13 571 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Svets och Jordfelsbrytare???
Snart skriver jag ett macro för det här: ;D
Enklaste varianten för att undvika ut/sönderfrysning i ett hus pga att JFB:n har löst är att lägga ett par vanliga elradiatorer på en annan jfb. Ställer man termostaterna lågt så drar de ingen ström innan de behövs och i det lägget räddar de huset och är värda varje öre i förbrukning.
Det finns med andra ord inget skäl för att köra utan jfb. Ev kan man ju ta en personskyddsautomat till värmepumpen om man vill ha en egen krets av den
Enklaste varianten för att undvika ut/sönderfrysning i ett hus pga att JFB:n har löst är att lägga ett par vanliga elradiatorer på en annan jfb. Ställer man termostaterna lågt så drar de ingen ström innan de behövs och i det lägget räddar de huset och är värda varje öre i förbrukning.
Det finns med andra ord inget skäl för att köra utan jfb. Ev kan man ju ta en personskyddsautomat till värmepumpen om man vill ha en egen krets av den
sverre skrev:Det är just därför det är ett måste med utbildningar i föreskrifter, det finns inte utrymme för personliga tolkningar när man sitter i en rättssal åtalad för ett elolycksfall.
Juristerna som är med och utformar texterna menar en specifik sak!
Vad det gäller den ekonomiska biten, så räknar man ju kallt med att folk har försäkringar, och även att dom bör ha råd att betala självrisken, det är inget som föreskrifterna tar hänsyn till!
Så i en domstol kommer du aldrig att kunna hävda att det är en allvarlig händelse!
Men det är ju upp till anläggningsinnehavaren hur dom sköter sin el-anläggning, och vill du prompt pruta bort en jordfelsbrytare pga dina personliga tolkningar och istället göra avkall på säkerheten så är det upp till dig!
Jag försökte bara vara hjälpsam och tala om vad som gäller!
Sedan händer det att folk har respiratorer hemma, det kallas vård i livets slutskede, så dom finns inte bara på sjukhus!
Jo utbildningar är bra, jag har gått elsäkerhetsutbildning senast för 2 veckor sedan. När gick du senast?
Och nej, jag är ingen elanläggningsinnehavare, bor i hyresrätt.
Nu har du dock dragit i väg ganska mkt, i mitt första inlägg skrev jag att det ej är krav på JFB i samtliga uttag vilket jag tycker stämmer utmärkt. Men tack för lektionen!
/ Daniel
När jag stoppade i 3-fas kontakten (16A rund) till min gamla Luna svets i helgen blev det svart när JFB löste ut. Började kolla vad som var fel och kom fram till att anslutningskabeln var helt murken inuti, isoleringen på de enskilda ledarna var helt sprucken, trots att det yttre gummihöljet såg helt OK ut, spänstigt och mjukt.
Efter byte till en ny anslutnings kabel fungerar allt perfekt igen. Svetsen är ansluten till två faser och jord.
Mao ett tips för trådstartaren och ett lovord till JFB som skyddar oss fixare.
/T
Efter byte till en ny anslutnings kabel fungerar allt perfekt igen. Svetsen är ansluten till två faser och jord.
Mao ett tips för trådstartaren och ett lovord till JFB som skyddar oss fixare.
/T
En gissning är att det är någon "händig person" som har kopplad in en enfassvets på en såndär gammal platt trepolig "motorhandske", helt olagligt att göra så, den handksen har ingen nolla utan bara skyddsjord. Om det inte finns jordfelsbrytare där den används så "går" det dock att använda skyddsjorden som nolla, svetsen startar o.s.v. men om det blir dålig kontakt i skyddsjorden i handsken så blir hela svetsaggregatet strömförande. Det är extra obehagligt med de platta handskar som är av metall och har sliten färg så att metallen är synlig, så att man får elektrisk kontakt med själva handsken när man stoppar i / tar ur dem. Jag brukar tänka mig för extra varje gång jag rör en sådan otrevlig pryl.e skrev:Hittar inte min svets på Esabs hemsida tyvärr. Det är endast två (2) ledare och har aldrig varit fler. Men det har alltid suttit en trefashandske på den. Men den gamla handsken klipptes bort och sedan glömes det bort hur den var kopplad i handsken innan en "rund" handske sattes dit.
Färgerna i sladden är blå och svart. Har provat med svart på olika faser samt blåa på N och även blåa på Jord.. Har också testat att bygla mellan N och Jord i handsken.
Titta i svetsen, där kabeln går in, om det inte är så att både nolla och skyddsjord är anslutna till samma blåa ledare. I så fall köp ett par meter 3*2.5mm2 kabel och montera istället, och anslut den till skyddsjord, nolla och fas.
Den borde förresten vara märkt antingen 220-230V om den är enfas (nolla+fas) eller 380-400V om den är tvåfas (två faser).
Hur gammal är den? Om den är säg 20 år gammal eller äldre så ska den nog garanterat vara skyddsjordad. jag vet inte om det finns svetsaggregat som klassas som dubbelisolerade idag, det känns som om det blir en onödigt hög kostnad på transformatorn att ha den så ordentligt isolerad, å andra sidan är kanske den isolationen ett krav idag?
Det finns en poäng med dubbelisolerad svets... om man har en svets där lågspänningssidan är ansluten till skyddsjorden så bränner man sönder fastighetens elsystem om man råkar komma åt t.ex. borrmaskinen eller liknande med pinnen från svetsen, medan är allt isolerat så händer inte detta så lätt.
Leta efter ett svetsforum
För att haka på tråden i tråden som frångår ämnet, d.v.s. vad som är allvarliga skador, så ska man inte glömma att total sönderfrusning av ett system för vattenburen värme kan kosta kanske 10-20% av hela husets värde.
Risken för brand i en elpatron eller en cirkulationspump är säkerligen så otroligt mycket mindre än risken för felaktigt utlösande jordfelsbrytare (30mA-modellen iaf) (glöm inte att extrema nätstörningar kan lösa ut jordfelsbrytare) att vilket försäkringsbolag som helst föredrar att värmesystemet inte är kopplad på 30mA-jordfelsbrytare före att det faktiskt är det.
Risken för brand i en elpatron eller en cirkulationspump är säkerligen så otroligt mycket mindre än risken för felaktigt utlösande jordfelsbrytare (30mA-modellen iaf) (glöm inte att extrema nätstörningar kan lösa ut jordfelsbrytare) att vilket försäkringsbolag som helst föredrar att värmesystemet inte är kopplad på 30mA-jordfelsbrytare före att det faktiskt är det.
Klicka här för att svara