kashieda kashieda skrev:
Som sagt, planerbar.
Om vi två skulle gissa hur stor del av installerad effekt som levereras av av vindkraft respektive kärnkraft om fjorton dagar, vilket kraftslag tror du hamnar närmast? Vi kan även upprepa övningen för 30, 60 och 90 dagar framåt.

• Älska
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Om vi två skulle gissa hur stor del av installerad effekt som levereras av av vindkraft respektive kärnkraft om fjorton dagar, vilket kraftslag tror du hamnar närmast? Vi kan även upprepa övningen för 30, 60 och 90 dagar framåt.
Jättebra. Kan ni stänga ner dem också ifall priserna rakar i botten pga värmebölja? Så inte andra producenter måste lida och betala vad det kostar att ha annan konstant produktion trots att behovet sjunker.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Jättebra. Kan ni stänga ner dem också ifall priserna rakar i botten pga värmebölja? Så inte andra producenter måste lida och betala vad det kostar att ha annan konstant produktion trots att behovet sjunker.
Så det är kärnkraftens fel att det blir soligt och alla paneler matar ut samtidigt? Fast bara på dagen. För det brukar ju inte blåsa så mycket då.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Så det är kärnkraftens fel att det blir soligt och alla paneler matar ut samtidigt? Fast bara på dagen. För det brukar ju inte blåsa så mycket då.
Det är väl mkt bättre att mata ut när folk är vakna och förbrukar än mitt i natten?
Är det solparkernas fel att en del kraftslag inte går att stänga av då?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Det är väl mkt bättre att mata ut när folk är vakna och förbrukar än mitt i natten?
Är det solparkernas fel att en del kraftslag inte går att stänga av då?
Nej men det är väl bra att priserna blir låga då så det sparas vatten?

K karlmb skrev:
Kärnkraftverket stänger inte ner eftersom det i princip inte har några rörliga kostnader, men det är inga problem att koppla bort generatorn vad jag förstår, så de matar inte ut el på nätet vid negativa priser t.ex, även om reaktorn fortsätter köra.

S Snikholt skrev:
det blir soligt och alla paneler matar ut samtidigt?
Solelen är väl inte speciellt stor i Sverige.

Det handlar väl mest om att några kraftförsörjer sin AC själv istället för att lasta ned nätet hela vägen från Harsprånget. Är väl knappast negativt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kärnkraftverket stänger inte ner eftersom det i princip inte har några rörliga kostnader, men det är inga problem att koppla bort generatorn vad jag förstår, så de matar inte ut el på nätet vid negativa priser t.ex, även om reaktorn fortsätter köra.
Lastföljningen de tvingas till i Frankrike görs väl genom att mickla med processen i reaktorn.

S
D daVinci skrev:
Solelen är väl inte speciellt stor i Sverige.

Det handlar väl mest om att några kraftförsörjer sin AC själv istället för att lasta ned nätet hela vägen från Harsprånget. Är väl knappast negativt.
Sa jag att det var negativt?

D
A ajn82 skrev:
Finns den grenen ens, gisskraft?

• Haha
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och då frågade jag om inte det som Red Electrica lämnade i sin rapport är tillräckligt för diskussionen här på Byggahus.
Hade det inte varit skäligt att du iaf kommenterade det istället för att bara totalt ignorera.

För min del kommer jag från ett mycket mer komplext system. (Kanske de mest komplexa). Där får man så gott som alltid ta beslut på bristfällig information. Och felsöka baserat på tunn information. Så för min del framstår Red Electricas rapport som utmärkt vad gäller information.
(Dock inte ovanligt att folk på design som bara känner till en liten miniatyrdel av systemet har behov av all data för att kunna säga det minsta).
Hej daVinci

Jag bedömer att de som läser det som skrivs här på byggahus, i sina frågeställningar, vore hjälpta av en ökande mängd elkraftkunskaper.

Jag tänker inte delta i spekulationer i detta skede, utan invänta slutrapporten och då bedöma om jag deltar i diskussionen. Det är bra om vi här på byggahus hjälper till med elkraftkunskaper och minskande mängd med spekulationer

Du skriver; ”Så för min del framstår Red Electricas rapport som utmärkt vad gäller information.”

Om du nu anser att; ”Red Electricas rapport som utmärkt vad gäller information.”

Då kan du till exempel visa detta genom att undvika spekulationer och att återkommande ställa frågan; ”om varför spänningen steg”.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nej men det är väl bra att priserna blir låga då så det sparas vatten?
Ska fiskarna betala?

A ajn82 skrev:
Kör de ut varmvatten i havet istället?

K karlmb skrev:
Kör de ut varmvatten i havet istället?
Antagligen, bara en tredjedel av energin blir till el i vanliga fall, så jag tror säkert kylsystemen klarar av att ta hand om resten också.

Detta är för övrigt också varför jag tycker att varje större stad med fjärrvärmenät skulle ha en SMR som även levererar värme direkt till fjärrvärmenätet utöver el

A ajn82 skrev:
Antagligen, bara en tredjedel av energin blir till el i vanliga fall, så jag tror säkert kylsystemen klarar av att ta hand om resten också.

Detta är för övrigt också varför jag tycker att varje större stad med fjärrvärmenät skulle ha en SMR som även levererar värme direkt till fjärrvärmenätet utöver el
Hej ajn82

Det är en utmärkt idé att ta vara på spillvärmen men det gäller att då lösa produktionen av fjärrvärme om SMR måste stoppas och både elenergiproduktionen och dubbelt så mycket fjärrvärmeproduktion försvinner

Men, det är då väldigt olämpligt att starta till exempel elpannor (som är ett investeringsbilligt och platsbesparande alternativ) för att ersätta effektproduktionen som bortfaller

Om det t.ex. försvinner en enhet elenergi och två enheter fjärrvärmeenergi så innebär det att tre enheter elenergi behövs tillföras.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.