1 263 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
ytjordvärme ger swimmingpoolgräsmatta
Medlem
· Värmland
· 1 inlägg
Hej!
Jag(vi byggde hus 2007 och flyttade in dec 07. Vi valde ytjordvärme som tillägg för uppvärmningen av hust. Det funkar bra, ekonomiskt m.m. .....MEN...... gräsmattan är en katastrof varje vår hittills. just nu badar fåglarna gott i "poolen". vi har fyllt gropar m.m. med jord och sand i flertalet omgångar...men det hjälper föga...det sjunker undan hela tiden, även vid ett skyfall i somras blev det en "pool"
Kan någon vänlig ge mig ett eller flera bra tips? (400 m slang ligger i mattan)
mvh Staffan
Jag(vi byggde hus 2007 och flyttade in dec 07. Vi valde ytjordvärme som tillägg för uppvärmningen av hust. Det funkar bra, ekonomiskt m.m. .....MEN...... gräsmattan är en katastrof varje vår hittills. just nu badar fåglarna gott i "poolen". vi har fyllt gropar m.m. med jord och sand i flertalet omgångar...men det hjälper föga...det sjunker undan hela tiden, även vid ett skyfall i somras blev det en "pool"
Kan någon vänlig ge mig ett eller flera bra tips? (400 m slang ligger i mattan)
mvh Staffan
Tyvärr kan jag inte ge dig tips. Men "gardenfreaks" är ju medvetna om att jordvärme sänker klimatzonen. Du bör - om du inte redan vet detta - också tänka på vilka växter du sätter i trädgården.
Risken med dräneringsrör blir väl att du kan få motsatt effekt senare på året. Måste du ha gräsmatta? Kan du tänka dig annat alternativ?
Förhoppningsvis får du bättre tips senare i tråden.
Risken med dräneringsrör blir väl att du kan få motsatt effekt senare på året. Måste du ha gräsmatta? Kan du tänka dig annat alternativ?
Förhoppningsvis får du bättre tips senare i tråden.
Kan det vara så att jordvärmeslangen ligger för ytligt? Jag har ett par grannar som har jordvärme, deras gräsmatta/yta är inte påverkad alls. Deras slang ligger dock ganska djupt. Det borde finnas regler/riktlinjer/branschpraxis för på vilket djup slangen skall förläggas. Om det inte är korrekt gjort borde du kunna reklamera arbetet.
Klicka här för att svara