5 350 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Swedbank stänger tjänsten E-kort! Vad tycker ni?
Känns som jag inte fått relevant information från banken.
Jag har i alla fall haft anledning att ställa mig frågan om vad jag egentligen behöver. Svaret blev att abonnemangen kan jag vara utan. Inköp från andra länder, över internet, kan jag betala via PayPal eller de lokala med överföring eller faktura. De fåtal gånger jag skulle använda faktura blir billigare än kortavgiften.
Jag har i alla fall haft anledning att ställa mig frågan om vad jag egentligen behöver. Svaret blev att abonnemangen kan jag vara utan. Inköp från andra länder, över internet, kan jag betala via PayPal eller de lokala med överföring eller faktura. De fåtal gånger jag skulle använda faktura blir billigare än kortavgiften.
Extrakort i all ära, men det är fortfarande inte lika användbart som e-kort.
E-kort kan man ju komma åt och använda precis var man än har tillgång till Internet, något som man ju naturligtvis har när man gör onlineköp.
Med andra ord behöver man aldrig bära med sig det där extra kortet och det finns heller ingen risk att man råkar glömma den hemma eller att den slarvas bort.
E-kort kan man ju komma åt och använda precis var man än har tillgång till Internet, något som man ju naturligtvis har när man gör onlineköp.
Med andra ord behöver man aldrig bära med sig det där extra kortet och det finns heller ingen risk att man råkar glömma den hemma eller att den slarvas bort.
Jag har ett e-kort som jag satt 1 års tid och 2000kr på. När året eller pengarna är slut skapar jag ett nytt kort. Det är kopplat till PayPal.galento skrev:
Vad jag måste göra är väl att öppna konto hos PayPal, tror jag. skillnaden blir väl att pengarna blir otillgängliga för annat om jag har dem på konto hos PayPal medan de är tillgängliga på kontot om jag har e-kort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Man kan ju koppla ett kort till Paypal, utan att föra över pengar till Paypal. Paypal drar pengar från kortet när det behövs.
250 kronor för ett mastercard kan man betala om man väljer att ta ut det från banken. Det finns gott om kort utan årsavgift. Jag kan förstå poängen med e-kort, men kan också se problem, dels i kostnader för banken, dels i att det kanske blir problem med reklamationer etc om man inte kan sätta tillbaks pengarna på samma kort då det är avslutat.
250 kronor för ett mastercard kan man betala om man väljer att ta ut det från banken. Det finns gott om kort utan årsavgift. Jag kan förstå poängen med e-kort, men kan också se problem, dels i kostnader för banken, dels i att det kanske blir problem med reklamationer etc om man inte kan sätta tillbaks pengarna på samma kort då det är avslutat.
Är du säker på att man inte kan sätta tillbaka pengar på avslutade kort? Är det inte så att man inte kan handla med det, men vid återbetalning så kommer pengarna tillbaka till samma konto som kortet var knutet till tidigare?Fairlane skrev:
En annan stor fördel med e-kort är att du kan skapa flera. Möjligen hur många man vill? Vet ej om det finns någon begränsning, men jag har då aldrig nått den, även fast jag har haft många samtidigt.
Samtidigt får ju Swedbank snällt ge ut gratiskort till alla som vill ersätta sina e-kort. Är ju också konstigt att man "går tillbaka" till fysiska kort, istället för att behålla det elektroniska!
Trodde ju helt klart att bankerna strävade efter allt mer elektroniskt, så mycket det bara går, för att komma bort från både fysiska pengar och kort osv. Men tydligen inte när det gäller betalkort då.
Trodde ju helt klart att bankerna strävade efter allt mer elektroniskt, så mycket det bara går, för att komma bort från både fysiska pengar och kort osv. Men tydligen inte när det gäller betalkort då.
Jag är ganska övertygad om att du har rätt. Det vill säga att pengarna hittar tillbaka rätt även om kortet inte längre går att handla för. Allt annat vore synnerligen korkat implementerat.Martin_B skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Nej, jag är inte säker. Därav ordet kanske.Martin_B skrev:
Det kanske är så enkelt att det kostar mer än det smakar för Swedbank, vad vet jag!?
Kanske måste man bygga om systemet och inte kan räkna hem det, men det är bara spekulationer.
Ska jag spekulera så används tjänsten inte så mycket. För typ tio år sedan nyttjade jag det en del exempelvis när jag köpte musik på halvillegala? ryska siter.
Numera har e-handel blivit så vanligt, och i varje fall för mig problemfritt, att jag inte ids krångla med e-kort. Dock nyttjar jag alltid "riktig" kreditkort och inte kontokopplade kort på grund av något bättre konsumentskydd om jag fattat rätt.
Numera har e-handel blivit så vanligt, och i varje fall för mig problemfritt, att jag inte ids krångla med e-kort. Dock nyttjar jag alltid "riktig" kreditkort och inte kontokopplade kort på grund av något bättre konsumentskydd om jag fattat rätt.
Precis,det är så jag gör,har uppe bankens sida och flyttar pengar strax innan jagFairlane skrev:
godkänner i Paypal.
Har även handlat av privat personer i US som då skickat en "Money request" till mej
via Paypal och även då flyttar jag pengar strax före jag godkänner transaktionen.
Klicka här för att svara