659 894 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jättebra. Kan ni stänga ner dem också ifall priserna rakar i botten pga värmebölja? Så inte andra producenter måste lida och betala vad det kostar att ha annan konstant produktion trots att behovet sjunker.A ajn82 skrev:
Så det är kärnkraftens fel att det blir soligt och alla paneler matar ut samtidigt? Fast bara på dagen. För det brukar ju inte blåsa så mycket då.K karlmb skrev:
Det är väl mkt bättre att mata ut när folk är vakna och förbrukar än mitt i natten?S Snikholt skrev:
Är det solparkernas fel att en del kraftslag inte går att stänga av då?
Kärnkraftverket stänger inte ner eftersom det i princip inte har några rörliga kostnader, men det är inga problem att koppla bort generatorn vad jag förstår, så de matar inte ut el på nätet vid negativa priser t.ex, även om reaktorn fortsätter köra.K karlmb skrev:
Lastföljningen de tvingas till i Frankrike görs väl genom att mickla med processen i reaktorn.A ajn82 skrev:
Hej daVinciD daVinci skrev:Och då frågade jag om inte det som Red Electrica lämnade i sin rapport är tillräckligt för diskussionen här på Byggahus.
Hade det inte varit skäligt att du iaf kommenterade det istället för att bara totalt ignorera.
För min del kommer jag från ett mycket mer komplext system. (Kanske de mest komplexa). Där får man så gott som alltid ta beslut på bristfällig information. Och felsöka baserat på tunn information. Så för min del framstår Red Electricas rapport som utmärkt vad gäller information.
(Dock inte ovanligt att folk på design som bara känner till en liten miniatyrdel av systemet har behov av all data för att kunna säga det minsta).
Jag bedömer att de som läser det som skrivs här på byggahus, i sina frågeställningar, vore hjälpta av en ökande mängd elkraftkunskaper.
Jag tänker inte delta i spekulationer i detta skede, utan invänta slutrapporten och då bedöma om jag deltar i diskussionen. Det är bra om vi här på byggahus hjälper till med elkraftkunskaper och minskande mängd med spekulationer
Du skriver; ”Så för min del framstår Red Electricas rapport som utmärkt vad gäller information.”
Om du nu anser att; ”Red Electricas rapport som utmärkt vad gäller information.”
Då kan du till exempel visa detta genom att undvika spekulationer och att återkommande ställa frågan; ”om varför spänningen steg”.
Kör de ut varmvatten i havet istället?A ajn82 skrev:
Antagligen, bara en tredjedel av energin blir till el i vanliga fall, så jag tror säkert kylsystemen klarar av att ta hand om resten också.K karlmb skrev:
Detta är för övrigt också varför jag tycker att varje större stad med fjärrvärmenät skulle ha en SMR som även levererar värme direkt till fjärrvärmenätet utöver el
Hej ajn82A ajn82 skrev:Antagligen, bara en tredjedel av energin blir till el i vanliga fall, så jag tror säkert kylsystemen klarar av att ta hand om resten också.
Detta är för övrigt också varför jag tycker att varje större stad med fjärrvärmenät skulle ha en SMR som även levererar värme direkt till fjärrvärmenätet utöver el
Det är en utmärkt idé att ta vara på spillvärmen men det gäller att då lösa produktionen av fjärrvärme om SMR måste stoppas och både elenergiproduktionen och dubbelt så mycket fjärrvärmeproduktion försvinner
Men, det är då väldigt olämpligt att starta till exempel elpannor (som är ett investeringsbilligt och platsbesparande alternativ) för att ersätta effektproduktionen som bortfaller
Om det t.ex. försvinner en enhet elenergi och två enheter fjärrvärmeenergi så innebär det att tre enheter elenergi behövs tillföras.