Lagade ett brott på ett stag på en åkgräsklippare. Svetsade i mitt tycke mycket noga med pinnsvetsen. Ytorna var renslipade. Svetsade noga från alla håll. Tyckte att gods och påfört material smälte samman.

Är det för optimistiskt att tro att en sådan svets ände mot ände skall hålla. Påfrestningen är stor.

Blir det starkare med gassvets tro? Måste man kanske svetsa på bitar över brottytan?

Tacksam för synpunkter!

:confused:
 
Er det støpejern i denne?
 
Vad är det för material du svetsat i? Det låter som att du har fått tag i fel elektrod för materialet tycker jag. Speciellt som du upplevde att det smälte ihop, men att det ändå inte höll så verkar det vara fel pinne.

Har du en bild på hur det ser ut? Hade du rätt pinne och det bara inte höll pga för stora belastningar så kanske du kan lägga en plåt under eller så?
 
Logiman skrev:
Er det støpejern i denne?
Nej det var något som jag kallar vanligt järn. Det ligger en del i din fråga för jag tror att många sådana här misslyckanden beror på dålig materialkännedom.

Daniel. Jag har alltid bara köpt pinnar som passar till svetsen. Har inte tillgång till klipparen nu. Kan inte lägga ut någon bild. Måste erkänna att det här med material är jag dålig på. Kan skilja mellan koppar, mässing, aluminium och det jag kallar "järn". Det räcker naturligtvis inte om man skall svetsa proffsigt.
 
Jag misstänker att det är gjutjärn som du har försökt svetsa.
 
Var köper man för övrigt lämpligast elektroder för gjujärn?
 
Immobil skrev:
Jag misstänker att det är gjutjärn som du har försökt svetsa.
Näe. Så illa är det inte. :)
 
Nähäpp, då var det inte så enkelt. :(

Mr Handyman skrev:
Var köper man för övrigt lämpligast elektroder för gjujärn?
I en välsorterad järnhandel som t.ex. har ESAB:s sortiment. :)
 
Slipade du ur så att du fick ett 'V' runt staget att fylla upp med svets?
 
Sne4 skrev:
Slipade du ur så att du fick ett 'V' runt staget att fylla upp med svets?
Ja. Det hela såg perfekt ut. Staget hade formen av ett plattjärn. 3 cm brett och 5 mm tjockt. Det var grannen jag hjälpte (trodde att jag hjälpte). Han använder den vid ett torp någr km härifrån. Skall försöka få honom att anlita mig igen. Hoppas han gör det. Kostar ju gratis. Då kommer jag att använda gassvetsen och lägga kraftig plåtbit på båda sidor.
 
Om man har rätt elektrod för materialet och rätt strömstyrka för elektroden så har jag upplevt att det är ganska svårt att misslyckas med pinnsvetsen.
Men om det är stor påfrestning så är det ju inte omöjligt att det går av, det har ju gått av innan... :) Jag skulle först svetsat ihop i brottytan, sedan lagt ett 20 mm plattjärn på varje sida, kanske 6-7 cm långt, och svetsat runt om det, då får du mycket mer material där det tidigare brottet varit.
En bra elektrod till liknande jobb är OK43.32, den svetsar lite varmare än vanliga OK48.00.
 
Frågan är ju varför det gått av från första början. Om man inte eliminerar "felet" kommer symptomen alltid återkomma.

Om du tittar på brottytan ser du vad som släppte. Ofta går järnet av efter svetsen pga att materialet försvagats av värmen som upkom då man svetsat.

Tror du svetsade bra jag ;)
 
LUDDET skrev:
Daniel. Jag har alltid bara köpt pinnar som passar till svetsen. Har inte tillgång till klipparen nu. Kan inte lägga ut någon bild. Måste erkänna att det här med material är jag dålig på. Kan skilja mellan koppar, mässing, aluminium och det jag kallar "järn". Det räcker naturligtvis inte om man skall svetsa proffsigt.
Vet inte riktigt om jag förstod dig rätt här. Jag menade inte fel pinnar till svetsen (avseende likstrom/växelström osv.) utan fel typ av pinne i relation till materialet.

Jag har inte heller någon vidare koll på hur man skiljer på olika typer av stålkvaliteer/legeringar etc, brukar testa, eller om det är riktigt viktigt ta med biten till ngon duktig proffssvetsare och få hjälp.

Har du bara rätt pinnar, rätt inställning på svetsen, vettig förberedelse av fogen så kan jag inte för mitt liv tro att en gassvets skulle åstadkomma en starkare fog än en pinnesvets, tror inte att felet ligger i val av svets.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Har du bara rätt pinnar, rätt inställning på svetsen, vettig förberedelse av fogen så kan jag inte för mitt liv tro att en gassvets skulle åstadkomma en starkare fog än en pinnesvets, tror inte att felet ligger i val av svets.
Min tanke att använda gassvetsen beror ju på att den här fogen inte höll. Är mer van vid gasen och har aldrig råkat ut för att en sådan fog släppt. Enligt grannen har själva fogen släppt. Tror att det är bristande teknik från min sida. När man gassvetsar ser man bättre, tycker jag, att sammansmältningen sker. När det är klart har man en snygg vågformad söm.

Med pinnsvetsen har jag svårt att få ett jämnt flyt. Det blir mer en "punktsvetsning" även om lopporna ligger tätt.

Är inte det ett tecken på att jag gör något fel?
 
LUDDET skrev:
Min tanke att använda gassvetsen beror ju på att den här fogen inte höll. Är mer van vid gasen och har aldrig råkat ut för att en sådan fog släppt. Enligt grannen har själva fogen släppt. Tror att det är bristande teknik från min sida. När man gassvetsar ser man bättre, tycker jag, att sammansmältningen sker. När det är klart har man en snygg vågformad söm.

Med pinnsvetsen har jag svårt att få ett jämnt flyt. Det blir mer en "punktsvetsning" även om lopporna ligger tätt.

Är inte det ett tecken på att jag gör något fel?
Jo, det är ett tecken på att antingen din teknik, eller kanske ströminställningen är fel (kanske också elektrodval, vet inte om det kan ge detta resultat, kan det förmodligen). Om det började se ut som punktsvetsning så skulle jag nog testa att höja strömstyrkan och flytta pinnen närmare materialet, så att inte bågen bryts. Sen skulle jag nog experiementera med en annan lutning på pinnen (vet inte åt vilket håll du ska dock), samt lite lägre hastighet (som du flyttar handen med alltså).

Svetsar du i horisontalläge?

Vid fel elektrodval så har jag varit med om att en fog som såg helt ok ut, ihopsmält med materialet, bara lossnade rakt av, typ fogen lossnade från materialet på ena sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.