galento
S smurfen72 skrev:
Att ha ett extra kort för nät köp funkar säkert bra men det blir ju avgift på ett kort till helt i onödan jämfört med tex E-kort
Jo det kostar nån hundring men vi tycker det är värt det.Har inte kollat på e kort och hur detta
funkar.

Martin_B
galento galento skrev:
Jo det kostar nån hundring men vi tycker det är värt det.Har inte kollat på e kort och hur detta
funkar.
e-kort är gratis och är precis hur enkelt som helst.
Du loggar in på Internetbanken, går in på e-kort via menyn, och skapar där ett virtuellt MasterCard exempelvis (eller vilket kort man nu har, VISA om man nu har det).
E-kortet är kopplat till valfritt kontonummer, men kan enbart belastas med den summan man anger själv.
Så man anger helt enkelt vilken summa som skall vara möjligt att dra (handlar man för 3390 kr exempelvis, så kan man skriva in 3400 för enkelhets skull), sedan anger man hur länge kortet skall gälla, dvs ÅÅ MM, och trycker på Skapa e-kort eller vad knappen heter.
Så vips skapas ett virtuellt kreditkort som är begränsat till precis det man har angett!

När man sedan skall handla med det, så skriver man in det kortnummer man har blivit tilldelad (man får nytt kortnummer för varje gång man skapar ett nytt e-kort, vilket man kan skapa hur många som helst av så vitt jag vet). Och när köpet har gått igenom, så dras pengarna på e-kortet och kvar blir den summan som är mellanskillnaden på det man har angett som maxbelopp på e-kortet och vad varan kostar. Så har man angett 3400 kr och varan kostar 3390 kr så finns det 10 kr kvar att handla för på just det virtuella kortet. Så även om någon stjäl det, kan den inte komma över mer än 10 kr då. Anger man exaktsumma, så ja, då finns det 0 kr kvar att handla för.

Man kan när som helst också stänga ett e-kort och man kan se all köphistorik osv.

När man väl har gjort detta några gånger, så tar det inte många sekunder att lägga upp ett e-kort för varje köp. Hur smidigt som helst och extremt säkert! Du slipper ge ut ditt fysiska kortnr.

Har använt mig av e-kort från Swedbank många gånger, tråkigt att de lägger ner det. Det har känts tryggare när jag köpt prylar från diverse utländska försäljare.

Håller mig långt borta från swedbank.

Martin_B
Fotografen Fotografen skrev:
Håller mig långt borta från swedbank.
Hoppas fler följer i dina fotspår, så Swedbank vaknar någon gång :D

Ekort fungerar bäst för den som inte handlar så mycket. Det blir ju rätt krångligt att hålla på o ta fram nya kortnummer hela tiden. Man vill ju inte att kortet ska bli ogiltigt för snabbt heller ifall man ska få en retur på hela eller delar av beloppet. Vaf jag minns kan man inte fylla på existerande nummer utan måste skapa nya.

Jag använde ekort för massor med år sen när jag började handla på nätet men nu har jag sedan länge ett dedikerat Santander Mastercard (0 kr i årsavgift, 0% i valutapåslag) som är kopplat till Paypal. Har över tusen Paypal-köp (ebay, aliexpress och sånt) och över hundra övriga onlineköp i utlandet på detta kort. Har handlat för över 100K på det de sista tre åren insåg jag lite skräckblandat igår när jag gick igenom kontoutdragen. ;)

Det roliga är att det är mitt vanliga VISA-kort som jag bara använder i Sverige som blivit hackat och pengar har debiterats felaktigt på! Fick dock tillbaka allt av banken efter lite pappersexcercis.

Slutsatsen är alltså att ha ett dedikerat gratiskort och så sätter man inte krediten högre än vad man behöver (eller kör från ett direktkonto).

Du kan ju göra ett kort nummer som gäller 6 månader och som det är köpgräns på 15000 kr på om du vill men då missar man en del av säkerheten med E kort.

galento
martin43 martin43 skrev:
Ekort fungerar bäst för den som inte handlar så mycket. Det blir ju rätt krångligt att hålla på o ta fram nya kortnummer hela tiden. Man vill ju inte att kortet ska bli ogiltigt för snabbt heller ifall man ska få en retur på hela eller delar av beloppet. Vaf jag minns kan man inte fylla på existerande nummer utan måste skapa nya.

Jag använde ekort för massor med år sen när jag började handla på nätet men nu har jag sedan länge ett dedikerat Santander Mastercard (0 kr i årsavgift, 0% i valutapåslag) som är kopplat till Paypal.

Slutsatsen är alltså att ha ett dedikerat gratiskort och så sätter man inte krediten högre än vad man behöver (eller kör från ett direktkonto).
Ja vi tycker extrakortet funkar bra så det får nog vara kvar,en del andra ställen har ju kort uppgifterna sparade när man loggar in så det är bra att inte behöva ändra sina uppgifter.
Vi köper också en del utomlands så avgiften för kortet/kontot per år har sparats in för längesen.

I
Surt att det ska försvinna. Har använt det sedan det startade. Utan tvekan det bästa betalsystemet. Har diskuterat med min bank och det verkar som det blir knepigare att handla över i-net. Jag ska alltså ha ett fysiskt kontokort, laddat lagom att handla med, måste logga in på mina sidor och öppna det för betalning. När det är gjort måste jag komma ihåg att stänga det. Använder jag ordinarie kort måste det öppnas när jag ska till ICA, det måste jag göra via datorn om jag inte vill investera i en smartfone och använda appar, vilka är lättåtkomliga för hackare, så ett extra kort behöver jag. Fast, om jag ska fortsätta abonnera på tjänster med månadsdragning behöver jag ytterligare tre fysiska kort. Så, totalt 4 kort till med tillhörande avgift, e-kortet var avgiftsfritt och en tjänst som banken tillhandahöll sina kunder, ren service. Egentligen det som hållit mig kvar i Swedbank. Får se hur jag gör nu, föra över pengar till PayPal kan jag göra från vilken bank som helst, dock återstår att se hur och vem som kan hjälpa mig lösa problemet med abonnemangen.

A
Du behöver inte öppna ditt visakort för att handla i fysiska butiker. Och varför skulle du behöva tre kort till för att fortsätta abonnera på tjänster med månadadragning?
Ett extra kort för internetköp är nog dock ingen dum idé

I
A Emil_K skrev:
Du behöver inte öppna ditt visakort för att handla i fysiska butiker. Och varför skulle du behöva tre kort till för att fortsätta abonnera på tjänster med månadadragning?
Ett extra kort för internetköp är nog dock ingen dum idé
Det var det beskedet jag fick; glöm inte öppna kortet om du ska till matbutiken.
Om jag fortsätter vara försiktig så vill jag ha ett kort till varje abonnemang med summan det kostar den tänkta abonnenttiden, jag har inte fett med pengar ett kapat kort och förlust på ca 5 lakan betyder nåt för mig.

I
galento galento skrev:
funkar.
Mastercard kostar 250 kr året

A
Det räcker ju med ett extra kort. Du kan använda samma kort till internetköp och abonnent-tjänster. Lägg in en automatisk överföring varje månad till det kontot som kortet är kopplat till med den sammanlagda summan för tjänsterna.

• Gilla
1
  • Laddar…
I
A Emil_K skrev:
Det räcker ju med ett extra kort. Du kan använda samma kort till internetköp och abonnent-tjänster. Lägg in en automatisk överföring varje månad till det kontot som kortet är kopplat till med den sammanlagda summan för tjänsterna.
Det var ett intressant förslag, kan man göra så? Det borde banksupporten vetat och meddelat.

Mitt Mastercard är spärrat för internetköp, men det hindrar mig inte att handla i vilken fysisk butik som helst. Om jag ska handla via internet, tycker Swedbank att jag ska logga in och "låsa upp" kortet för internetköp, och efter köpet låsa det igen. Det blir antagligen så jag kommer att göra. Det känns obetydligt jobbigare än att använda e-kort.

Det jag vill säga: att kortet är låst för internetköp innebär inte att det inte går att använda på ICA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.