3 626 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Swimmingpool på gräsmattan!
Som vi befarade så tror jag vi kommer få problem med vatten på gräsmattan. Under finns ogenomtränglig lera, över ca 10 - 15 cm matjord. Sådde förra året och hade periodvis problem under sommaren med att vatten blev stående på vissa områden när det regnade mycket. Det sjönk undan på ett par dagar om inget nytt regn kom.
Nu har snön smält och vi har jättestora pölar på flera ställen och gräsmattan ser svart (möglig??) ut på vissa ställen. Dessutom har jorden satt sig ojämnt, man kan säga att vi har en böljande gräsmatta, fast i negativ bemärkelse eftersom det är underlaget som böljar!
Vad kan man göra? Vi har lägsta tomten i området så gissa vart allt vatten tar vägen! Tror vi kommer ha fortsatta problem om vi inte agerar nu, frågan är vad man ska göra! Inte lätt för en lekman som aldrig odlat tidigare...
Tacksam för råd!
Nu har snön smält och vi har jättestora pölar på flera ställen och gräsmattan ser svart (möglig??) ut på vissa ställen. Dessutom har jorden satt sig ojämnt, man kan säga att vi har en böljande gräsmatta, fast i negativ bemärkelse eftersom det är underlaget som böljar!
Vad kan man göra? Vi har lägsta tomten i området så gissa vart allt vatten tar vägen! Tror vi kommer ha fortsatta problem om vi inte agerar nu, frågan är vad man ska göra! Inte lätt för en lekman som aldrig odlat tidigare...
Tacksam för råd!
I vårt nyplanerade område kräver kommunen att vi offrar en del av tomten till att anlägga ett dike för att dränera bort dagvatten.
Det är snålvariant från kommunens sida kan man tycka, eftersom de kunde lagt ner dränering själva.
Du sitter i en trist situation eftersom din tomt är lägst och allt vatten vill komma till dig. Kanske kräva att kommunen gräver diken eller dränerar eftersom det ändå är kommunen som bestämt höjderna på tomterna och husen, eller?
Det är snålvariant från kommunens sida kan man tycka, eftersom de kunde lagt ner dränering själva.
Du sitter i en trist situation eftersom din tomt är lägst och allt vatten vill komma till dig. Kanske kräva att kommunen gräver diken eller dränerar eftersom det ändå är kommunen som bestämt höjderna på tomterna och husen, eller?
Finns det diken eller dränering mellan tomterna då eller hur menar du?
Hur stora nivåskillnader är det mellan de berörda tomterna, och har grannarna också problem med stora vattenmängder?
Hur stora nivåskillnader är det mellan de berörda tomterna, och har grannarna också problem med stora vattenmängder?
Jag tror att maskarna med tiden kommer att lösa Ert problem. När de får jobba lite på jorden blir den mer lucker och genomsläpplig. Även vi hade detta problem det första året men det har blivit mycket bättre nu.Jenny_U skrev:Som vi befarade så tror jag vi kommer få problem med vatten på gräsmattan. Under finns ogenomtränglig lera, över ca 10 - 15 cm matjord. Sådde förra året och hade periodvis problem under sommaren med att vatten blev stående på vissa områden när det regnade mycket. Det sjönk undan på ett par dagar om inget nytt regn kom.
Jorden blir väldigt packad när stora maskiner kör omkring på tomten vid byggnation och anläggning.
Det är lätt hänt att gräsmattan blir lite ojämn när jorden har satt sig över vintern. Detta kan du lösa genom att toppdressa gräsmattan så att den blir jämnare.
Det går ett naturligt vattendrag (typ en bäck) över vår granne bredvids tomt och vår tomt som fortsätter på andra sidan vägen. Kommunen har därför gjort ett dike och en brunn mellan vår granne bredvid och grannen bortanför honom. Vår granne bredvid är i ungefär samma höjd som vi och har också pölar på sin tomt medan grannen bakom oss ligger ungefär 1.5 meter högre än oss, finns en slänt mellan våra tomter. Grannarna runt omkring verkar inte ha problem med vattnet, utan det jag ser är att vi och grannen bredvid har stora pölar.haddirajan skrev:
Från början var det mycket värre, men det var för att det varit en vattenläcka längre upp i området och det hade stått och sipprat vatten i 2 år innan kommunen upptäckte det. Efter att den läckan lagades blev det betydligt bättre!
Jag har inte riktigt fått grepp på hur nivåerna ligger men jag utgår från att det lutar ner från er tomt till bäcken.
Är det som så att det är vatten från grannarna som fyller på hos er så skulle du nog få bra resultat om du la en dränering vid tomtgränsen. I ett sådant fall bär man göra en "kåldolme", dvs en geoduk längst ut som kål och i botten av mitten har man en dräneringsslang, resten av mitten fyller man med 8-16 dräneringsgrus. Lägger du en sån kåldolme längs tomtgränsen så kommer inrinande vatten hamna i dräneringsslangen och följa den, helst då ned till bäcken.
Är det som så att det är vatten från grannarna som fyller på hos er så skulle du nog få bra resultat om du la en dränering vid tomtgränsen. I ett sådant fall bär man göra en "kåldolme", dvs en geoduk längst ut som kål och i botten av mitten har man en dräneringsslang, resten av mitten fyller man med 8-16 dräneringsgrus. Lägger du en sån kåldolme längs tomtgränsen så kommer inrinande vatten hamna i dräneringsslangen och följa den, helst då ned till bäcken.
Klicka här för att svara