Hej, använder man/eller vad använder man under innerväggar som ligger emot betongplattan?

Jag antar att man måste skydda även dessa mot funkt ifrån plattan, och underar om man även där använder sig av syllisolering eller använder man något annat på innerväggar om ej är bärande?

Tack på förhand

Plåtskena är ett enkelt och snabbt sätt att sätta nya innerväggar på betonggolv ( funkar till både trä och plåt reglar)

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
J
Ja det ska man ha men det finns billigare och enklare för innerväggar typ denna brukar finnas i 70, 95 och 120mm breda..
Som enklaste så kan man lägga åldersbeständig plast..

• Rulle med syllisolering Tecca T-syll, 120 mm bred och 50 meter lång, avsedd för innerväggsisolering, alternativ till åldersbeständig plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja det ska man ha men det finns billigare och enklare för innerväggar typ denna brukar finnas i 70, 95 och 120mm breda..
Som enklaste så kan man lägga åldersbeständig plast..
Jag tänker ju att den då även skall agera som ljudisolering, då jag läst att dessa isoeleringar tätar ljud, så hur är denna gentemot Isover Vario t.ex? Jag tänker att då detta är ett moment man gör typ 1 gång, så finns det ingen anledning att spara några kronor, om den gör att helheten blir så mycket bättre med ljudisolerande mellan rum osv

F fribygg skrev:
Plåtskena är ett enkelt och snabbt sätt att sätta nya innerväggar på betonggolv ( funkar till både trä och plåt reglar)
Känns som det skulle kunna transportera ljud emellan bättre än om man sätter en typ av isolering eller?

Plåt skenorna har isolering under så det blir tätt

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
J
N Nygge72 skrev:
Jag tänker ju att den då även skall agera som ljudisolering, då jag läst att dessa isoeleringar tätar ljud, så hur är denna gentemot Isover Vario t.ex? Jag tänker att då detta är ett moment man gör typ 1 gång, så finns det ingen anledning att spara några kronor, om den gör att helheten blir så mycket bättre med ljudisolerande mellan rum osv
Ljudet lär du inte märka av bara regeln ligger tätt mot betongen..

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Har man så mycket fukt i betongen så är det nog stora problem med hela grunden.

J
K kan inte allt skrev:
Har man så mycket fukt i betongen så är det nog stora problem med hela grunden.
Vad menar du?

J Jansson69 skrev:
Vad menar du?
Har man så mycket fukt i plattan så att man inte kan fästa innerväggs syllen direkt mot betongen så har nog inte grundläggningen blivit riktigt bra.

J
K kan inte allt skrev:
Har man så mycket fukt i plattan så att man inte kan fästa innerväggs syllen direkt mot betongen så har nog inte grundläggningen blivit riktigt bra.
Men alla nybyggda betongplattor innehåller mycket fukt och all organisk material ska skyddas vid kontakt med betong..

• Gilla
grovspacklarn och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men alla nybyggda betongplattor innehåller mycket fukt och all organisk material ska skyddas vid kontakt med betong..
Tänkte inte på det!
Att man inte låter betongplattan torka färdigt innan man sätter innerväggar och lägger golv.
Jag bygger utan att vara stressad entreprenör, så min platta fick torka i lugn och ro.

J
K kan inte allt skrev:
Tänkte inte på det!
Att man inte låter betongplattan torka färdigt innan man sätter innerväggar och lägger golv.
Jag bygger utan att vara stressad entreprenör, så min platta fick torka i lugn och ro.
Men även om du torkar ur den så ska det vara skydd emellan trä och betong..

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men även om du torkar ur den så ska det vara skydd emellan trä och betong..
Känns som en liten kostnad i längden, för ett säkrare bygge

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Alla gör självklar hur man vill, är bara lite fundersam med om det verkligen behövs om man har riktigt bra grundläggning med kapillärbrytande material, dränering, isolering och framför allt om man har radonmata.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.