Jag har ett rum med två dörrar i. Började lägga golvet med långsidan av brädorna intill en av dörrarna. Nu har jag kommit till den andra dörren och jag får inte in brädan under dörrkarmen pga vinkeln. Har sågat ut dörrkarmen nedertill så att brädan får plats under men hur gör jag får att klicka brädan på plats?

• Ett ljust trälaminatgolv ligger delvis under en kapad dörrkarm. En krokformad verktygsliknande föremål syns också i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvläggning intill dörrkarm, bräda vänt mot dörröppning, del av karm borttagen nedertill för att få in brädan, svart kabel i förgrunden.
    Skapa konto
Jonis.F
Får du plats så kan du lägga ner brädan innan karmen och försiktig slå in den bortåt dit den ska va. Går inte det så kan du skära bort läppen på raden innan och lägga i trälim i skarven

Jonis.F Jonis.F skrev:
Får du plats så kan du lägga ner brädan innan karmen och försiktig slå in den bortåt dit den ska va. Går inte det så kan du skära bort läppen på raden innan och lägga i trälim i skarven
Har försökt att göra enligt ditt första förslag men får den inte att gå i ordentligt vid skarvarna i andra änden. Får kanske bli enligt ditt andra förslag istället. Blir ju att jag får göra på samma sätt vid nästa rad också då.

J Jordic skrev:
Får kanske bli enligt ditt andra förslag istället. Blir ju att jag får göra på samma sätt vid nästa rad också då.
No. Fold the next row before sliding it under the doorframe. And don't cut off the edges!!! Just remove that small bump (make flat) in the previous row (last one to door) and apply glue.
Närbild av laminatgolv där kanten ska anpassas vid dörrkarmen, med markering för att ta bort en liten upphöjning före limning.
Skapa konto

• Gilla
Jonis.F
  • Laddar…
Jonis.F
S sturnus skrev:
No. Fold the next row before sliding it under the doorframe. And don't cut off the edges!!! Just remove that small bump (make flat) in the previous row (last one to door) and apply glue.
[bild]
Ja precis det va så som på bilden jag menade med läppen men det kanske blev otydligt.
Mitt första förslag funkar kanske bättre på parkettgolv som är tjockare så man kan slå in det ordentligt utan att va rädd att det går sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.