Har nyss köpt en kompressor från Biltema 3-fas 100liter och döm om min förvåning när jag packar upp den hemma och den saknar stickpropp.
Ska det vara så eller är det månne någonting dom glömt från fabriken?
Biltema var dock tillmötesgående och skulle skicka mig en sådan, men ni som köpt denna, har ni fått med kontakten?

Alla elverktyg o andra elprylar har alltid stickproppen följt med
Måsta ju vara en miss från fabrik

Killen från biltema ringde nyss tillbaks och tydligen så innehåller inte nån utav deras 3-fasare stickpropp utan det får man köpa till.
Är du jäkla konstigt att dom inte meddelar detta i såna fall, eller att det inte står på kartongen.

Følger ikke med? Nå er det ikke alle som har peiling på elektrisitet, så det kan jo bli nesten farlig om flere prøver å koble selv. Er det egentlig lovlig å selge den uten påmontert kontakt?

3 fas koppling brukar väl inte följa med vad jag sett. Beror nog på att många 3 fas kompressorer ansluts med fast koppling.

Jag köpte också en 100-liters 3-fas kompressor för ett tag sedan (ABAC), och där satt i varje fall en kontakt (CEE) monterad på kabeln vid leverans. Håller med Logiman att det är snudd på farligt att begära att folk skall montera den på egen hand. Det är säkert någon mindre insatt som skulle lyckas med att koppla en fas på jorden och få sig en kyss...

Tycker bara det är konstigt att dom inte meddelar det eller att det står på kartongen, man blir ju lite sur när man kommer hem glad i hågen och har tänkt dra igång den, så brister det på att man inte har någon stret.
Sen borde det ju ligga i biltemas intresse att få lite merförsäljning i form av då sagda stickpropp.....kanske dimsmörjare, fuktavskiljare osv.

bygga_bo....eller även ni övriga.
Hur mycket skall/kan en ny kompressor tappa i tryck.
Den här slår ju av efter 8,5 bar men även fast jag inte använt den så är den efter 1 timme nere i 6 bar (jooo, jag har dragit åt alla anslutningar som man kan öppna på)....är detta någonting som man får leva med eller kan den täta sig efter några dagar?

Videoten skrev:
bygga_bo....eller även ni övriga.
Hur mycket skall/kan en ny kompressor tappa i tryck.
Den här slår ju av efter 8,5 bar men även fast jag inte använt den så är den efter 1 timme nere i 6 bar (jooo, jag har dragit åt alla anslutningar som man kan öppna på)....är detta någonting som man får leva med eller kan den täta sig efter några dagar?
Min kompressor tappar också tryck om jag lämnar den orörd, men långt ifrån så mycket som din. Jag har bara lagt märke till "fenomenet" om jag lämnar den en längre stund.

Jag läste ditt inlägg vid 21-tiden och gick och slog på kompressorn för att göra ett enkelt test. Min tryckvakt slår också till (eller snarare, ifrån) vid 8,5 bar, och nu knappt fyra timmar senare kan jag knappt se att nålen har rört sig - skulle gissa att den visar 8,4 bar eller något i den stilen (svårt att se exakt).

Har du en slangvinda eller liknande ansluten som kan läcka luft?

Har du tätat "pluggen" i tanken ordentligt med gängtejp? Jag antar att den inte satt i när du fick kompressorn.

Jag har svårt att tänka mig att din kompressor "självläker", så någon form av åtgärd är nog nödvändig.

Det är mycket vanligt att det inte följer med nån Stickpropp till 3-fas maskiner...

Jag gick ut igårkväll och kollade möjliga läckage och hittade att den läkte vid manometern (den där man kan ansluta 2 slangar) jag skruvade den i mitt fall röda skruven som justerar trycket upp och ner några gånger och fick den tillslut att hålla tätt, har dock inte varit ut idag och kollat om den läkt någonting.
Sen tycker jag att dräneringsskruven som är i botten av kompressorn är otroligt trög och "raspig" när man skall öppna och stänga den.

biltemas grejor är väl inte av högsta kvalite' direkt....

pellefant skrev:
biltemas grejor är väl inte av högsta kvalite' direkt....
Den ser då exakt ut som ABAC LT100 så jag tror inte det skall vara någon större skillnad mellan dom två

Videoten skrev:
Den ser då exakt ut som ABAC LT100 så jag tror inte det skall vara någon större skillnad mellan dom två
ABAC är inte heller högsta kvalité......

jag köpte en spikpistol på biltema, den ser ut som julas powercraft men den klarar inte av att slå in spikarna helt vilket julas klarar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.