då det är full höjd i stort sett under hela altanen, hade varit lite lättare att utnyttja ytan då.

En annan fundering. Om det är möjligt att byta ut den nedre Limträ (115x225) mot något som är impregnerat, typ skruva ihop 2 st 45x220 eller liknande och diagonal som extra stöd?
En 70x220 C24 har maximalt 2,18m plintavstånd enligt träguiden.
Har du underbyggd altan så är det stor risk att det är bygglovspliktigt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.