3 315 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Diskmaskin utan vattenanslutning
Hej!
Har en stuga utan varken el eller vatten.
Har blivit en hel del engångsartiklar men det verkar ju fasas ur mer och mer så har börjat kolla på en liten diskmaskin att köra med elverket.
Har draget 230v uttag i stugan med intag på fasaden så det är inget problem.
Men det jag undrar är om någon har erfarenhet av dessa diskmaskiner.
Pallar mitt 1600W inverterelverk?
Tål diskmaskinen att stå förvarad i kyla ner mot 40 minusgrader?
Har alla en tömningsfunktion så man får ut all vatten innan man åker hem?
Har en stuga utan varken el eller vatten.
Har blivit en hel del engångsartiklar men det verkar ju fasas ur mer och mer så har börjat kolla på en liten diskmaskin att köra med elverket.
Har draget 230v uttag i stugan med intag på fasaden så det är inget problem.
Men det jag undrar är om någon har erfarenhet av dessa diskmaskiner.
Pallar mitt 1600W inverterelverk?
Tål diskmaskinen att stå förvarad i kyla ner mot 40 minusgrader?
Har alla en tömningsfunktion så man får ut all vatten innan man åker hem?
Hej
Vill du ha en diskmaskin i ditt hus utan el och värme året runt så skulle jag välja en bänkdiskmaskin som du kan ta med dig hem inför vintern.
Att ditt elverk klarar av en fullstor diskmaskin är tveksamt. De tenderar att ha en effekt på 1500-2000 W.
Tömmer sig fullständigt finns det ingen diskmaskin som gör. Så kopplingar och annat inuti riskerar att sprängas om du låter diskmaskinen stå kvar på vintern
Vill du ha en diskmaskin i ditt hus utan el och värme året runt så skulle jag välja en bänkdiskmaskin som du kan ta med dig hem inför vintern.
Att ditt elverk klarar av en fullstor diskmaskin är tveksamt. De tenderar att ha en effekt på 1500-2000 W.
Tömmer sig fullständigt finns det ingen diskmaskin som gör. Så kopplingar och annat inuti riskerar att sprängas om du låter diskmaskinen stå kvar på vintern
Det har skrivits några gånger i forumet om diskmaskiner som man manuellt fyller med vatten. Det är väl en tillräckligt nischad produkt för att inte vara helt vanlig, men det finns tydligen. En diskmaskin är en "snäll" last för elverket. Så om den har en märkeffekt som understiger elverkets uppgivna kontinuerliga effekt skall det vara lugnt. Att tömma den på vatten lär vara en högst manuell åtgärd som måste göras innan den kan stå kallt.
Det är ju inte helt okrångligt som det är nu heller.D datja skrev:
Starta skotern för att åka 2 km till en kallkälla, hacka upp isen, köra ner 25 liters dunken, tillbaka till stugan, koka upp diskvattnet på vedspisen, hålla på grisa med det där diskvattnet i nån balja osv.
Så nej, jag hatar inte att diska. Men ibland vill jag lägga tiden på annat 🙂👍
Tack! Ja de flesta verkar ligga mellan 800-1100W så jag kanske klarar mig då.A Avemo skrev:Det har skrivits några gånger i forumet om diskmaskiner som man manuellt fyller med vatten. Det är väl en tillräckligt nischad produkt för att inte vara helt vanlig, men det finns tydligen. En diskmaskin är en "snäll" last för elverket. Så om den har en märkeffekt som understiger elverkets uppgivna kontinuerliga effekt skall det vara lugnt. Att tömma den på vatten lär vara en högst manuell åtgärd som måste göras innan den kan stå kallt.
För mig låter det som att det större problemet är att du måste hämta vattnet i dunk 2 km bort. Och det kommer du inte ifrån med diskmaskinen. Så länge det är väder för skoter kan du ju smälta snö på vedspisen för diskvatten.T Tobiasen skrev:Det är ju inte helt okrångligt som det är nu heller.
Starta skotern för att åka 2 km till en kallkälla, hacka upp isen, köra ner 25 liters dunken, tillbaka till stugan, koka upp diskvattnet på vedspisen, hålla på grisa med det där diskvattnet i nån balja osv.
Överhuvudtaget låter placeringen av stugan som det största problemet om man nu bekymrar sig för en liten avkopplande stund med handdiskning.
Diskmaskinen BOB fyller man vatten i en tank och det kan dra typ 3,5 liter vatten för en disk och drar som mest 1000W i effekt, vilket gör att elverk som klarar typ 1500 Watt kontinuerligt bör räcka. - men de är inte speciellt billig för att vara en så enkel diskmaskin...
men samtidigt hur svårt är det att handdiska i balja/ho (och sedan en sköljbalja/ho), och det går fasen så mycket fortare än maskindisk - det handlar bara om att ha eller kan få fram lite varmvatten med vedspis/kamin eller gasolbrännare, och dessutom går att få ordentligt tomt utan att det riskera att frysa sönder senare vintertid.
men samtidigt hur svårt är det att handdiska i balja/ho (och sedan en sköljbalja/ho), och det går fasen så mycket fortare än maskindisk - det handlar bara om att ha eller kan få fram lite varmvatten med vedspis/kamin eller gasolbrännare, och dessutom går att få ordentligt tomt utan att det riskera att frysa sönder senare vintertid.
Undrar hur man överlevde förr i världen herre gud va du krånglar till det!T Tobiasen skrev:Det är ju inte helt okrångligt som det är nu heller.
Hittade den här lilla saken. Den drar 1000W enligt produktmanualen.
https://www.elgiganten.se/product/v...n/792858?qid=a1dc240e7837489199a290978fc90615
Manual:
https://daan.tech/wp-content/uploads/2020/11/Quick_start_guide_Bob_EN_Pages_24-11-2020.pdf
Den finns i fler färger 😊
Söker man på "Diskmaskin med inbyggd tank" på amazon.se får man flertalet träffar på liknande maskiner.
De verkar samtliga dra mellan 800-1200W
https://www.elgiganten.se/product/v...n/792858?qid=a1dc240e7837489199a290978fc90615
Manual:
https://daan.tech/wp-content/uploads/2020/11/Quick_start_guide_Bob_EN_Pages_24-11-2020.pdf
Den finns i fler färger 😊
Söker man på "Diskmaskin med inbyggd tank" på amazon.se får man flertalet träffar på liknande maskiner.
De verkar samtliga dra mellan 800-1200W
Redigerat:
Klicka här för att svara