Hej,

Fattar inte hur man lägger golv under befintlig dörrkarm.
Tacksam för skicklig golvläggare som kan guida mig i detta. Man ska völ inte behöva lossa hela karmen?

• Golvläggning vid dörrkarm där nytt trägolv ska installeras utan att lossa dörrkarmen, med verktygslåda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvläggning pågår vid dörrkarm, med synlig skillnad mellan gammalt golv och nytt ljusare trälaminat.
    Skapa konto
Lägga dit parketten utanför karmen och sedan knacka/skjuta parketten i sidled in under karmen.

Demmpa Demmpa skrev:
Lägga dit parketten utanför karmen och sedan knacka/skjuta parketten i sidled in under karmen.
Jag har inte plats till höger för detta. Det är en hall på 120cm bredd. Finns ingen yta att spela på till höger

P
C caril skrev:
Jag har inte plats till höger för detta. Det är en hall på 120cm bredd. Finns ingen yta att spela på till höger
Då får man skarva, förslagsvis med en 600mm bit..

ok men hur löser skarvningen mitt problem? Jag får fortfarande inte in biten till vänster som ska ner under karmen? Utrymmet är för tajt mellan föregpende bräda och karmen isåfall

P
C caril skrev:
ok men hur löser skarvningen mitt problem? Jag får fortfarande inte in biten till vänster som ska ner under karmen? Utrymmet är för tajt mellan föregpende bräda och karmen isåfall
Är ditt nya golv tjockare än det gamla?
Om karmen är för låg så behöver du såga av den ned till eller demontera karmen och höja den..
Annars får du knacka in den alltså lägga den så långt mot karmen för att sedan med slagkloss slå in den under karmen..

C caril skrev:
Du får "offra" en hel bräda eller använda högerdelen på en bräda och vänsterdelen på en annan bräda och använda resterande från de bägge till efterföljande rader.

Yes jag kan slå in den men den kommer ju behöva komma in med en vinkel iom att brödan vilar på den föregående eftersom ytan är såpass tajt. Se bild

• Golvläggning pågår, med en hammare och distanskloss på underlaget, samt träplankor som ska passas ihop vinklat.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Du får "offra" en hel bräda eller använda högerdelen på en bräda och vänsterdelen på en annan bräda och använda resterande från de bägge till efterföljande rader.
Menar du att man skippar sponten på kortsidan?

P
C caril skrev:
Menar du att man skippar sponten på kortsidan?
Ja du kan skära bort klacken på kortsponten..
Alternativt demontera karmen..

• Gilla
caril
  • Laddar…
Jonis.F
Måste golvet gå in under karmen? Täcker inte foder och tröskel om du lägger några milimeter ifrån?

P
Ett foder och tröskel täcker inte hela ytan och ett flytande golv rör sig så det kommer att bli hål intill karmen som man stör ihjäl sig på ifall golvet inte läggs under..

• Gilla
caril
  • Laddar…
Jonis.F
Alt 1
Lägg långa biten först och slå in den för långt under karmen, lägg sen den lilla biten och slå tillbaka den långa så dom går ihop

Alt 2
Skär bort läppen på föregående rad och lägg en sträng lim

Alt 3
Lägg hela raden tätt mot vänster vägg och sen tryck hela redan åt höger med kofot/baksmälla så den går under karmen på andra änden

• Gilla
caril
  • Laddar…
Jonis.F Jonis.F skrev:
Alt 1
Lägg långa biten först och slå in den för långt under karmen, lägg sen den lilla biten och slå tillbaka den långa så dom går ihop

Alt 2
Skär bort läppen på föregående rad och lägg en sträng lim

Alt 3
Lägg hela raden tätt mot vänster vägg och sen tryck hela redan åt höger med kofot/baksmälla så den går under karmen på andra änden
Vi testade 3 olika sätt:

- Demontera karmen. inget kul jobb men blev helt klart bäst resultat.

- Såga av sponten på kortsidan så att man kan lägga biten under karmen först och sen lägga den ”första biten”. Enkelt att utföra men blir lite nojig över att trät ska flyta där. Dock är hallen 120 cm bred så svårt att tro att det rör sig såpass mycket där så att det syns.

- Kapa undersidan av karmen så att brädan fick plats att lirkas dit. Blev sämt och lite för stor glipa mellan karm och golv. Får bli en sträng byggkitt där…

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.