Hej,

Tänkte be om lite råd och synpunkter inför kommande badrumsrenovering på övervåning i 2-plansvilla från 1999. Badrummet är ca 15kvm, träbjälklag och har idag två separata kall- och varmvatten matningar på 15mm pex rör-i-rör, se bifogad ritning. Ytskikten kommer bli kakel & klinker. Bastu och det stora hörnbadkaret är borta, badkaret ska ersättas med en mer traditionell variant, kommoden kommer bli en smalare variant och toaletten ska bli vägghängd. Torktumlare och tvättmaskin ska installeras.

Avlopp har jag tänkt att förlänga och byta golvbrunnarna enligt bild.

Den största funderingen just nu är hur jag ska göra med vattnet. Jag har tänkt att sätta ett fördelningsskåp i väggen där befintlig kommod sitter idag med lucka ut mot klädkammare (KLK) på baksidan men med läckagerör ut i badrum. Vad ska jag ha för fördelare och hur ska jag ansluta befintliga 2st KV, 2st VV till dessa fördelare? Kan jag sätta ändpluggar på matningen till fördelaren och ansluta mina bef. matningsslangar på utgångarna på en fördelaren? Eller finns det övergång i 90-vinkel från 15mm till 20 mm som en del fördelare verkar ha i anslutning?

När det kommer till KV-dragningarna för toalett och tvättmaskin så hamnar de på en yttervägg, det verkar ok om man håller sig på insidan av plasten men själva 90-graders fästena/genomföringen för ”rör i rör” genomföringen tar en del plats mot isoleringen, hur gör man med sådant? Skär upp plasten och gör en större plastficka för 90-graders böjen/genomföringen?

Har vattenburen värme i huset och 2st radiatorer under fönster i badrummet. Radiatorerna har jag tänkt att behålla men även lägga in elektrisk golvvärme för lite komfort. Radiatorernas rör går idag genom golv. Finns det vettig lösning för att behålla dessa idag och dra rören genom vägg istället utan att behöva dra om de rören helt? Undantag enligt GVK verkar kunna göras. Jag har annars tänkt att göra en förhöjd klack som är tät runt rören där de bryter golvet, oavsett om det är godkänt eller ej.

Bifogar bild på befintlig ritning där jag ritat in tänkt avlopp och nya vatten-dragningar.
Synpunkter och kommentarer tas tacksamt emot!

• Ritning av badrumsplan med markerade VV- och KV-ledningar, avlopp och planerade installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.