Fast Swedbank kräp till korset idag och sänkte sina räntor med 0,5%. Jag ser dem som lite felciterade igår, för de vill se vad som hände på räntemarknaden innan de gick ut med några ränteförändringar.

Att bankerna vill ha längre löptider än "över natten" är inte så konstigt, det är oerhört jobbigt på en ansträngd kapitalmarknad att hela tiden hitta finansiering till sådana lån som är tänkta att finnas under lång tid. Det är ju inte checkkrediter vi pratar precis. Varje dag får bankerna då jaga miljardbelopp i korta upplåningar, och det blir rätt så jobbigt i längden. I många andra länder är det mycket svårt att få löptider kortare än ett år, och banken ser gärna löptider på fem år, som de kan knyta mot obligationer.

Sedan finns det garanterat de som har bättre villkor än Swedbank, men sannerligen också de som har sämre villkor. Jag tror att svenska kunder är rätt så medvetna om sina lån, men det behövs lite mer än några enstaka räntepunkter för att flytta sitt engagemang.

Thomas59 skrev:
Ja alltid är det någon som försvarar sin sjuka ko.

Visst DU kanske inte fick bättre ränta när du kollade med andra banker men det betyder inte att andra banker har sämre villkor. Jag skulle bli mycket förvånad om Swedbank verkligen har de bästa erbjudandena på marknaden, inget jag sett talar för detta.
Varför skulle du bli förvånad? Själv brukar jag med jämna mellanrum fråga olika banker vad de kan erbjuda, och inte stämmer svaren med vad som presenteras i pressen. Swedbank finns inte här, bara fristående sparbanker, så jag har aldrig frågat dem om räntor.

Ok någon kanske har fått ok ränta men det förvånar mig ändå att man stannar i en bank som så uppenbart skjuter över den egna ledningens misslyckade satsningar på sina kunder och gång efter annan visar att man bokstavligt talat skiter i kunderna. Kundfientliga uttalanden, rena lögner i media, sena räntesänkningar ja listan kan göras lång.
Kundfientliga uttalande?

Läs förresten kommentarerna i DI till Swebanks informationschefs uttalande att man redan sänkt räntorna innan riksbankens senaste sänkning som svar på varför man gått ut med att man INTE tänkte sänka nu. Missnöjda kunder är bara förnamnet.

Du som tror att du sparar pengar på att binda dina banklån har antingen en ekonomi som inte tål tillfälliga ränteuppgångar och då kan det ju vara ok, man vet vad man ska betala eller så är du inte en medveten bankkund.

Du bör vara medveten om att banken givetvis har en betryggande riskpremie inbakad i de bundna räntorna och att det i modern tid i stort sett aldrig varit fördelaktigare att han sina lån bundna under längre perioder. Fel av mig, det har varit mycket fördelaktigt FÖR BANKERNA.

Talande i dagens dåliga tider är att Swedbank (och andra banker för den delen) nu försöker tvinga (eller lura) över sina kunder till längre bindningstider helt enkelt för att bankerna då tjänar mera pengar.
Jag har över huvdu taget inte Swedbank. Jag har mina lån knutet till Stibor 1W. Du svingar i luften, som vanligt.

Ärligt talat kära läsare, vad ni än gör, bygg inte er ekonomi på vad ni läser i DI:s insändarsidor. Journalisternas alster är illa nog, men insändarsidorna...

Har man varit med några år så vet man att det är samma kritik mot alla banker, fast olika stark i olika perioder. SEB, Nordea, Handeslbanke, Swedbank alla fyra stora har fått sin kritik.

Det smarta är att strunta i det snacket och byta till den bank som ger bäst villkor. Var lite smarta och håll huvudet kallt. Ju mer skit en bank får i pressen, desto relativt sett bättre villkor måste de bjuda för att behålla kunderna. Tänk till lite. :)

Hur gick det med Linisen som prompt skulle byta, hörde sig för, och nu tänker stanna i Swedbank?

A
En räntepunkt hit och en räntepunkt dit...

Det är väl bara att räkna efter vad man betalar varje månad/år till sin bank i avgifter, räntor, kortavgifter, Internetavgifter osv och sedan jämföra med motsvarande skulle kosta hos en annan bank. Är totalpriset lägre någon annanstans så byter man bank, annars stannar man, så enkelt är det.

Jag har bytt bank ett antal gånger genom åren och ser över mina bankengagemang åtminstone en gång om året och byter bank för de delar jag hittar billigare någon annanstans (efter förhandling med nuvarande bank naturligtvis).

Jag har för närvarande Internetbank hos Handelsbanken (gratis) och Skandiabanken (också gratis), ett sparande hos SBAB (ska dock ses över inom kort) och Riksgälden (inga avgifter för att köpa obligationer, de har dock stängt ner sin auktionstjänst numera), aktiedepå hos Aktiedirekt (max 9kr i courtage), IPS och kapitalförsäkring hos Avanza (inga årsavgifter), enkla firman på SEB (ingen årsavgift).

"trevligt bemötande", "bra relation till min personliga bankman" eller "gott kaffe" på bankkontoret lägger jag ytterst lite värde i. Jag använder banken för att hantera mina pengar och då är det låga avgifter, hög ränta på sparkonto och låg ränta på lån som räknas, inget annat, punkt!

Thomas59
Swetrot skrev:
Fast Swedbank kräp till korset idag och sänkte sina räntor med 0,5%. Jag ser dem som lite felciterade igår, för de vill se vad som hände på räntemarknaden innan de gick ut med några ränteförändringar.

Att bankerna vill ha längre löptider än "över natten" är inte så konstigt, det är oerhört jobbigt på en ansträngd kapitalmarknad att hela tiden hitta finansiering till sådana lån som är tänkta att finnas under lång tid. Det är ju inte checkkrediter vi pratar precis. Varje dag får bankerna då jaga miljardbelopp i korta upplåningar, och det blir rätt så jobbigt i längden. I många andra länder är det mycket svårt att få löptider kortare än ett år, och banken ser gärna löptider på fem år, som de kan knyta mot obligationer.

Sedan finns det garanterat de som har bättre villkor än Swedbank, men sannerligen också de som har sämre villkor. Jag tror att svenska kunder är rätt så medvetna om sina lån, men det behövs lite mer än några enstaka räntepunkter för att flytta sitt engagemang.
Det var ovanligt snabbt för att vara Swedbank som har för vana att vara sist. Jag tror inte att dom var felciterade och jag syftar då främst på att informationschefen förklarade att räntesänkningen redan var "inprisad" i den räntenivå som Swedbank höll fast vid igår. Att dom nu sänker med 0,5% är ju bara ett bevis på att hon ljög.

Ja det är ju inte mitt fel att bankerna har det svårt med dagsupplåningen, dom har själva satt sig i den sitsen (Swedbank bla med sina engagemang i öst) och det finns ju ingen lag på att det ska vara lätt att tjäna pengar för bankerna.

Klart att bankerna helst ser 5-åriga bundna lån, dom tjänar ju grova pengar på dessa lån med ett minimum av ansträngning.

Klart att det finns både bättre och kanske sämre alt än Swedbank. Jag tror dock i motsats till dig att svenska bankkunder inte alls är särskilt medvetna. Då man ser vad folk betalar i ränta på sina lån baxnar man. Banken måste skratta hela vägen till banken? Många vet helt enkelt inte hur det funkar och tror inte sig själv om att klara av att byta bank eller förhandla med banken om räntor och avgifter. De allra flesta sitter passiva och låter sig luras av banken.

Som sagt, det går i vågor.
Behöver kanske återigen påminna om att det var just Swedbanks 2-månkunder som vid ändringsdagen i skiftet jan-feb i år fick en så låg ränta så man här på forumet spekulerade i om det var något fel och man skulle hålla tyst för att inte felet skulle upptäckas o.s.v. (se länken en bit upp). Man glömmer snabbt !

Och visst är det så att journalister kan citera vad de tror sig höra och klippa saker efter eget tycke. Ett av de senare exemplen är regeringens förslag att tillåta att ersätta uttjänta kärnreaktorer med nya, och detta i kombination med ett paket för att bygga ut vindkraften. Vad resulterade det i för mediarubriker ? Jo, att regeringen föreslog "en utbyggnad av kärnkraften". Felciterat ? Nej, kanske inte i princip. Men andemeningen blev en annan.

Innan man hetsar upp sig över decimaler bör var och en bör räkna på vad si och så många räntepunkter ger i verkliga pengar, vad annars som kostar hos den egna banken och - framförallt - är man nöjd med sin bankkontakt/relation med banken. Backa ett år eller så och jämför tilltänkt bank med den egna över tiden. Egentligen är det kanske inte så stor skillnad när allt kommer omkring....

Thomas59
-MH- skrev:
Varför skulle du bli förvånad? Själv brukar jag med jämna mellanrum fråga olika banker vad de kan erbjuda, och inte stämmer svaren med vad som presenteras i pressen. Swedbank finns inte här, bara fristående sparbanker, så jag har aldrig frågat dem om räntor.

Kundfientliga uttalande?

Jag har över huvdu taget inte Swedbank. Jag har mina lån knutet till Stibor 1W. Du svingar i luften, som vanligt.

Ärligt talat kära läsare, vad ni än gör, bygg inte er ekonomi på vad ni läser i DI:s insändarsidor. Journalisternas alster är illa nog, men insändarsidorna...

Har man varit med några år så vet man att det är samma kritik mot alla banker, fast olika stark i olika perioder. SEB, Nordea, Handeslbanke, Swedbank alla fyra stora har fått sin kritik.

Det smarta är att strunta i det snacket och byta till den bank som ger bäst villkor. Var lite smarta och håll huvudet kallt. Ju mer skit en bank får i pressen, desto relativt sett bättre villkor måste de bjuda för att behålla kunderna. Tänk till lite. :)

Hur gick det med Linisen som prompt skulle byta, hörde sig för, och nu tänker stanna i Swedbank?
Nej självklart stämmer inte det inte med vad som står i pressen, vem har påstått det?

Kundfientliga kanske var fel uttryck. Förakt för sina kunder hade varit en bättre beskrivning av informationschefens snömos till uttalanden igår.

Ang "Svingar i luften" så var det inte dig jag syftade på. Beklagar om inte det framgick.

Jag har inte påstått att man ska bygga son ekonomi på artikelkommentarerna i DI. Jag skrev bara att många var väldigt missnöjda med Swedbank.

Nej det är inte alls samma kritik mot alla banker, där verkar du inte vara särskilt insatt trots att du "varit med några år". De flesta banker får under perioder kritik av något slag men den typ av kritik som nu framförs mot Swedbank har inte varit vanlig mot andra banker.

Håller med om att strunta i snacket och byta till den bank som erbjuder bäst villkor men på vilket sätt är det smart att hålla huvudet kallt. Det är ju det som är problemet att folk resonerar så. Byt bank direkt istället. Om alla som är missnöjda gjorde så istället för att hålla huvudet kallt skulle bankerna inte kunna fortsätta att lura sina kunder.

Swedbank får ju alldeles uppenbart ordentligt med skit i media och det naturliga (förutom att ta itu med lednings och strategiproblem) vore ju som du skriver att erbjuda bättre villkor än konkurrenterna. Det märkliga och som skiljer Swedbank från andra banker, se ovan) är att man möter kundkritiken med SÄMRE VILLKOR.

Tyvärr tror jag att Swedbank inte tror på sig själv. Om Swedbank erbjuder bättre villkor (vilket vore det naturliga) än konkurenterna borde ju kunderna strömma till men man får faktiskt intrycket att Swedbank inte litar på denna mekanism och att man tror att kunder ändå lämnar banken vilket medför att förlusterna blir än större. Om man däremot försämrar villkoren och hoppas att kunderna "håller huvudet kallt" och inte byter bank så tjänar man mer pengar vilket jag gissar är Swedbanks strategi.

Thomas59 skrev:
Nej självklart stämmer inte det inte med vad som står i pressen, vem har påstått det?
- - - - -
Det märkliga och som skiljer Swedbank från andra banker, se ovan) är att man möter kundkritiken med SÄMRE VILLKOR.
Och var har du fått de uppgifterna om sämre villkor, om inte från....just media ? Den räntan som en del presenterar att de fått på Swedbank i en annan tråd ("Vad har du för rörlig ränta") är bland det bättre.

Låter något för bra för att vara sant så är det oftast inte sant. Men låter något tvärtom för horribelt för att vara sant så är det ofta inte sant då heller. Lätt att glömma med dagens sensationsjournalistik.

Thomas59 skrev:
Håller med om att strunta i snacket och byta till den bank som erbjuder bäst villkor men på vilket sätt är det smart att hålla huvudet kallt. Det är ju det som är problemet att folk resonerar så. Byt bank direkt istället. Om alla som är missnöjda gjorde så istället för att hålla huvudet kallt skulle bankerna inte kunna fortsätta att lura sina kunder.
Det är när man låter sig dras med och byter bank beroende på något man har hört, vare sig det är från Dagens Industri eller sina artbetskamrater. Och att kanske ta det lite lugnt med nya banker såsom DnB Nor, som tydligt gick ut med låga räntor för att få upp kundstoclken., Men om man är beredd att byta tre månader senare, så är inte det heller något problem.

Att hålla huvudet kallt är att byta om du får bättre någon annan stans, inte annars,

Swedbank får ju alldeles uppenbart ordentligt med skit i media
Javisst, men vad spelar det för roll? När man börjar låta känslorna styra bankaffärer, då är man på väg att göra dåliga affärer. Det är bara pengar, ta det inte personligt.

och det naturliga (förutom att ta itu med lednings och strategiproblem) vore ju som du skriver att erbjuda bättre villkor än konkurrenterna. Det märkliga och som skiljer Swedbank från andra banker, se ovan) är att man möter kundkritiken med SÄMRE VILLKOR.
Hur vet du det, har du tagit in offerter och jämfört med några olika banker? Jag vet att de enskilda sparbankerna har stora problem eftersom många förknippar dem med Swedbank, och jag tror att de därför erbjuder bäst deal för mig.

Handelsbanken kom inte tillbaka med ett förslag ens. Kundfientlig bank?

Tyvärr tror jag att Swedbank inte tror på sig själv. Om Swedbank erbjuder bättre villkor (vilket vore det naturliga) än konkurenterna borde ju kunderna strömma till.
Man sänker nog bara tillräckligt för att hålla kvar ung. den volymen man redan har. De är ju trots allt störst på bolån i Sverige.

Läser du DI:s kommentarer så håller alla på Handelsbanken, och tycker det är en rekorderlig bank. De brukar ligga bland de högsta med officiella räntorna...

I den senaste bokalkylen från Hjältevadshus så hade de dessa boräntor(samarbete med Swedbank):
5 år: 4,05%
3 år: 3,08%
Rörlig: 1,74%

Detta var innan senaste sänkningen av styrräntan. Kan bli ett billigt boende detta. Har dessutom ränterabatt på 2800kr/mån det 1:a året!

Nej men fy vad kundfientligt... :)

Thomas59 skrev:
Du som tror att du sparar pengar på att binda dina banklån har antingen en ekonomi som inte tål tillfälliga ränteuppgångar och då kan det ju vara ok, man vet vad man ska betala eller så är du inte en medveten bankkund.

Du bör vara medveten om att banken givetvis har en betryggande riskpremie inbakad i de bundna räntorna och att det i modern tid i stort sett aldrig varit fördelaktigare att han sina lån bundna under längre perioder. Fel av mig, det har varit mycket fördelaktigt FÖR BANKERNA.
Jag skrev aldrig att jag sparade pengar på att binda mitt lån, utan att jag sparade pengar på att binda OM mitt lån till halverad ränta utan att behöva betala ränteskillnadsersättning.

Hade jag velat spara maximalt med pengar så skulle jag löst hela det aktuella lånet med sparpengar, men det ville jag inte.

Xanadu skrev:
I den senaste bokalkylen från Hjältevadshus så hade de dessa boräntor(samarbete med Swedbank):
5 år: 4,05%
3 år: 3,08%
Rörlig: 1,74%

Detta var innan senaste sänkningen av styrräntan. Kan bli ett billigt boende detta. Har dessutom ränterabatt på 2800kr/mån det 1:a året!
Enligt Swedbanks hemsida 090423:

Rörlig *
3 mån 1,97%
1 år 2,10%
2 år 2,73%
3 år 3,37%
4 år 3,96%

Thomas59
Det blir ju en lite fånig diskussion detta. Några försvarar Swedbank och några, eller i alla fall undertecknad, ifrågasätter om Swedbank är en bra bank att vara kund i.

I det enskilda fallet går det givetvis inte att göra några säkra uttalanden men för det stora kollektivet framstår inte Swedbank som en bra bank att vara kund i och ja jag har ganska bra insyn i både Swedbank och andra banker så det är inte bara via media som jag får mina uppgifter. Har bland annat arbetat som konsult åt Swedbank (och andra banker) med frågor kring intjänande-/kundstrategier och har ett väl utbyggt kontaktnät i bankvärlden, även om jag idag arbetar med annat.

Ingper - de räntor som Swedbankkunder redovisar här på forumet ligger på nivåer som du kan få i vilken bank som helst och är på intet sätt bäst på marknaden. Nu utesluter inte jag att man även hos Swedbank kan få lägre räntor än vad som här presenteras men det gäller inte för den stora massan.

Bankens räntenetto ökade i senaste rapporten med 11% och även om viss del av denna ökning beror på andra faktorer så är det inte svårt att dra slutsatsen att Swedbank ökar sina marginaler kraftigt. Det sker på ett antal, som jag tycker fula (kundfientliga) sätt. Gårdagens pudel avseende räntesänkningen är bara ett exempel på hur märkligt Swedbank agerar. Först säger man att riksbanken sänkning redan är inprisad och sen, då folkstormen startar, så har man helt plötsligt utrymme att sänka 0,5%. Var och en får givetvis avgöra om det är en sådan bank man vill vara kund i?

-MH- Du skriver: "Att hålla huvudet kallt är att byta om du får bättre någon annan stans, inte annars" - vem har påstått att man ska byta om man inte får bättre villkor???? Inte jag i alla fall, inte någon annan heller. Du verkar dock ha bytt åsikt då du tidigare framförde strategin att hålla huvudet kall i betydelsen att INTE byta bank direkt ÄVEN om ens egen bank inte längre är konkurrenskraftig. Nåväl, då är vi överens.

-MH- Angående medias skriverier om Swedbank så menar jag precis vad jag skriver. Swedbank får skit i media och det naturliga vore att, förutom att se över orsakerna internt, se till att erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till sina kunder. Swedbank gör tvärt om. Man tom går ut i media och säger att man ska öka sina marginaler, att man inte ska sänka räntan osv. Man har tom genomfört en räntehöjning under våren???

-MH- Du skriver: "Man sänker nog bara tillräckligt för att hålla kvar ung. den volymen man redan har. De är ju trots allt störst på bolån i Sverige." Det är ju precis det som är problemet. Man sänker räntorna så lite man bara kan och räknar med att kunderna anammat din taktik att hålla huvudet kall och inte byta bank. Bra bank att vara kund i - tveksamt.

Gabbe1- mitt fel, jag läste nog slarvigt. Får man fråga varför du binder dina lån då du uppenbarligen har väldigt stora marginaler i din ekonomi. Bundna lån är ju över tiden generellt sett dyrare än rörliga. Skälet till att man binder brukar ju vanligtvis vara att man vill skydda sig mot tillfälliga/kortvariga ränteuppgångar pga små marginaler i den egna ekonomin?

Till er som presenterar ränteerbjudanden från Swedbank: Med en stabil ekonomi kan ni få lån till betydligt bättre räntor än de ni presenterar. Ta in offerter från andra banker, förhandla stenhårt och se till att vara ordentligt påläst. Även Swedbank borde kunna ge bättre om ni inte vill byta bank:cool:

Jag är nog inte lika insatt som dig även om jag anser mig vara påläst och en medveten bankkund och jag ser situationen enbart ur egen synvinkel och tänker inte på folk i allmänhet.
Jag kommer inte att fortsätta vara kund hos Swedbank om de dramatiskt skulle försämra mina villkor.

Thomas59 skrev:
Gabbe1- mitt fel, jag läste nog slarvigt. Får man fråga varför du binder dina lån då du uppenbarligen har väldigt stora marginaler i din ekonomi. Bundna lån är ju över tiden generellt sett dyrare än rörliga. Skälet till att man binder brukar ju vanligtvis vara att man vill skydda sig mot tillfälliga/kortvariga ränteuppgångar pga små marginaler i den egna ekonomin?
Anledningen var att jag fick ta över mycket förmånliga bunda lån då jag köpte huset och att jag nu valde att förnya ett av dem berodde som sagt på ett bra erbjudande.
Jag har fortfarande större delen av den totala lånesumman med rörliga lån.

Thomas59
Gabbe1 skrev:
Jag är nog inte lika insatt som dig även om jag anser mig vara påläst och en medveten bankkund och jag ser situationen enbart ur egen synvinkel och tänker inte på folk i allmänhet.
Jag kommer inte att fortsätta vara kund hos Swedbank om de dramatiskt skulle försämra mina villkor.

Anledningen var att jag fick ta över mycket förmånliga bunda lån då jag köpte huset och att jag nu valde att förnya ett av dem berodde som sagt på ett bra erbjudande.
Jag har fortfarande större delen av den totala lånesumman med rörliga lån.
OK, ja då förstår jag. Någon dramatisk försämring av villkoren från Swedbank behöver du nog inte befara. Ekonomiska analytiker har dock idag påpekat att Swedbank uppenbarligen vältrat över en stor del av kostnaden för banken äventyrliga utlåning i öst på bolånekunderna. Räntenettot (skillnaden mellan kostnaden för ut-/inlåning har ökat kraftigt) vilket är illavarslande för bolånekunderna. Även om Wolf, som nytillträdd chef säkert tar i så han nästan kräks för att gräva upp lik så är nog risken stor för ytterligare negativa överraskningar, som bla ni bolånekunder får betala.

Nu är ju inte Swedbank ensamma om detta. Flera andra banker sitter i liknande lägen även om det troligen inte är lika allvarligt som för Swedbank. Detta har inom banken varit känt en lägre tid. Jan Lindén satt i radions lördagsintervju för ett bra tag sedan och bedyrade att detta inte skulle medföra skenande kreditförluster, trots att man intern redan kände till risken. Vill man vara kund i en sådan bank - inte jag i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.