Hej.

Var köper ni stål för hemmaprojekten?
Konstruktionsstål i form av fyrkantsrör, profiler, och annat som man kan bygga nåt av.

Det går såklart att köpa i bygghandeln men jag tänkte om ni har andra förslag på företag som kan tänkas ha skrot att sälja till privatpersoner. Att jag behöver slipa bort rost gör mig ingenting.

Skrothandlaren (Stena) här i Östersund där jag bor tror jag inte säljer till privatpersoner längre.
Säljer plåtslagare lite udda och överblivna bitar?

Det känns inte optimalt för varken plånboken eller miljön att köpa nytt när det finns överblivet.

Hur gör ni?

Lite olika. Ortens smidesfirma brukar kunna sälja både stumpar och hela längder till helt ok priser och även kapa profiler eller klippa plåt vid behov. Men det handlar väl lite om att ha kontakter för att få ok priser på sådana firmor.

Sedan finns det en del stålhandlare som säljer till privatpersoner. I närheten av där jag bor finns Uppsala Handelsstål. Finns liknande firmor i övriga landet. Det är ofta rätt svårt att läsa deras prislistor med olika former av tillägg för legering, poststorlek osv, men ska man ha några 100kg material så brukar de ha bra priser.

Slutligen så kan det gå att hitta material hos mindre, fristående skrotfirmor. De brukar sälja till privatpersoner. Leta efter annonser om sådana som köper upp lantbruksskrot och liknande och fråga om de säljer också.

Ja ok, jag ska spana runt lite och se vad som går att hitta.

Det är synd att det inte går att köpa/hämta hos återvinningen, det hade varit det optimala.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.