kashieda kashieda skrev:
Nä, skippa hobbypopulisterna.

Lita istället på proffspopulilsterna, Åkesson, Busch och Persson.
Varför skulle vi lita på några populister? De jag nämnde vid namn hade aktuella populistiska utspel då. De är alla också högt uppsatta politiker som borde veta bättre, men uppenbarligen inte gör det.

Att det finns fler populister än dem jag nämnde i politikerskrået är jag den första att skriva under på.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Öhm, du får gärna förklara det i fetstil, för jag får inte ihop hur ett underskott på i storleksordningen 4 GW kan vara "nästan halva" när elbehovet under de perioderna låg i storleksordningen 15-20 GW.
Eh, ursäkta för sent svar, jag måste missat denna fråga. :oops:
Och svaret är att jag tänkte fel när jag skrev.
Jag menade alltså att vi exporterade ungefär lika mycket som vi importerade det året, dvs Sverige låg nära netto noll i import/export, inte som senare år när vi nästan aldrig importerar och istället har en extrem stor export.
Och för att upprepa lite, jag kan inte se att vi är mer sårbara för sabotage idag alltså, och som tråden lyder, vår produktion är bättre än någonsin, och sabotagemöjligheterna tror jag inte har ökat.

Jag kan inte förklara hur jag råkade skriva sådär, jag kan inte förklara hur jag tänkte - men något blev fel i alla fall. :thinking: :oops:

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej vi är inte överens om det här.
Vissa tror det enbart beror på Putins gas, andra att det beror på R1/R2.
Sanningen är ju att Tyskland och Danmark är de stora problemen samt SE4 som saknar tillråcklig planerbar elproduktion och det är ett gigantiskt elunderskott när det inte blåser.
Det löser de än så länge med import från oss och gas/kol.
Det enda problemet är att vi numera måste betala samma pris bara för att vi nu har fått för mkt kablar mot kontinenten.

I läget där vi behöver importera el är dessa kablar mycket funktionella.
___
Som bekant har SE4 utvecklats/avvecklats till ett läge där elförsörjningen inte längre motsvarar behoven, efter vad som kan tillgodoses regionalt. Där har vi den starka kopplingen till "Tysklandspriser" i SE4 och även viss smitta uppåt SE3.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Det löser de än så länge med import från oss och gas/kol.
Det enda problemet är att vi numera måste betala samma pris bara för att vi nu har fått för mkt kablar mot kontinenten.
För mycket? Är export av ondo? Hur tror du att vi överhuvudtaget kan importera något?

H Harald Blåtumme skrev:
Som bekant har SE4 utvecklats/avvecklats till ett läge där elförsörjningen inte längre motsvarar behoven, efter vad som kan tillgodoses regionalt.
...som bekant...inte länge...? när har det funnits ett läge då elproduktionen inom SE4 motsvarade behoven?

de senaste två åren har elproduktionen i SE4 legat på 7-8 TWh/år, medan konsumtionen har varit 22-24 TWh/år – SE4 har alltså haft ett elunderskott på 14-17 TWh/år

de nedlagda Barsebäckarna snittade sammanlagt sisådär 7.8 TWh/år under sin levnad, så de räckte inte till för att ens komma i närheten av elbehovet i SE4

när har det varit ett läge när behovet inte kunnat tillgodoses regionalt, utan någon import från omgivningen?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
när har det funnits ett läge då elproduktionen inom SE4 motsvarade behoven?
Nu är jag iofs. för handel, såväl inom som mellan länder, men vänder mig mot historieskrivningen. Sydkrafts nät hade länge en en hög grad av självförsörjning och stabiliserade även östra Danmark. Att sen både kärnkraft och kraftvärme lagts ner och gränsen till SE4 dragits söder om Simpevarp och OKG ändrar inte det.

harka harka skrev:
...som bekant...inte länge...? när har det funnits ett läge då elproduktionen inom SE4 motsvarade behoven?

de senaste två åren har elproduktionen i SE4 legat på 7-8 TWh/år, medan konsumtionen har varit 22-24 TWh/år – SE4 har alltså haft ett elunderskott på 14-17 TWh/år

de nedlagda Barsebäckarna snittade sammanlagt sisådär 7.8 TWh/år under sin levnad, så de räckte inte till för att ens komma i närheten av elbehovet i SE4

när har det varit ett läge när behovet inte kunnat tillgodoses regionalt, utan någon import från omgivningen?
Jag tycker det där är en lite löjlig gränsdragning, när det fanns 7 kärnkraftverk precis utanför det som nu är SE4. Oskarshamn och i viss mån Ringhals är i sammanhanget att betrakta som regionalt.

Samtidigt har inte Västkusten haft sitt eget elområde, fastän det varit skralt anslutet till resten av Sverige. Till stor del är det väl just Ringhals förtjänst.

(Ungefär som att ACERs ursprungliga förslag till nya elområden där Stockholms elområde inte skulle inkludera Forsmark. Jäkla tur att SVK hade åsikter om det.)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är jag iofs. för handel, såväl inom som mellan länder, men vänder mig mot historieskrivningen. Sydkrafts nät hade länge en en hög grad av självförsörjning och stabiliserade även östra Danmark. Att sen både kärnkraft och kraftvärme lagts ner och gränsen till SE4 dragits söder om Simpevarp och OKG ändrar inte det.
Jo men nu undviker du det "svarta energihålet" i Tyskland....
Men så länge de kör det som går med sin skitiga kolkraft så får man ju ihop energiekvationen även för SE4.
(och så blir det åratal framåt)

Menar du att det har en avgörande skillnad vilken sida av kraftverket gränsen går? Mer än för Forsmarks vinst då. Ledningarnas kapacitet ändras inte av gränsens placering.

D Daniel 109 skrev:
Menar du att det har en avgörande skillnad vilken sida av kraftverket gränsen går? Mer än för Forsmarks vinst då. Ledningarnas kapacitet ändras inte av gränsens placering.
SE3LS, Polens undantag och för den delen Tysklands brist på elområden tyder på att det har väldigt stor betydelse för priset var den administrativa gränsen går.

Polen kan du hoppa över då det är ett undantag på grund av dålig koppling till omvärlden. Det gäller inte Stockholm.
Tyskland är intressantare, men jag ser inte riktigt kopplingen till stockholmsfallet.

Att du inte förklarar vad du menar i det specifika fallet utan drar upp helt andra saker gör att jag tror att du inte vet vad du pratar om.

D Daniel 109 skrev:
Polen kan du hoppa över då det är ett undantag på grund av dålig koppling till omvärlden. Det gäller inte Stockholm.
Tyskland är intressantare, men jag ser inte riktigt kopplingen till stockholmsfallet.

Att du inte förklarar vad du menar i det specifika fallet utan drar upp helt andra saker gör att jag tror att du inte vet vad du pratar om.
Att det ens är tal om att ha ett separat elområde för Stockholm är specifikt för att det finns begränsningar som inte kommer att lösas inom de närmsta åren.

Jag kan självklart inte veta hur det eventuellt skulle bli i de olika fallen, men tittar man på Tyskland så har man samma pris i hela regionen fastän de huvudsakliga nätproblemen är inuti elområdet: "Germany is currently pushing its internal grid capacity problems towards the borders". (Artikeln är från innan Österrike fick eget elområde, men det löste inte problemet och nu tittar ACER på att dela Tyskland igen.) Dvs man får vinsten av att slippa högre priser, och omkringliggande elområden tar hand om de rent fysiska problemen som uppstår. (För som du säger så har ju själva näten samma kapacitet ändå.)

Samma egentligen med SE3LS. Vi på Västkusten får förmånen av att ha priser som SE3 fastän vi har påtagliga interna kapacitetsproblem, och kapacitetsproblemet knuffas över till att bli en begränsning i kapaciteten gentemot DK1 och NO1.

Därav att jag tror att man som stockholmare skulle vilja ha Forsmark inuti Stockholms elområde även om de faktiska flaskhalsarna också ligger inuti elområdet. Det kan tänkas att problemet inte skulle bli lika tydligt i Stockholm, eftersom produktionskapaciteten i elområdet ändå skulle understiga behovet rätt ordentligt och det inte finns så många andra elområden att knuffa problemen till. Jag har dock svårt att se att det skulle vara till nackdel för stockholmarna att ha Forsmark inuti sitt elområde.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, något gon nackdel är det ju inte. Men jag har svårt att se någon vinst med det. Är flaskhalsen främst mellan stockholm och Forsmark så är den ju det oavsett var elområdesgränsen placeras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.