Äh, det är lugnt. Kärnkraft stannar aldrig och är väldigt planerbar.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Ska fiskarna betala?
Vattenkraftverken vill väl tjäna pengar dom med så då behöver de prissignaler som säger att det är vettigt att stänga luckorna.

Och om DaVincis påstående om att solkraften i Sverige är så fjuttig, och mestadels används upp i egen anläggning vid soligt varmt väder, ligger intjäningen där så de kan ju strunta i vad spotpriset är.

S Snikholt skrev:
Och om DaVincis påstående om att solkraften i Sverige är så fjuttig, och mestadels används upp i egen anläggning vid soligt varmt väder, ligger intjäningen där så de kan ju strunta i vad spotpriset är.
Jag ser att solelen stod 2024 för 2.4% av Sveriges elproduktion.

Borde ha försumbar påverkan.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kan den verkligen byggas nästa varsomhelst?
Känns inte så om man tittar på vart dom befintliga finns..
Ja, det kan den. Det finns dock ställen det är billigare att ha kärnkraftverk på än andra, och säkrare. Att våra svenska kärnkraftverk ligger vid kusten och gärna på en halvö är förstås ingen slump, men tittar vi på exempelvis Tyskland eller Frankrike ser vi att de även kan byggas exempelvis vid ett vattendrag.

Frihetsgraderna är stora, även om vissa platser är bättre lämpade än andra. Nu när vi har ett befintligt kraftnät är det förstås även en faktor att bygga där det redan finns klara anslutningspunkter till elnätet, men varken kärnkraftverk eller vattenkraftverk är ursprungligen byggda där det finns kraftledningar, utan tvärtom.
D daVinci skrev:
På de befintliga platserna har skattebetalarna betala anslutningspunkterna till SvK.
Nej. Kärnkraftverken föregår Svenska kraftnät. De är byggda där de är för att det varit ungefär där kraften behövts. Näten har i allt väsentligt byggts kring de stora kraftverk vi har av de företag som då ägt såväl produktionsanläggningar som nät.

På samma sätt har stamnätet i allt väsentligt byggts av Vattenfall från norr till söder för att flytta energi från deras vattenkraftanläggningar i norr till konsumenterna i söder.
D daVinci skrev:
Det är ett tungt skäl att bygga där.
Så är det förstås. Kan vi bygga kraftverk där det redan finns infrastruktur för sådana sparas det pengar på att inte behöva bygga mer nät.
D daVinci skrev:
Av samma skäl som att Vattenfall inte vill pynta för anslutninstpunkt till havsbaserad vindkraft vill Vattenfall inte pynta för en anslutningspunkt för att kkv.
Även havsbaserade vindkraftverk skulle mycket riktigare bli billigare om de kunde byggas på platser där nätet redan är starkt, som i Barsebäck, Karlshamn eller Stenungsund. Det är dock inte riktigt lika enkelt gjort.

• Gilla
  • Ledsen
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men tittar såklart på systemet tillgänglighet, detta är grunden för all form av redundans. Kan alla tio verken råka ut för samma fel samtidigt, då hjälper det inte att ha 10 st, är det rullande underhåll som kan planeras så att bara ett verk ligger nere åt gången så hjälper det jätte mycket.
kashieda kashieda skrev:
Det måste vara därför det ofta faller ifrån en eller flera reaktorer när det börjar bli kallt.

Man har planerat för redundansen.
Varför gör du dig dummare än du rimligen är, @kashieda? Rimligen förstår du det du citerade liksom att den redundans som en gång fanns nu delvis är avvecklad.

Jag antar att du röstade på de politiker som drev på för nedläggningen, men det är väl inget skäl att göra sig dum. Du kan väl vara mot kärnkraft utan att behöva hitta på billiga poänger som du själv ser inte är sanna, eller?

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför gör du dig dummare än du rimligen är, @kashieda? Rimligen förstår du det du citerade liksom att den redundans som en gång fanns nu delvis är avvecklad.

Jag antar att du röstade på de politiker som drev på för nedläggningen, men det är väl inget skäl att göra sig dum. Du kan väl vara mot kärnkraft utan att behöva hitta på billiga poänger som du själv ser inte är sanna, eller?
Kan det bero på den allmänna nivåsänkningen från "generatorfolket"?
Nästan allt blir ju perfekt med några rejäla axlar.

Förlåt, jag trodde det var den Heliga Marknaden som inye tyckte kärnkraften var värd att driva när den fick betala sina kostnader.

• Gilla
djac
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Förlåt, jag trodde det var den Heliga Marknaden som inye tyckte kärnkraften var värd att driva när den fick betala sina kostnader.
Nejnej, det var skatterna ju..

• Haha
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag ser att solelen stod 2024 för 2.4% av Sveriges elproduktion.

Borde ha försumbar påverkan.
Nja, elanvändningen sjunker med 1/3 på sommaren då solelen produceras och den står ändå för 2,4% trots att det mesta inte säljs, enligt detta antagande. Det skulle kunna ses som att solelen dels sänker behoven, men framförallt sänker priserna genom att efterfrågan minskar. De låga priserna på el under sommaren är visserligen importerad solel från Tyskland och Nederländerna, men med marginalprissättning så kommer även 2,4% av årskonsumtionen att påverka priserna. Särskilt som 2,4% skulle kunna ses som närmare 10% (ca 6% om egen konsumtion en inte räknas in alls).

Lägger vi dessutom till att SE4 har den största andelen solpaneler per capita i Sverige och att priserna är högst där, så kan man ana att marginalerna påverkas mest där också.

Detta gör alltså att den svenskproducerade solelen kommer att ha stor möjlighet att påverka prissättningen på el på sommaren, främst i SE4. Särskilt med tanke på marginalprissättningsmodellen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Förlåt, jag trodde det var den Heliga Marknaden som inye [sic] tyckte kärnkraften var värd att driva när den fick betala sina kostnader.
Nej, det trodde du förstås inte. Det kanske passar ditt narrativ, men du vet förstås att straffbeskattningen av kärnkraft var en viktig faktor, hur många ironiserande versaler du än använder.

För övrigt skrev jag inte ens om vad som orsakade nedläggningen, utan om de politiska krafter som drev på för en sådan.

Och så förljugen är väl inte debatten att det nu förnekas att exempelvis Miljöpartiet har det på sin politiska agenda.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Och så förljugen är väl inte debatten att det nu förnekas att exempelvis Miljöpartiet har det på sin politiska agenda.
MP skryter ju till och med om att de fått kärnkraftverken nedlagda.

S
K karlmb skrev:
Eventuell nivåsänkning tycker jag din sida, vad den nu representerar, lyckades med ganska bra.

pacman42 pacman42 skrev:
Delar av gör i alla fall, som Laurentz Tovatt. Andra delar verkar gilla narrativet att det varit marknadsdrivet, dit tror jag den nuvarande ledningen hör.

Skulle det inte funnits ett marknadstryck (oavsett om det varit pga. straffbeskattning eller ej) på 10-talet, skulle jag tro att de alla hade varit i Tovatt-lägret.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, jag tycker inte man kan skylla på andra om man gör sig själv dummare än man är.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, och om en politiker säger något så måste det ju vara sant, kan vi bara släppa det tramset.

Kärnkraft är på många sätt en väldigt bra energikälla och på det stora hela finns det bara ett skäl till att det inte byggs längre, förutom i undantagsfall, ekonomin, det är för dyrt och man löser det billigare på annat sätt.

Man kan vända på det och säga att annat är för billigt men det enda stora skälet är fortfarande ekonomin.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.