8 143 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Svetsfogen höll inte
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Hmm, jag tycker att ibland går det som en dans att pinnsvetsa och ibland går det åt pipan, men det kan bero på att stålet är fel i relation till elektroden, sen har jag bara två lägen på svetsen, Hög och Låg så det är ju inte så mycket att välja på, men min erfarenhet är också att om det blir punktsvetsning av det så är det något som inte stämmer, det går att få hur fina fogar som helst en bra dag även för amatörer på området som jag.
Blev det "punktsvetsning" med pinnen, så var det nog för kallt, mer värme, eller tunnare elektrod, om det är begränsade inställningsmöjligheter,är svaret.
Att fogen släppte är också ett tecken på för låg värme,
Troligen fick du en massa slaggingjutningar också, med pinne gäller det att köra utan stopp, annars måste du slipa rent där du ska starta om, ( ifall du ska vara ultraljudspetig)
Att fogen släppte är också ett tecken på för låg värme,
Troligen fick du en massa slaggingjutningar också, med pinne gäller det att köra utan stopp, annars måste du slipa rent där du ska starta om, ( ifall du ska vara ultraljudspetig)
Hmm, hölls bitarna ihop med en magnet månntro? Det ger nämligen en liknande effekt.
/Kent
/Kent
Vid punktsvetsliknande svetsfogar så blir inte genombräningen av materialet lika bra vilket betyder att svetsfogen blir svagare. Om man vill ha en riktig svetsfog så måste man dra hela i en följd. eller iaf så långt som elektroden medger.
För att kolla om det är gjute så kan du slipa med rondellen på det.När man slipar i gjutet så blir gnistregnet mera år orange/röda hållet med ett ganska samlat gnistregn några cm efter det släppt från mtrlet/slipskivan,Sen far det åt alla håll som vanligt.Du kan ta en bult eller ngt som du är säker på att det är riktigt stål i och jämföra.På vanligt stål blir inte gnistregnet så samlat när det släpper och dessutom mycket ljusare i färgen.Syns ganska väl om man har att jämföra med.Sen ska man förvärma gjutet innan man svetsar.Finns ju speciella elektroder men man klarar sig ganska länge på en vanlig ESAB ok 4800 om man förvärmer sakerna.Sen finns det gjute som är helt omöjligt att svetsa i också.Men det får vi hoppas att ditt inte är. / Mats
För att säkerställa god genombränning så får du ha några mm spalt, om du får bindfel på baksidan tar du rondellen och skär upp ett spår och svetsar där ifrån också. Om det är vanligt svartmaterial så använd gärna filarc 35 ( bästa universal tråden ) 2.5 mm med 80-100 ampere (prova dig fram)
jag skulle välja gasen,vilket onderbart verktyg det går inte att få så fina sömmar med pinne och inte lika starka heller.plus lite förstärkningar.
har svetsat med alla metoder som finns, men gas är melodin det,plus att det är så universellt man kan ju gära nästan allt med det ju svetsa löda rikta mm
men eftersom du har både el och gas så vet du väl om det redan hihi
har svetsat med alla metoder som finns, men gas är melodin det,plus att det är så universellt man kan ju gära nästan allt med det ju svetsa löda rikta mm
men eftersom du har både el och gas så vet du väl om det redan hihi
Ja. Jag gillar gasen. Men. Materialet vill gärna deformeras.yxet skrev:jag skulle välja gasen,vilket onderbart verktyg det går inte att få så fina sömmar med pinne och inte lika starka heller.plus lite förstärkningar.
har svetsat med alla metoder som finns, men gas är melodin det,plus att det är så universellt man kan ju gära nästan allt med det ju svetsa löda rikta mm
men eftersom du har både el och gas så vet du väl om det redan hihi
Om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu.
Med hjälp av medlemmar på det här forumet kan man lära sig det mesta. Jag tänker lära mig hantera pinnsvetsen på rätt sätt.
Bifogar en bild på den transformator jag har. Är en LUNA. Pinnarna jag använde var ELGA P43. 2 mm.
Avslöjar ännu mer av min okunnighet: Man för väl pinnen i riktning med lutningen?
Har det kanske ingen betydelse?
Med hjälp av medlemmar på det här forumet kan man lära sig det mesta. Jag tänker lära mig hantera pinnsvetsen på rätt sätt.
Bifogar en bild på den transformator jag har. Är en LUNA. Pinnarna jag använde var ELGA P43. 2 mm.
Avslöjar ännu mer av min okunnighet: Man för väl pinnen i riktning med lutningen?
Har det kanske ingen betydelse?
Min erfarenhet av gassvetsning är tyvärr begränsad (har mest använt den till lite svetsning i tunn plåt typ bilplåt, samt för att värma upp järn som skall bockas), skulle gärna lära mig mer, men det blir väl tid till det så småningom. Dock blir jag fundersam kring att en fog blir starkare med gas än med pinne - är det verkligen så? Gör man rätt med pinne så har man ju full kontakt mellan ytorna överallt, utan insluten slagg o porer etc, blir gas verkligen starkare än det?yxet skrev:jag skulle välja gasen,vilket onderbart verktyg det går inte att få så fina sömmar med pinne och inte lika starka heller.plus lite förstärkningar.
har svetsat med alla metoder som finns, men gas är melodin det,plus att det är så universellt man kan ju gära nästan allt med det ju svetsa löda rikta mm
men eftersom du har både el och gas så vet du väl om det redan hihi
Enligt denna sida: http://www.rapidwelding.com/files/P43.pdf Så borde elektroden funka, under förutsättning att det är "mild steel" som du svetsar i. Du har inga bilder på materialet?LUDDET skrev:Om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu.
Med hjälp av medlemmar på det här forumet kan man lära sig det mesta. Jag tänker lära mig hantera pinnsvetsen på rätt sätt.
Bifogar en bild på den transformator jag har. Är en LUNA. Pinnarna jag använde var ELGA P43. 2 mm.
Avslöjar ännu mer av min okunnighet: Man för väl pinnen i riktning med lutningen?
Har det kanske ingen betydelse?
De enda 2 frågetecken angående elektroden jag kan se är:
A) Elektroden vill ha DC- för rotsträngar. Men funkar den i övrigt att svetsa med AC så tror jag inte att det är här problemet ligger, även om det kanske inte är optimalt.
B) Den vill ha OCV (tomgångsspänningen) lika eller högre än 50V. Kanske brister din svets här? Har du någon uppgift om denna siffra?
Angående att luta elektroden så beror det på typ av svets, och vilka möjligheter man har att komma till. (kom dock ihåg att jag inte är någon skolad svetsare, utan har lärt mig lite efter en väldigt lång rad misslyckade svetsar, böjda plåtar och dfastbrännda elektroder
Angående lutning och avstånd mellan elektrod och material så är det svårt att beskriva, man känner eller hör när det är rätt liksom. Bara träna antar jag.
Angående läge så är det nästan alltid vrt tiden att vrida och vända på grejorna så att du kan svetsa i horisontalläge...det är ofta svårt nog ändå
Om man svetsar plåtar som överlappar varandra så måste man även luta elektroden i den andra ledden, så att man "siktar in i skarven". Är plåtarna lika tjocka så är utångsläget att luta ca 45grader, är de olika tjocka så siktar man mer mot den som är tjockast (vilken kan ta mest värme).
Observera att andra svetslägen kräver att man lutar elektroden mindre (den blir alltså mer rakt upp), hur mkt får man prova sig fram till.
Sen har jag läst mig till att man kan motverka konstiga magnetfenomen genom att svetsa med elektroden lutad åt fel håll, fast det har jag ingen erfarenhet av. Och så länge det inte finns ngn kraftig magnetism i materialet så jag tror inte heller att detta är boven i sammanhanget, eftersom det är en växelströmmare du kör.
Sammantaget så står dock min första gissning kvar - det är ngt material som inte funkar med elektroden. Den andra gissning blir OCVn på svetsen. Och allmänna tips är att öka strömmen, ändra avstånd mellan pinne och material o svetshastighet. Lycka till!
en sak till fuktiga elektroder är inte heller bra,vissa har ju dom i kallgarage.
sjuss in i ugnen med dom i så fall.och du med en sån svets som du har så ska du veta att det inte är det lättaste att få en fin och hållbar svets.
satsa på pinnar som är tunna som kräver lite ström,det är nog ingen höjdare att testa 3.25 skulle jag tro.
sjuss in i ugnen med dom i så fall.och du med en sån svets som du har så ska du veta att det inte är det lättaste att få en fin och hållbar svets.
satsa på pinnar som är tunna som kräver lite ström,det är nog ingen höjdare att testa 3.25 skulle jag tro.
Riktiga elektroder (för lic svets) ska förvaras i värmeskåp och får återvärmas en gång sen äre soporna som gäller. Inte så aktuellt för hemmamickel mao.
Bonnpinnar ligger ju där de ligger och jag har aldrig falerat pga att pinnen legat dåligt till.
Bästa för att svetsa är att prova, svetsa lite och bryt isär en riktig punkt håller för mycket du känner när det sitter som det ska. OBS att man måste bränna på några sekunder så man får upp hettan för korta stunder går inte.
Svetsa om möjligt på ett bord (metall) och uppifrån vinkeln spelar inte så stor roll men det är klart man ska inte ligga ner med pinnen. Kommer man inte åt böjer man pinnen på mitten. Bra arbetsställning ger bättre svetsar.
Det står på paketen (iaf de nyare) vilka vinklar de kan svetsa i. Den du har kan svetsa i alla. För diagonal svets så börjar man nerifrån.
Du knackar slaggen hoppas jag
Vänta tills det kallnar innan du är på med slagghackan annars knackar man bara fast slaggen. SEn borsta med stålborste innan nästa lager för att slippa slagginbäddning.
Själv hade jag en liten kub hemma men fick aldrig skiten att tända pga min urusla husel (gamla kulo) så jag fick helt enkelt gå ut och ta fram gamla TREfas EKAn som alltid står beredd ute i garaget.
Lite lösa tankar bara, hoppas nåt hjälper.
Bonnpinnar ligger ju där de ligger och jag har aldrig falerat pga att pinnen legat dåligt till.
Bästa för att svetsa är att prova, svetsa lite och bryt isär en riktig punkt håller för mycket du känner när det sitter som det ska. OBS att man måste bränna på några sekunder så man får upp hettan för korta stunder går inte.
Svetsa om möjligt på ett bord (metall) och uppifrån vinkeln spelar inte så stor roll men det är klart man ska inte ligga ner med pinnen. Kommer man inte åt böjer man pinnen på mitten. Bra arbetsställning ger bättre svetsar.
Det står på paketen (iaf de nyare) vilka vinklar de kan svetsa i. Den du har kan svetsa i alla. För diagonal svets så börjar man nerifrån.
Du knackar slaggen hoppas jag
Själv hade jag en liten kub hemma men fick aldrig skiten att tända pga min urusla husel (gamla kulo) så jag fick helt enkelt gå ut och ta fram gamla TREfas EKAn som alltid står beredd ute i garaget.
Lite lösa tankar bara, hoppas nåt hjälper.
Det dröjer lite innan jag får möjlighet att svetsa om det. Har sagt till om att han inte får slipa eller göra något med brottstället innan jag fått se det. Skall försöka ta lite bilder då och lägga upp. Under tiden skall jag träna på andra järnbitar. Har många pinnar att elda med.
Har pinnarna i rumstemperatur nu.
Har pinnarna i rumstemperatur nu.

