707 läst ·
14 svar
707 läst
14 svar
Behandla gräsmatta
Jag har aldrig behandlat gräsmattan tidigare och är därför ganska ny inom området.
Som jag har förstått det är det bra att göra följande:
Min största fråga gäller topdress:
Vad ska man använda? Räcker det med vanlig sand, eller bör man välja någon produkt som heter topdress, isåfall med vilka komponenter?
Och när det gäller gräsfrö:
Kan man välja vilken sort som helst, eller bör man försöka matcha det som redan finns i gräsmattan? Problemet är att jag inte vet vilken sort jag har idag.
Som sagt, jag är ny på området och uppskattar all hjälp och vägledning!
Som jag har förstått det är det bra att göra följande:
- Vertikalskära
- Topdressa
- Så nytt gräsfrö
Min största fråga gäller topdress:
Vad ska man använda? Räcker det med vanlig sand, eller bör man välja någon produkt som heter topdress, isåfall med vilka komponenter?
Och när det gäller gräsfrö:
Kan man välja vilken sort som helst, eller bör man försöka matcha det som redan finns i gräsmattan? Problemet är att jag inte vet vilken sort jag har idag.
Som sagt, jag är ny på området och uppskattar all hjälp och vägledning!
- Ca 300 kvmHemingway skrev:
- Den har mycket mossa, kollar man nära så kånns det som att det knappt år gräs. Mattan är också ganska stickig och inte mjuk på sommaren.
- Ovan
- Klipper med handjagare
- Ingen uppsamlare
Klipp ofta och gödsla ordentligt. Det mår alla gräsmattor bra av. Sedan kan det finns behov av att dressa, så och skära, men det är inte alls självklart att din matta behöver det.
De flesta som köper robot och testar att gödsla några gånger om året brukar bli förvånade över hur bra det kan bli.
De flesta som köper robot och testar att gödsla några gånger om året brukar bli förvånade över hur bra det kan bli.
Okej tack för tips!Hep skrev:
Men låt säga att jag ska lufta gräsmattan och dressa. Hur och vad borde jag köpa då?
Jag vet inte alls, då jag aldrig gjort det. Jag var som du inne på att göra en massa saker, men nu vet jag att gräset blir fint och mossan försvinner om jag bara kommer ihåg att gödsla. När jag är vilsen om saker som växer, eller borde växa, brukar jag åka till Åkersberga Växtförsäljning och fråga.
Följ Olle Bergs råd så blir det bra.
1. Så snart som möjligt: Järnsulfat mot mossa. Sprid ut och låt verka. Gödsla samtidigt med vanligt NPK.
2. Vertikalskär om ett par veckor. Räfsa upp ordentligt. Kommer bli massa att räfsa upp och mattan kommer se fördjävlig ut.
3. Toppdressa med topdress på säck. Sprid ut. Stödså med Weibulls extra green. Inga andra gräsfrö utan kör på extra green.
4. Vattna vattna vattna. Håll fuktigt de första veckorna tills fröna grott. Därefter 30mm varje vecka.
5. Gödsla lite men ofta. Kanske var 3e vecka med halv dos.
Gör detta så blir det bra.
Edit: samt givetvis. Köp en robotgräsklippare. Låt den klippa varje dag.
1. Så snart som möjligt: Järnsulfat mot mossa. Sprid ut och låt verka. Gödsla samtidigt med vanligt NPK.
2. Vertikalskär om ett par veckor. Räfsa upp ordentligt. Kommer bli massa att räfsa upp och mattan kommer se fördjävlig ut.
3. Toppdressa med topdress på säck. Sprid ut. Stödså med Weibulls extra green. Inga andra gräsfrö utan kör på extra green.
4. Vattna vattna vattna. Håll fuktigt de första veckorna tills fröna grott. Därefter 30mm varje vecka.
Ska steg 1 göras sporadiskt under året? Eller bara gödsel utan sulfat?M Maestrono skrev:Följ Olle Bergs råd så blir det bra.
Redigerat:
OkM Maestrono skrev:
Vilken topdress gäller? Billigast möjliga?
Ska man köra topdress direkt efter vertikalskärning eller bör man vänta några dar?
Har testat byggmax, Rölunda och Ica maxis. Byggmax var helt oanvändbar. Rölunda och Ica maxi bra.M Metago skrev:
Toppdress samma dag brukar jag göra.
Vertikalskära --> kratta upp --> toppdress --> stödså. Detta är en halvdags arbete.
Okej tack för infon. Jag vet inte om man borde nörda ner sig mer i exakt vad topdressen innehåller för att avgör vilken man ska ha. Vissa topdressar bara med sand vad jag förstått det som. Kanske bara ska ta första bästa från hyllan på granngårdenM Maestrono skrev:
Sand är mer för att göra gräsmattan jämn, topdress innehåller organiskt material som håller fukten bättre när du ska så nya gräsfrön samt så innerhåller det näring.M Metago skrev:
Det flesta kommer att fungera men de sämre är ofta sämre skiktade så de kan innehålla större bitar som man får sortera bort.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden