Ytterligare en mottagare av brevet här, signerat av den lokala banken.
50 punkter är ganska mycket tycker jag, men bonusarna måste ju finansieras på nåt sätt ! även i dåliga tider ...

Hej! Har också mottagit detta avtalsbrott...

Fick brevet, gick till banken och fick 0,8 punkter mindre på ett annat lån. De vill fasa ut lånet och bara ha 3mån "rörligt" kvar.

Har också fått detta brev...
Hur gör ni?

jag ligger för bra till på 2 månaders att det trots höjningen inte är lönt att byta. Tycker inte alls det är konstigt eller oväntat att vi fick det här brevet egentligen. Det har blivit mer än lovligt förmånligt att ha kopplingen till stibor i dagsläget så därför "måste" dom höja marginalerna då det går åt skogen med mer och mer kreditförluster.

Trilla skrev:
jag ligger för bra till på 2 månaders att det trots höjningen inte är lönt att byta. Tycker inte alls det är konstigt eller oväntat att vi fick det här brevet egentligen. Det har blivit mer än lovligt förmånligt att ha kopplingen till stibor i dagsläget så därför "måste" dom höja marginalerna då det går åt skogen med mer och mer kreditförluster.
Jag håller med.
Jag har 2.31 just nu, efter månadsskiftet nästa vecka så hade min ränta legat på ca 1.4% om de inte genomfört denna höjning.

Fråga: Bör man inte vänta med att byta från rörlig 60dagars till 3-månaders ränta till efter riksbankens nästa möte 20/4. Det bör ju finns en möjlighet att styränta sjunker något.

Jag ringde banken idag för att se om det går att förhandla lite. Vi har som sagt 2,48% som skulle sjunkit till ca 1,58 nästa vecka, d.v.s. 2,08 efter höjningen.

"Erbjudandet" jag fick var 2,2% om jag bytte till tremånaderslånet istället för mina 2,48% som jag har nu... Snacka om marknadsföring, först vill dom få en höjning att framstå som en sänkning och när man påpekar det så vill dom lura på en ytterligare en höjning.

När jag påpekade att det inte var någon bra deal så sa han att han skulle kika på det och höra av sig igen inom ett par dagar. Att pruta på den rörliga räntan verkar i alla fall helt uteslutet, utan det är byte till 3-månaders eller längre om det ska finnas något att förhandla om.

Finns det några nackdelar med att byta till tremånadersräntan om man lyckas få en bättre ränta? Den är väl inte knuten till stibor, får man i så fall en fast rabatt mot bankens officiella ränta eller är den inte knuten till något alls (så att man konstant måste kolla om dom smusslar bort rabatten)?

Nog lär du väl kunna få en 'fast rabatt på X antal punkter' - sen är väl frågan om de går med att låta den löpa tills vidare eller om den ska förhandlas om efter X månader.
2.20% är väl dessutom listräntan nu, så nå bättre bör dom kunna ordna. :)

Samma situation... Ändrade till 3 månaders och fick 1,94% utan att ens behöva höja rösten.
Så utan tvekan är de nog väldigt måna om att bli av med alla 2 månaders avtal. :-)

/Calle

Hur pass smart är det att byta bank innan villkorsändringsdag? Vi har en bunden del som "går ut" i Juni.

Om jag skall kika lite i kristallkulan så tror jag att även om Riksbanken sätter räntan till 0 på sitt möte, så har det en marginell betydelse för bolånen. Någon tiondel eller några tiondelar kanske, men jag tror man får acceptera att korta bolåneräntor inte kan bli särskilt mycket lägre än de som finns idag.

Det faktum att ingen annan bank erbjudit sig att ta över kunder och gamla lånevillkor från Swedbank rakt av tyder väl också på att det är en lite för bra deal man har kört med för att det skall fungera i längden.

Vilka datum justeras Swedbanks 3-månaders?
Justeras även 3-månaders den 30/3 precis som 2-månaders gör?

jag hade kollat med sbab,samt ikano eller ica där är räntorna bättre samt glöm inte länsförsäkringar bank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.