13 571 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Svets och Jordfelsbrytare???
pellefant mm:
Enligt de nya föreskrifterna (grå boken) som skall ersätta den blå så krävs endast JFB i daghem, skola och liknande till alla uttag upp till 16A, alltså inomhus i torrt utrymme.
Andra regler jäller naturligtvis i badrum och utomhus.
Detta kan dock frångås om ett strömlöst uttag kan orsaka driftstörningar, alltså krävs inte jordfelsbrytare i alla uttag (som jag tolkar det iallafall).
Än har inte den grå boken helt börjat gälla, det var nåt datum som jag inte minns nu, man kan köra efter både blå och grå i dagsläget men lika bra att köra efter de nya reglerna redan nu.
/ Daniel
Enligt de nya föreskrifterna (grå boken) som skall ersätta den blå så krävs endast JFB i daghem, skola och liknande till alla uttag upp till 16A, alltså inomhus i torrt utrymme.
Andra regler jäller naturligtvis i badrum och utomhus.
Detta kan dock frångås om ett strömlöst uttag kan orsaka driftstörningar, alltså krävs inte jordfelsbrytare i alla uttag (som jag tolkar det iallafall).
Än har inte den grå boken helt börjat gälla, det var nåt datum som jag inte minns nu, man kan köra efter både blå och grå i dagsläget men lika bra att köra efter de nya reglerna redan nu.
/ Daniel
Grå boken är endast ett styrdokument som hänvisar till standard (god elsäkerhetsteknisk praxis).Dr_Stein skrev:pellefant mm:
Enligt de nya föreskrifterna (grå boken) som skall ersätta den blå så krävs endast JFB i daghem, skola och liknande till alla uttag upp till 16A, alltså inomhus i torrt utrymme.
Andra regler jäller naturligtvis i badrum och utomhus.
Detta kan dock frångås om ett strömlöst uttag kan orsaka driftstörningar, alltså krävs inte jordfelsbrytare i alla uttag (som jag tolkar det iallafall).
Än har inte den grå boken helt börjat gälla, det var nåt datum som jag inte minns nu, man kan köra efter både blå och grå i dagsläget men lika bra att köra efter de nya reglerna redan nu.
/ Daniel
Du får frångår standard eller använda internationella standarder om du dokumenterar så att inte elsäkerheten blir sämre.
Med andra ord, grå boken innehåller inga beskrivningar på hur du ska utföra en viss typ av installationer, så att hänvisa till den säger i princip ingenting!
Att man kan köra efter båda stämmer absolut inte, man måste välja, antingen eller!
Anledningen till detta är att Elsäkerhetsverket inte ska behöva revidera sina föreskrifter stup i kvarten när nya tekniska lösningar och nytt material kommer på marknaden, utan det är upp till antingen tillverkarna eller stnardiseringskommisionen att se till att elsäkerheten inte blir lidande.
Ja naturligtvis kan man inte använda sig av båda, skrev lite otydligt. Givetvis måste man välja en.
Citerar elsäkerhetsverket ELSÄK-FS 2004:1, 5 §.
"I en byggnad eller del av en byggnad som används som bostad, grundskola, fritidshem eller förskola/daghem skall en jordfelsbrytare med högst 30mA märkutlösningsström vara installerad som tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström där skydd mot indirekt beröring är ett krav. Där avbrott kan medföra allvarliga konsekvenser får uttag undantas från skyddet"
/ Daniel
Citerar elsäkerhetsverket ELSÄK-FS 2004:1, 5 §.
"I en byggnad eller del av en byggnad som används som bostad, grundskola, fritidshem eller förskola/daghem skall en jordfelsbrytare med högst 30mA märkutlösningsström vara installerad som tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström där skydd mot indirekt beröring är ett krav. Där avbrott kan medföra allvarliga konsekvenser får uttag undantas från skyddet"
/ Daniel
Vad anser du vara allvarliga konsekvenser?Dr_Stein skrev:Ja naturligtvis kan man inte använda sig av båda, skrev lite otydligt. Givetvis måste man välja en.
Citerar elsäkerhetsverket ELSÄK-FS 2004:1, 5 §.
"I en byggnad eller del av en byggnad som används som bostad, grundskola, fritidshem eller förskola/daghem skall en jordfelsbrytare med högst 30mA märkutlösningsström vara installerad som tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström där skydd mot indirekt beröring är ett krav. Där avbrott kan medföra allvarliga konsekvenser får uttag undantas från skyddet"
/ Daniel
Det är typ att en respirator inte får stanna!
Hur ofta svetsar du i ett dagis?
Om man läser lite högre upp står det:
God elsäkerhetsteknisk praxis
3 § En starkströmsanläggning skall uppfylla de allmänna säkerhetskraven i 3 kap. Den skall vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis, så att den ger betryggande säkerhet för personer, husdjur och egendom mot skada till följd av el.
Utförande enligt svensk standard
4 § En starkströmsanläggning skall, om inte något annat visas, anses uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis då den är utförd enligt svensk standard och tillämpliga delar av de särskilda säkerhetskraven i 46 kap.
Annat utförande än enligt svensk standard
5 § Utförandet av en starkströmsanläggning som från elsäkerhetssynpunkt helt eller delvis avviker från svensk standard skall uppfylla de allmänna säkerhetskraven i 3 kap. De bedömningar som ligger till grund för det valda utförandet skall vara dokumenterade. Utförandet skall uppfylla tillämpliga delar av de särskilda säkerhetskraven i 46 kap.
Starkströmsanläggning utförd enligt tidigare gällande föreskrifter
6 § Vid ombyggnad eller utvidgning av en starkströms-anläggning skall de föreskrifter tillämpas som gäller vid tidpunkten för ombyggnaden eller utvidgningen.
Undantag gäller för följande krav:
Kravet på skyddsjordning vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.
3 Kravet på jordfelsbrytare vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:71 eller tidigare föreskrifter.
Tja, allvarliga konsekvenser kan vara att cirkulationspumpen lägger av under utlandsresan mitt i Januari eller att frysen lägger av precis efter älgjakten, det är en bedömningsfråga tycker jag, men faktum kvarstås.
Jag förstår inte varför du skriver in dessa paragrafer, vet inte riktigt hur det motsäger det jag skrivit.
/ Daniel
Jag förstår inte varför du skriver in dessa paragrafer, vet inte riktigt hur det motsäger det jag skrivit.
/ Daniel
Stackars e :'(
"Någon som vet om en ESAB Bantam pinnsvets är kompatibel med jordfelsbrytare? Den har bara två ledare till handsken, men ska anslutas till ett 3-fasuttag. Hur ska dessa tåtar sitta om det är korrekt? Så fort jag sätter i handsken så löser jordfelsbrytaren ut "
Varför gör den det ???
"Någon som vet om en ESAB Bantam pinnsvets är kompatibel med jordfelsbrytare? Den har bara två ledare till handsken, men ska anslutas till ett 3-fasuttag. Hur ska dessa tåtar sitta om det är korrekt? Så fort jag sätter i handsken så löser jordfelsbrytaren ut "
Varför gör den det ???
Kan ju vara så att den är dubbelisolerad och då har man ju bara två trådar. Tycker själv detta låter lite otroligt men vad vet jag?? 8)
Nej, det du beskriver är allvarliga EKONOMISKA konsekvenser, inte en "allvarlig konsekvens".Dr_Stein skrev:Tja, allvarliga konsekvenser kan vara att cirkulationspumpen lägger av under utlandsresan mitt i Januari eller att frysen lägger av precis efter älgjakten, det är en bedömningsfråga tycker jag, men faktum kvarstås.
Jag förstår inte varför du skriver in dessa paragrafer, vet inte riktigt hur det motsäger det jag skrivit.
/ Daniel
En allvarlig konsekvens är att en människa eller ett husdjur kan dö om spänningen försvinner.
I en frys är allt redan dött, så det kan inte bli värre.
Föreskriften ger inte utrymme för personliga tolkningar och tycke. Är du osäker på vad som menas, ring och fråga elsäkerhetsverket.
Varför jag tog med den andra föreskriftstexten var för att visa på att det finns lagkrav i andra delar som tvingar dig till att ha jordfelsbrytare!
Man kan liksom inte bara ta valda delar ur lagtexten som passar bäst just nu, utan den måste läsas i sin helhet!
Ok kan vara med på att allvarlig konsekvens med spänningbortfall är när respirator används, har dock aldrig hört talas om att respirator används i bostad eller dagis, dock i sjukhus. Men visst det kan nog hända men jag står fortfarande fast vid att en allvarlig konsekvens även kan vara ekonomisk.
Och nej det är inte aktuellt att slösa elsäkerhetsverkets tid just nu, men det är bra att dom finns till förfogande.
Jag tycker visst det finns utrymme för tolkningar, i slutändan är det ändå sund förnuft som gäller.
Och nej det är inte aktuellt att slösa elsäkerhetsverkets tid just nu, men det är bra att dom finns till förfogande.
Jag tycker visst det finns utrymme för tolkningar, i slutändan är det ändå sund förnuft som gäller.
Gör ett litet inhopp i diskutionen JFB eller ej på vissa uttag. Jag hörde någon elektriker tala om att just på typ frys/kyl mm va det helt OK att sätta en 30mA jfb som brand skydd. Detta så länge det uttaget bara kunde användas till sådan utrustning och inte till typ elvip mm i köket. Kan någon verifiera/demetera detta? Annars borde det iaf vara tillåtet att ha olika JFB för olika uttag så att man har en egen bara för kyl/frys mm så man slipper att något fånigt fel gör att frysen stannar på semestern.
Det finns inget i en normal bostadsinstallation som får undantas från jfb kravet i en ny anläggning. Det man menar i föreskriften är som sverre säger typisk sjukhusmateriel, lyftmagneter inom industrin är oxå ett undantag om ja inte minns fel.
Det är just därför det är ett måste med utbildningar i föreskrifter, det finns inte utrymme för personliga tolkningar när man sitter i en rättssal åtalad för ett elolycksfall.Dr_Stein skrev:Ok kan vara med på att allvarlig konsekvens med spänningbortfall är när respirator används, har dock aldrig hört talas om att respirator används i bostad eller dagis, dock i sjukhus. Men visst det kan nog hända men jag står fortfarande fast vid att en allvarlig konsekvens även kan vara ekonomisk.
Och nej det är inte aktuellt att slösa elsäkerhetsverkets tid just nu, men det är bra att dom finns till förfogande.
Jag tycker visst det finns utrymme för tolkningar, i slutändan är det ändå sund förnuft som gäller.
Juristerna som är med och utformar texterna menar en specifik sak!
Vad det gäller den ekonomiska biten, så räknar man ju kallt med att folk har försäkringar, och även att dom bör ha råd att betala självrisken, det är inget som föreskrifterna tar hänsyn till!
Så i en domstol kommer du aldrig att kunna hävda att det är en allvarlig händelse!
Men det är ju upp till anläggningsinnehavaren hur dom sköter sin el-anläggning, och vill du prompt pruta bort en jordfelsbrytare pga dina personliga tolkningar och istället göra avkall på säkerheten så är det upp till dig!
Jag försökte bara vara hjälpsam och tala om vad som gäller!
Sedan händer det att folk har respiratorer hemma, det kallas vård i livets slutskede, så dom finns inte bara på sjukhus!