A ajn82 skrev:
Att bygga långa ledningsnät får att transportera el från norrland är att gå över ån för vatten

Kostnaden för NordSyd projektet i svenska kraftnät estimeras till mellan 75 och 100 miljarder kronor, dvs ungefär samma som en kärnkraftsreaktor.

Att bara bygga produktion i södra sverige för motsvarande kostnad hade varit att hämta vatten utan att korsa ån.

Sen kan vi såklart inte bygga mer vindkraft i södra sverige, elen är ju redan nästan grattis när det blåser, behovet uppstår när det inte blåser, så för att kunna undvika massiva investeringar i transmissionsnätet måste det vara kraftverk som producerar kontinuerligt.
Nätet duger ju utmärkt bara vi inte måste hålla igång halva Europa på köpet.

D djac skrev:
Din tanke att det blir gratis när det blåser stämmer inte heller, starka vindar och 80 öre idag, ibland behöver man bara titta upp för att kolla om man är helt vilse.
Just nu I SE4 är det 19 öre / kWh, var kollar du? Halverat jämfört med igår (när det inte blåste så mycket)
Graf över spotpriser på el i SE4 för 30 oktober 2025, visar variationer i pris per timme med nuvarande pris på 0,19 kr/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över elspotpris för SE4 Malmö, 29 oktober 2025; prisvariationer från 0,52 till 1,86 kr/kWh visas under dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elpriset i SE3 påverkar med -15 öre/kWh i snitt för varje sekundmeter extra vind, -8 öre/kWh i SE4

Tabell som visar påverkan av ändrad vindstyrka och temperatur på elpriset i de fyra elprisområdena och snittet i Sverige.
https://energiforsk.se/nyheter/pressmeddelande-sa-mycket-paverkas-elpriset-av-temperatur-och-vind/

Personligen bryr jag mig inte så mycket om spotpriserna i vanliga fall, så var tvungen att kolla upp detta, har ett flerårigt fastpris avtal med ursprungsgarantier för kärnkraftsel.

D
A ajn82 skrev:
Just nu I SE4 är det 19 öre / kWh, var kollar du? Halverat jämfört med igår (när det inte blåste så mycket)
[bild]
[bild]

Elpriset i SE3 påverkar med -15 öre/kWh i snitt för varje sekundmeter extra vind, -8 öre/kWh i SE4

[bild]
[länk]

Personligen bryr jag mig inte så mycket om spotpriserna i vanliga fall, så var tvungen att kolla upp detta, har ett flerårigt fastpris avtal med ursprungsgarantier för kärnkraftsel.
Det rätta svaret är att priserna varierar efter tillgång och efterfrågan och dessa båda påverkas i sin tur av många saker, svaren blir komplexa så snart man lämnar den falska propagandabubblan.

Att detta diskuteras så mycket är väl i sig bevis på att det är lite komplext och att det inte finns något solklart svar. Jag hade gärna sett mer kärnkraft här nere men jag är å andra sidan inte beredd att dra ner på annat för att det ska bli så, om jag inte ser en väldigt tydlig och ganska snabb avkastning och det ser dåligt ut på den fronten.

Jag skulle mer tro att om vi vaknade upp imorgon med ett nytt kärnkraftverk så hade det varit en dag som idag ungefär, fast jag hade fått betala lite mer i skatt.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så kärnkraft är i praktiken det enda som fungerar som planerbar baskraft.
Och som vanligt betyder "planerbar" att den kan råka stå still i sju månader...

• Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Och som vanligt betyder "planerbar" att den kan råka stå still i sju månader...
Men det är därför man behöver redundans. Har man tio planerbara kraftverk som levererar 10 TW när an behövar 9 TW, då har man det så mycket bättre än den som har vindkraftverk som kan leverera 30 TW, men de levererar bara 3 TW när det blåser lite...

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är därför man behöver redundans. Har man tio planerbara kraftverk som levererar 10 TW när an behövar 9 TW, då har man det så mycket bättre än den som har vindkraftverk som kan leverera 30 TW, men de levererar bara 3 TW när det blåser lite...
Verket är väl lika planerbart oavsett om det finns nio till?

D djac skrev:
Jag skulle mer tro att om vi vaknade upp imorgon med ett nytt kärnkraftverk så hade det varit en dag som idag ungefär, fast jag hade fått betala lite mer i skatt.
Om man bygger ut båda näten och kärnkraften, ja, om man istället för att bygga ut näten investerade i lokal produktion tror jag det hade blivit billigare för samhället totalt. Men att först bygga vindkraft, sen bygga ut nätet för att hantera vindkraften, och sedan efter det bygga kärnkraft så att varken vindkraften eller nätutbyggnaden behövdes är såklart ekonomiskt vansinne, dock är det inte i steg 3 det gick fel.
D djac skrev:
Det rätta svaret är att priserna varierar efter tillgång och efterfrågan och dessa båda påverkas i sin tur av många saker, svaren blir komplexa så snart man lämnar den falska propagandabubblan.
Så är det, men ute temperatur är en starkt drivande faktor på efterfrågesidan, därav skillnaden sommar/vintern i vårt nordliga land. Vinden är istället en starkt drivande faktor på utbudssidan. Det finns så såklart fler faktorer, men menar du att den bakomliggande analysen inte håller av energiforsk, och att snitt inverkan på priset inte är enligt den länkade (och inklistrade tabellen)?

pacman42 pacman42 skrev:
Visserligen, men de 30TW produceras nästan gratis, utan något radiaklager, hur vill du värdera det?

kashieda kashieda skrev:
Verket är väl lika planerbart oavsett om det finns nio till?
Men tittar såklart på systemet tillgänglighet, detta är grunden för all form av redundans. Kan alla tio verken råka ut för samma fel samtidigt, då hjälper det inte att ha 10 st, är det rullande underhåll som kan planeras så att bara ett verk ligger nere åt gången så hjälper det jätte mycket.

Att ha hundratals vindkraftverk hjälper inte nämnvärt eftersom de alla har den bakomliggande faktorn att de inte producerar el om det inte blåser, resonemanget att "det blåser alltid någonstans" är i för sig sant, men oftast så långt borta att det i praktiken blir vansinne. Som att bygga ledningar för hundra miljarder från Norrland till Skåne. Det är inte ovanligt att vädret är ungefär lika över hela norra Europa, så när det är vindstilla i Skåne är det även i Danmark, norra Tyskland osv. På samma sätt som det oftast är köldknäppar och värmeböljor över stora delar samtidigt.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men tittar såklart på systemet tillgänglighet, detta är grunden för all form av redundans. Kan alla tio verken råka ut för samma fel samtidigt, då hjälper det inte att ha 10 st, är det rullande underhåll som kan planeras så att bara ett verk ligger nere åt gången så hjälper det jätte mycket.

Att ha hundratals vindkraftverk hjälper inte nämnvärt eftersom de alla har den bakomliggande faktorn att de inte producerar el om det inte blåser, resonemanget att "det blåser alltid någonstans" är i för sig sant, men oftast så långt borta att det i praktiken blir vansinne. Som att bygga ledningar för hundra miljarder från Norrland till Skåne. Det är inte ovanligt att vädret är ungefär lika över hela norra Europa, så när det är vindstilla i Skåne är det även i Danmark, norra Tyskland osv. På samma sätt som det oftast är köldknäppar och värmeböljor över stora delar samtidigt.
Fast nu har vi bra med ledningar och alltid överskott i landet ändå.

K karlmb skrev:
Visserligen, men de 30TW produceras nästan gratis, utan något radiaklager, hur vill du värdera det?
Jag är inte alls bekymrad över radioaktiviteten. Den är väldigt låg redan efter 100 år. Dessutom kan man bli av med den snabbare också, även om det inte görs för tillfället. Vidare kan man fortsätta att använda bränslet mycket längre också om man bygger reaktorerna för det, men inte heller det gör man.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad bra, då kan vi väl lägga ned nordsyd länk projektet och lägga de hundra miljarderna på vård och skola istället.

• Gilla
  • Älska
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte riktigt sant. SE4 har tidvis underskott och för klena ledningar norrut för att kompensera för detta. I SE4 importerar man från utlandet för att man har brist, i övriga Sverige importerar man från utlandet för att det kan vara billigare någon annanstans, dvs för att sänka priserna.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo men det är inte bra när det blir som med O3 och det ser jag som ett argument att bygga en handfull SMR reaktorer i södra Sverige.

Kollade O3s UMM till marknaden och de ska igång imorgon om allt går väl.

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/6e67cd67-66eb-4525-8473-eac8114e55bf/10

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Terrapowers 4th gen reaktor har möjlighet att boosta sin output från 345 MW till 500 MW för att kompensera för varierande förbrukning, och för att kompensera för varierande produktion i andra kraftslag.

[länk]

[länk]
Nu börjar vi snacka riktigt vackra saker.
Både en breeder och dessutom designad för att agera reglerkraft (jag har inte koll på hur mycket och hur snabbt, får läsa på lite).

Lite julafton nu, båda mina våta kärnkraftsdrömmar i samma anläggning.

Det här borde kanske ligga i "gilla kärnkraft"-tråden.

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.