Är det tillåtet att dra ett VP rör "synligt" mellan en vägg och ett bänkskåp i ett kök eller är det bättre att använda en kabel med yttre isolering ?

himmagjort
Det är fullt tillåtet att dra ett VP-rör synligt. Men det är verkligen inte snyggt, tycker jag. Men det kanske inte syns?

himmagjort skrev:
Det är fullt tillåtet att dra ett VP-rör synligt. Men det är verkligen inte snyggt, tycker jag. Men det kanske inte syns?
Nej det syns inte eftersom det är bakom bänkskåpen.

himmagjort
Då är det ju bara att köra. Bara det inte finns en risk att det kommer vatten på röret. I så fall bör du lägga kabel i röret.

S
Skulle det komma så mycket vatten på röret i köket så finns det nog annat att bekymra sig för.

himmagjort
Jaså, vad tänker du på då? Jag menade bara att det kan finnas en risk, inte att det ska stå och droppa. Men du har rätt, det får ju absolut inte komma vatten in i någon koppling.

? Jag förstår verkligen ingenting av den här tråden.

Hejsan Piloten

Själv skulle jag dra en kabel EKLK den är fukt säker och har ett skydd för yttre påverkan

elis@sevalla skrev:
Hejsan Piloten

Själv skulle jag dra en kabel EKLK den är fukt säker och har ett skydd för yttre påverkan
Fukt är ju inget problem direkt i ett kök om inte översvämning inträffar och då har jag ju som sawsaw sa andra stooora problem.

Om jag använder mig av EKLK måste det fixas en övergång (dosa) eftersom vi börjar med FK i VP rör.

Men du har kanske smidig lösning för detta ?

piloten skrev:
Om jag använder mig av EKLK måste det fixas en övergång (dosa) eftersom vi börjar med FK i VP rör.
Mjae, åtminstone EKK burkar man skala fram de låsa "FK-tåtarna" ur och dra i röret och sedan låta biten som fortstätter ut ur röret vara orörd. Låt den oskalade biten fortsätta in i röret 1-2dm så blir det bra.

phl skrev:
Mjae, åtminstone EKK burkar man skala fram de låsa "FK-tåtarna" ur och dra i röret och sedan låta biten som fortstätter ut ur röret vara orörd. Låt den oskalade biten fortsätta in i röret 1-2dm så blir det bra.
Är det tillåtet att dra en skalad kabel hur långt som helst i ett rör ?

Det är väl ingen skillnad på naken EK eller om den har varit försedd men lite plast från fabriken som du sedan tar bort, tråd som tråd.

Jag tror att din första lösning med VP rör är bättre, men vi på forumet vet inte riktigt hur det ser ut runtomkring.

Någon skrev att VP rör är fula men jag tycker att en slingrig EKK är ännu fulare.

Prototypen

prototypen skrev:
Det är väl ingen skillnad på naken EK eller om den har varit försedd men lite plast från fabriken som du sedan tar bort, tråd som tråd.

Jag tror att din första lösning med VP rör är bättre, men vi på forumet vet inte riktigt hur det ser ut runtomkring.

Någon skrev att VP rör är fula men jag tycker att en slingrig EKK är ännu fulare.

Prototypen
Som sagt i mitt fall så kommer det inte att synas. Lättare att fästa ett VP rör också än att fästa en kabel i detta fallet.

Som sagt inga problem med att ha VP rör på det sättet som piloten frågar. Sedan så är vatten inget problem som försekrifterna eller idag standarden sett.
Att gå ifrån VP rör med EKK eller EKLK är inte heller något problem då gör man som phl skrev låt EKK eller EKLK gå någon decimeter in i röret sedan det estetiska det får man väl själv tycka till om....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.