7 220 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Ny kompressor innehöll inte stickpropp
Sida 1 av 2
Har nyss köpt en kompressor från Biltema 3-fas 100liter och döm om min förvåning när jag packar upp den hemma och den saknar stickpropp.
Ska det vara så eller är det månne någonting dom glömt från fabriken?
Biltema var dock tillmötesgående och skulle skicka mig en sådan, men ni som köpt denna, har ni fått med kontakten?
Ska det vara så eller är det månne någonting dom glömt från fabriken?
Biltema var dock tillmötesgående och skulle skicka mig en sådan, men ni som köpt denna, har ni fått med kontakten?
Killen från biltema ringde nyss tillbaks och tydligen så innehåller inte nån utav deras 3-fasare stickpropp utan det får man köpa till.
Är du jäkla konstigt att dom inte meddelar detta i såna fall, eller att det inte står på kartongen.
Är du jäkla konstigt att dom inte meddelar detta i såna fall, eller att det inte står på kartongen.
Jag köpte också en 100-liters 3-fas kompressor för ett tag sedan (ABAC), och där satt i varje fall en kontakt (CEE) monterad på kabeln vid leverans. Håller med Logiman att det är snudd på farligt att begära att folk skall montera den på egen hand. Det är säkert någon mindre insatt som skulle lyckas med att koppla en fas på jorden och få sig en kyss...
Tycker bara det är konstigt att dom inte meddelar det eller att det står på kartongen, man blir ju lite sur när man kommer hem glad i hågen och har tänkt dra igång den, så brister det på att man inte har någon stret.
Sen borde det ju ligga i biltemas intresse att få lite merförsäljning i form av då sagda stickpropp.....kanske dimsmörjare, fuktavskiljare osv.
Sen borde det ju ligga i biltemas intresse att få lite merförsäljning i form av då sagda stickpropp.....kanske dimsmörjare, fuktavskiljare osv.
bygga_bo....eller även ni övriga.
Hur mycket skall/kan en ny kompressor tappa i tryck.
Den här slår ju av efter 8,5 bar men även fast jag inte använt den så är den efter 1 timme nere i 6 bar (jooo, jag har dragit åt alla anslutningar som man kan öppna på)....är detta någonting som man får leva med eller kan den täta sig efter några dagar?
Hur mycket skall/kan en ny kompressor tappa i tryck.
Den här slår ju av efter 8,5 bar men även fast jag inte använt den så är den efter 1 timme nere i 6 bar (jooo, jag har dragit åt alla anslutningar som man kan öppna på)....är detta någonting som man får leva med eller kan den täta sig efter några dagar?
Min kompressor tappar också tryck om jag lämnar den orörd, men långt ifrån så mycket som din. Jag har bara lagt märke till "fenomenet" om jag lämnar den en längre stund.Videoten skrev:bygga_bo....eller även ni övriga.
Hur mycket skall/kan en ny kompressor tappa i tryck.
Den här slår ju av efter 8,5 bar men även fast jag inte använt den så är den efter 1 timme nere i 6 bar (jooo, jag har dragit åt alla anslutningar som man kan öppna på)....är detta någonting som man får leva med eller kan den täta sig efter några dagar?
Jag läste ditt inlägg vid 21-tiden och gick och slog på kompressorn för att göra ett enkelt test. Min tryckvakt slår också till (eller snarare, ifrån) vid 8,5 bar, och nu knappt fyra timmar senare kan jag knappt se att nålen har rört sig - skulle gissa att den visar 8,4 bar eller något i den stilen (svårt att se exakt).
Har du en slangvinda eller liknande ansluten som kan läcka luft?
Har du tätat "pluggen" i tanken ordentligt med gängtejp? Jag antar att den inte satt i när du fick kompressorn.
Jag har svårt att tänka mig att din kompressor "självläker", så någon form av åtgärd är nog nödvändig.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Jag gick ut igårkväll och kollade möjliga läckage och hittade att den läkte vid manometern (den där man kan ansluta 2 slangar) jag skruvade den i mitt fall röda skruven som justerar trycket upp och ner några gånger och fick den tillslut att hålla tätt, har dock inte varit ut idag och kollat om den läkt någonting.
Sen tycker jag att dräneringsskruven som är i botten av kompressorn är otroligt trög och "raspig" när man skall öppna och stänga den.
Sen tycker jag att dräneringsskruven som är i botten av kompressorn är otroligt trög och "raspig" när man skall öppna och stänga den.