Tjenare!
En vän till mig köpte nyligen ett hjärtehus. Han fick tillträde för 4 dagar sen. Efter att rivit bort befintliga undertaket (två lager takgips) i kök v-rum, la vi märke till att taket sviktade 30-40 mm mitt på. Kollade sen vidare i övriga rum och det sviktade där med.
Det jag nu undrar är om det ingår i dolda fel och om man kan lägga över det på säljaren ?
 
F frikaton skrev:
Tjenare!
En vän till mig köpte nyligen ett hjärtehus. Han fick tillträde för 4 dagar sen. Efter att rivit bort befintliga undertaket (två lager takgips) i kök v-rum, la vi märke till att taket sviktade 30-40 mm mitt på. Kollade sen vidare i övriga rum och det sviktade där med.
Det jag nu undrar är om det ingår i dolda fel och om man kan lägga över det på säljaren ?
Troligtvis inte med tanke på att det skulle gå att se om han ställt sig på en pall!
 
Det måste ju ha varit samma svikt även med gipsen på. Då är det med andra ord inte dolt.
Sedan är det frågan om det ens är fel. Viss nedböjning får man ju alltid.
 
D Daniel 109 skrev:
Det måste ju ha varit samma svikt även med gipsen på. Då är det med andra ord inte dolt.
Sedan är det frågan om det ens är fel. Viss nedböjning får man ju alltid.

Absolut , men antagligen har det gett med sig på hanna banden . Men absolut inte så mycket det gett med sig här . Är ett kedjehus och grannes sviktar absolut ingenting. Värt att tillägga att det inte gäller alla takstolar, kanske 10st totalt i hela huset. Sjukt mkt jobb dock
 
Needas Needas skrev:
Troligtvis inte med tanke på att det skulle gå att se om han ställt sig på en pall!

Ajdå!. Han påstod sig inte ha märkt det förräns efter han rev första lagret gips, då man såg det tydligare.
Inte ofta man tänker på det dock, speciellt som första gångs husköpare :thinking:.
 
När byggdes huset?
Är det inrett på ovanvåningen?
Borttagna väggar i markplan?
 
Needas Needas skrev:
När byggdes huset?
Är det inrett på ovanvåningen?
Borttagna väggar i markplan?
Needas Needas skrev:
När byggdes huset?
Är det inrett på ovanvåningen?
Borttagna väggar i markplan?

Byggdes 1959. Är ej inrett och inga väggar ör borttagna. I ett sådant hus skall takstolarna vara självbärande
 
MultiMan
Eftersom det väl är i Skåne, kanske är husbock som mumsat på stolarna?
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Eftersom det väl är i Skåne, kanske är husbock som mumsat på stolarna?
Nej det tror jag inte.. har sett att dem bytat ut taket, så det är antagligen då något har hänt:thinking:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.