en bra träning är att kunna flytta materialet så du svetsar i olika lägen,då förstår man bättre hur det fungerar. testa underifrån och upp och tvärtom så ser du skillnaden,och lika gäller alla andra positioner olika resultat beroende på hur man för och lutar,lycka till!

Har antagligen kommit på vilket fel jag gjort. Vid tändningen vill ju elektroden fastna några gånger. Det har gjort att jag, när när det kommit igång, inte vågat lägga elektråden mot godset. Har alltså fortsatt med lite avstånd mellan gods och elektråd av rädsla att fastna igen.

Verkar som om det blir ok om jag lägger an pinnen ordentligt. Den fastnar ju inte igen. Kanske verkar lite korkat, men kan det vara hela problemet? :confused:

LUDDET skrev:
Har antagligen kommit på vilket fel jag gjort. Vid tändningen vill ju elektroden fastna några gånger. Det har gjort att jag, när när det kommit igång, inte vågat lägga elektråden mot godset. Har alltså fortsatt med lite avstånd mellan gods och elektråd av rädsla att fastna igen.

Verkar som om det blir ok om jag lägger an pinnen ordentligt. Den fastnar ju inte igen. Kanske verkar lite korkat, men kan det vara hela problemet? :confused:
Vågar inte säga att det är hela problemet, men som jag har skrivit innan så misstänker jag att det kan vara åtminstone en del av problemet.

Ta gärna en bild på svetsen o lägg upp så blir det lättare att analysera.

En liten kommentar bara, jag tror detta är resultatet av alla små "skitsvetsar" som skickas ut till ej svetskunniga privarpersoner typ Clas Ohlson m.fl. Dessa små maskiner har hopplöst dålig förmåga att tända pinnen, för dålig tändström och spänning helt enkelt. Jag har jobbat som svetsare men trots det är det svårt att få det att fungera bra med sådana små billiga maskiner. Teorin att "jag är inte så duktig på att svetsa och klarar mig med en enkel svets" är alltså helt fel.

Det hjälper att välja en elektrod som är lätt att tända, typ 43.32. De elektroder som allra lättast att tända är de rostfria, och det brukar fungera bra att svetsa svart med dom också för enklare grejor men det inte är något jag rekommenderar generellt.

Jag har aldrig hört talas om någon som svetsat konstruktionsstål med gas för att det skulle ge bättre svetsfogar...

Tror i ditt fall att du kanske mest "sprakat" med pinnen pga problem med att tända pinnen som i sin tur förmodligen är pga dåligt svetsaggregat. Prova tända pinnen en bit ifrån fogen och svetsa dig fram till fogen istället. När man väl kommit igång går det lättare. Med rätt vinkel och ströminställning ska du inte behöva stå och hålla ifrån pinnen från materialet utan kan låta den vila lätt på materialet. Öva på en bit material vid sidan om.

A
Tändströmmen har ju inget med kvaliteten på svetsfogen att göra, när den väl tänt är det ju bara att köra.
Själv ogillar jag hög startström, blir mer okontrollerat, har då inga problem att tända en elektrod utan "hotstart".

43.32 är ju en Rutil allroundtråd som man kan svetsa med både transformator och likriktare, men man får inte samma hållbarhet i svetsen som med t.ex en basisk 48.00 (nu är det Esabs beteckningar, t.ex Elgas heter P43 respektive P48 o.s.v.).
Har man en transformator är man ju rätt så "bunden" till typ 43.32 eller 46.00 (som jag tycker är bättre än 43.32), men det finns ju även basiska allströmselektroder, t.ex 48.15, med en sådan får man mycket bättre hållbarhet, som en 48.00 fast man kan använda den på med en transformator.
Med rutil typ 43.32 är det lättare att tända och få en till det yttre fin svets, medans det med en 48.15 blir en mycket hållbarare svetsfog.

Sen angående billiga skitsvetsar, jag har svetsat ihop min lyftarm till traktorn med en billig Biltematransformator, det man blev mest irriterad på är ju att dom slår ifrån hela tiden på grund av att dom går för varma. Och den lyftarmen lyfter jag då en bil med utan problem. o det är svetsat med 43.32.
Så det hänger en hel del på den som håller i handtaget också, även fast nu svetsen inte är den bästa. (och jag är ingen proffssvetsare, men jag får ihop det jag svetsar och det håller)

Men självklart, även om man är nybörjare är det ju mycket enklare att svetsa med en bra svets och att få en hållbar svets.
Det som gäller främst är ju träning, träning och mer träning, oavsett vad man har för svets. Och för stor ljusbåge resulterar i slagginnebildningar och dålig svets, så det får man inte ha, brukar oftast fungera bra att låta leektroden vila mot fogen och låta det sköta sig själv och så följer man bara med, håller man elektroden i alltför rät vinkel fungera inte det, så då får man vinkla lite mer bara.

Är det saker som är kritiska så finns ju bullpåsen och närmsta svetsfirma de brukar kunna svetsa för det mesta ;)

Att du lyfter en bil med lyftarmen är nog ingen kvalitetssäkring. Iofs kanske du har en FH16 som bil då är det iaf godkänt. ;)

Amarace, jag ville inte mena att tändströmmen har något med kvaliten på svetsfogen att göra eller att hotstart ska vara att föredra. En stabil strömkälla är dock alltid att föredra, för att undvika det problemet som den som öppnat denna tråd verkar ha haft:

Kvaliteten på en svetsfog beror till största delen på den som håller i handtaget, och till mindre del på svetsaggregatet. Det blir dock onödigt svårt för den som inte är van att hålla i handtaget att lära sig på en dålig svets, jag lärde mig själv på en gammal 1-fas transformator och det var minsann inte så lätt... När man sedan började svetsa med riktiga 3-fas maskiner på jobbet var det ju en otrolig skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.