Mikael_L
A ajn82 skrev:
Prata om att gå över ån för vatten
Som att bygga kärnkraft i landet med världens största elöverskott?

Kärnkraft kan byggas nästan var som helst, därför ska det väl byggas där elbehovet finns?

Vindkraft och särskilt vattenkraft kan väl bara byggas på vissa platser, och därför måste energin ofta fraktas.

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som att bygga kärnkraft i landet med världens största elöverskott?

Kärnkraft kan byggas nästan var som helst, därför ska det väl byggas där elbehovet finns?

Vindkraft och särskilt vattenkraft kan väl bara byggas på vissa platser, och därför måste energin ofta fraktas.
Jo idag är det överskott men inte i morgon.

Spot day-ahead
https://spot.utilitarian.io/

J
Mikael_L Mikael_L skrev:

.
Kan den verkligen byggas nästa varsomhelst?
Känns inte så om man tittar på vart dom befintliga finns..

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
I inlägg #14556 figur 2 kan man se frekvensoscilation efter ett kraftbortfall på 900MW i Spanien
man kan se frekvens oscillationen på vänstra X-axeln (mHz) och effektpendlingen på högra X-axeln (100MW per skalstreck).

Man kan tex se att pendlingen i Polen är i motfas med den i Spannien, men att den ganska snabbt dämpas ut.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu börjar vi snacka riktigt vackra saker.
Både en breeder och dessutom designad för att agera reglerkraft (jag har inte koll på hur mycket och hur snabbt, får läsa på lite).
Traditionella Breeders (typ Franska) kräver skitig upparbetning.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite julafton nu, båda mina våta kärnkraftsdrömmar i samma anläggning.
Tomten kanske kommer med ny teknik?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här borde kanske ligga i "gilla kärnkraft"-tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threa...oevs-foer-att-det-ska-bli.496061/post-6419596

Julklappar att önska sig...?

S
P paralun skrev:
Nej man bör/måste bygga där SvK redan har ledningar,

Ledningskarta
[länk]

Ringhals samt Oskarshamn är givna val sen har Karlshamn samt Valdemarsvik studerats,
Marviken, i Bråviken vore lämpligt. Ligger nära stålverket i Oxelösund också.

D daVinci skrev:
Ja, du berörde friledningarna. Men vill veta belastningen på dess för att kunna svara på eventuellt bidrag från dessa. Och då är inte det en framkomlig väg. Eller hur?

Det vi får finna oss i att luta oss emot är då vad Red Electrica har nämnt om just detta i sin rapport. Och de har en uppskattning på hur nivån på reaktiv effekt förändrades. Jag är övertygad om att jag nämnt detta tidigare.

Är det så att du betvivlar uppgifterna från Red Electrica?
Hej daVinci

1. Jag har flera gånger förklarat att vi inte har tillgång till de data som kan behövas och som utredarna rimligen har en del av. Därför blir mest spekulationer att försöka bespara dina frågor.
2. Jag har även berättat att det finns mängder med parametrar som påverkar det som händer i elnätet bl.a. spänningsnivån
3. Jag har även gett dig ett exempel på att belastningen på t.ex. friledningarna påverkar spänningen

När jag skrivit nr. 3 då skriver du; ” Men vill veta belastningen på dess för att kunna svara på eventuellt bidrag från dessa. Och då är inte det en framkomlig väg. Eller hur?”

Jovisst, det är ju det som jag upprepade gånger talar om i bl.a. nr.1

Även data som vi inte har tillgång till kan visa vad som hänt.

Vi kan inte utreda om vi saknar indata och information!
Att skapa en massa extra spekulationer hjälper föga om vi vill bättre förstå vad som hände.

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Kan den verkligen byggas nästa varsomhelst?
Känns inte så om man tittar på vart dom befintliga finns..
På de befintliga platserna har skattebetalarna betala anslutningspunkterna till SvK.

Det är ett tungt skäl att bygga där. Av samma skäl som att Vattenfall inte vill pynta för anslutninstpunkt till havsbaserad vindkraft vill Vattenfall inte pynta för en anslutningspunkt för att kkv.

pacman42 pacman42 skrev:
Inte riktigt sant. SE4 har tidvis underskott och för klena ledningar norrut för att kompensera för detta. I SE4 importerar man från utlandet för att man har brist, i övriga Sverige importerar man från utlandet för att det kan vara billigare någon annanstans, dvs för att sänka priserna.
Visst, i Tommelilla finns ingen produktion som motsvarar alla tunna hus med direktverkande el.

M Martin Lundmark skrev:
Även data som vi inte har tillgång till kan visa vad som hänt.

Att skapa en massa extra spekulationer hjälper föga om vi vill bättre förstå vad som hände.
Och ändå är vissa så säkra på de verkliga orsakerna redan.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Och då frågade jag om inte det som Red Electrica lämnade i sin rapport är tillräckligt för diskussionen här på Byggahus.
Hade det inte varit skäligt att du iaf kommenterade det istället för att bara totalt ignorera.

För min del kommer jag från ett mycket mer komplext system. (Kanske de mest komplexa). Där får man så gott som alltid ta beslut på bristfällig information. Och felsöka baserat på tunn information. Så för min del framstår Red Electricas rapport som utmärkt vad gäller information.
(Dock inte ovanligt att folk på design som bara känner till en liten miniatyrdel av systemet har behov av all data för att kunna säga det minsta).

• Älska
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och då frågade jag om inte det som Red Electrica lämnade i sin rapport är tillräckligt för diskussionen här på Byggahus.
Hade det inte varit skäligt att du iaf kommenterade det istället för att bara totalt ignorera.

För min del kommer jag från ett mycket mer komplext system. (Kanske de mest komplexa). Där får man så gott som alltid ta beslut på bristfällig information. Och felsöka baserat på tunn information. Så för min del framstår Red Electricas rapport som utmärkt vad gäller information.
(Dock inte ovanligt att folk på design som bara känner till en liten miniatyrdel av systemet har behov av all data för att kunna säga det minsta).
Håller med. Det är sällan en såpass detaljerad rapport kommer från en nätoperatör, har nog faktiskt aldrig sett det, och då lovar de redan ännu mer info efter årsskiftet.
Men det är klart, int lönt å förklar för de som inget begrip.

A ajn82 skrev:
Men tittar såklart på systemet tillgänglighet, detta är grunden för all form av redundans. Kan alla tio verken råka ut för samma fel samtidigt, då hjälper det inte att ha 10 st, är det rullande underhåll som kan planeras så att bara ett verk ligger nere åt gången så hjälper det jätte mycket.
Det måste vara därför det ofta faller ifrån en eller flera reaktorer när det börjar bli kallt.

Man har planerat för redundansen.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det måste vara därför det ofta faller ifrån en eller flera reaktorer när det börjar bli kallt.

Man har planerat för redundansen.
Man hittar ofta saker när man har underhållsstopp på sommaren, det är inga purunga reaktorer vi har längre, även om de ständigt uppgraderas.

pacman42 pacman42 skrev:
Man hittar ofta saker när man har underhållsstopp på sommaren, det är inga purunga reaktorer vi har längre, även om de ständigt uppgraderas.
Som sagt, planerbar.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.