J jonaserik skrev:
Kom på lite mer , en fullmakt eller generalfullmakt faller vid personens bortgång och gäller inte längre, Däremot så gäller en framtidsfullmakt även efter personens bortgång och det är att föredra då det är mycket som ska göras och förvaltas.
Nej. När någon dör är det bara dödsboet som kommer åt bankkontona.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T tergo skrev:
Det går inte att flytta ett Mobilt BankID från en enhet till en annan
Nej, men det går alltid att skaffa ett nytt. Man loggar in med dosan, ändrar/lägger till telefonnummer och följer anvisningarna för att ladda ner det till sin telefon.
Föräldrarna kan fortfarande logga in med sina dosor som vanligt.

Den eventuella nackdelen är, som sagt var, att man får tillgång till hela banken. Men om båda parter är överens om upplägget så ser inte jag det som något problem.

• Gilla
Ro88an och 3 till
  • Laddar…
Skapa en auto överföring från deras konto till ditt med det belopp som räknas täcka räkningarna och betala sedan från ditt konto, alt ordna med iaf med autogiro för dom stående räkningarna som hyra/lån/el/tele/försäkring etc och betala sedan resten via ert konto..

Jag ansvarade för min mammas räkningar under hennes sista år och ja det är inte helt lätt att "bara" kunna göra den ena el det andra med bara en fullmakt (jag hade en genral för att företräda i bank, deklaration mm.) utan absolut enklast om än en gråzon är att få rätt till deras Bank ID för att kunna betala och signera det som behövs.
Sen behöver man ju inte kika på alla transaktioner som gjorts eller notera vilka ftg som en förälder får en räkning från..
Och Bank ID för att göra deklarationen är guld..

Börja med att pratat med mappa och hör hur mkt dom vill släppa och lämna ut, kanske inte är konstigare än att du får tummen upp . Men skriv iaf en fullmakt för anv av Bank ID specat vad du har rätt att göra i deras ställe ...

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
C
Mazen Mazen skrev:
Skapa en auto överföring från deras konto till ditt med det belopp som räknas täcka räkningarna och betala sedan från ditt konto
Kan dock vara en dålig idé att föra ut pengar till sitt eget konto om det finns personer i sammanhanget som kan få för sig att det är något fuffens på gång. T.ex. syskon som dyker upp när arvet skall fördelas men tidigare inte engagerat sig överhuvudtaget.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
E-faktura på allt och fullmakt att komma åt lönekontot borde väl räcka. För banken kan väl inte vara så fyrkantig att det är allt eller inget, eller?

Sen har kanske inte två 91-åringar så mycket att dölja längre, men det kan ju ändå vara skönt att ha lite privat sfär.

Att föra över pengar till eget konto och betala från det tycker jag verkar omständligt, likaså att fuska och ta över föräldrarnas bank-id. Sånt här ska man ju kunna göra ”vitt”.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan dock vara en dålig idé att föra ut pengar till sitt eget konto om det finns personer i sammanhanget som kan få för sig att det är något fuffens på gång. T.ex. syskon som dyker upp när arvet skall fördelas men tidigare inte engagerat sig överhuvudtaget.
Absolut, gäller att ha på fötterna och godkännande på allt.
Men är en ngt enklare lösning och ett förslag på hur man kan gå till väga.

• Gilla
bling
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett alternativ är att du laddar ner föräldrarnas bankid till din telefon. Du kan ha upp till 8 bankid i appen.
Huruvida banken tycker det är rätt eller fel vet jag inte, men laddar du ner det med föräldrarnas godkännande så tycker jag det räcker.
En lösning som bryter mot avtalet för att få bruka Bankid.

• Gilla
DanielGraf och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Framtidsfullmakt är bara för när en person som har dokumenterats att inte kunna reda sig själv, den gäller bara då en medicinsk utredning finns, eftersom den kan klandras av andra,..
Är du hundra på det? Tror nämligen att framtidsfullmakten kan användas när mottagaren avgör det.

Edit: såg inlägg #8 nu och det är vad jag trodde.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett alternativ är att du laddar ner föräldrarnas bankid till din telefon. Du kan ha upp till 8 bankid i appen.
Huruvida banken tycker det är rätt eller fel vet jag inte, men laddar du ner det med föräldrarnas godkännande så tycker jag det räcker.
Det resulterar i urkundsförfalskning om en person använder en annan persons identitet. Ett bankid är just en garanti om att den som använder det de facto är den personen som det tillhör.

• Gilla
pmd och 9 till
  • Laddar…
Om det inte var tydligt så ville jag ha sagt att det är en svindålig idé att använda en annan persons bankid. Det kan bli riktigt besvärligt om/när det uppdagas. Riktigt riktigt besvärligt.

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det behövs väl ingen fullmakt för att betala en räkning?
Man får inte betala andras räkningar från ens konto, det var en punkt i deras senaste uppdaterade vilkor.

Jag gör det ändå om jag vill betala en räkning åt mina gamla föräldrar.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om det inte var tydligt så ville jag ha sagt att det är en svindålig idé att använda en annan persons bankid. Det kan bli riktigt besvärligt om/när det uppdagas. Riktigt riktigt besvärligt.
Det kanske finns personer, som gärna lämnar bort sina körkort ett par år och kryper in i fängelse ett antal månader - eller ?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det kanske finns personer, som gärna lämnar bort sina körkort ett par år och kryper in i fängelse ett antal månader - eller ?
Det finns det säkert :) Dock ville jag minimera skadan med att besvara inlägget som föreslog en sådan lösning. Den korrekta lösningen är att gå in på banken med en framtidsfullmakt, prata med dem om läget, få upplagt så att fullmaktstagaren får tillgång till de delar av fullmaktsgivarens banktillhörigheter så att fullmaktstagaren kan sköta affärerna. Svårare än så är det inte. Man skall inte uppfinna hjulet själv. Det är ju inte så att detta är den första sådan här situation som inträffat...

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Godmanskap på punkten förvalta egendom är nog tryggast för alla inblandade.

H Huzzbutt skrev:
Godmanskap på punkten förvalta egendom är nog tryggast för alla inblandade.
Ja, om den gode mannen är någon som alla inblandade litar på. De som utses av kommunen (eller vilken "myndighet" som utser till dem som inte har egna lämpliga personer i sin krets) är bevisligen inte mycket att hänga i granen. Det är bara ett par år sedan pressen påvisade att flera av dem hade kriminellt förflutet, förskingrade pengar från sina klienter, osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.