804 539 läst ·
22 077 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Finns det karteller innom eu (olagliga isåfall) kan väl du namnge några istf idiotförklara oss som inte känner till dom.G Guzzen1 skrev:Du är naivare än jag trodde. Finns det inte karteller inom EU menar du? Du får nog titta en gång till. Att man påstår att inte finns betyder inte att det är sant.
När du kommit på några så meddela det här.
En fri marknad är just fri vilket innebär att jag som säljare bestämmer hur mycket jag vill sälja.
Visst det är elbolagen som säljer el men som jag påpekade borde elen klassas som nödvändig för landets säkerhet och varit lagstadgad som sådan där Sveriges behov först ska tillgodoses.
Alla länder har en skyldighet att täcka sitt energibehov själva. Det är det eventuellt extra behovet som kan vara gränsöverskridande.
Så borde det vara men är inte det därför att vi och alla länder i idiotunionen släppt sitt självstyre till en skock lallande fånar i Bryssel.
En union med så vitt skilda kulturer som inom EU fungerar inte. Halva EU betalar för halva EU.
Men du digfar ju både EU och elläget så du måste vara nöjd.
Nej. Ett oligopol är inte detsamma som en kartell.D djac skrev:
2 aktörer i ett oligopol kan vara argaste konkurrenter.
Kartell förutsätter ett samarbete som helt lr delvis sätter den fria konkurrensen ur spel och då sannolikt är olaglig.
Men väntar fortfarande på exempel på de karteller som finns inom EU som myndigheterna inte känner till men där skribenter på BH har exklusiv kännedom om.
Läs vad jag skrev, det gick nog för snabbt där.Z Zodde skrev:
Jag tror nog att ICA, Coop, osv, ser sig som konkurrenter, ändå blir det spontana och säkert omedvetna prissamarbeten eftersom de är så få och bevakar varandra så nära.
”Omedvetna prissamarbeten” Är det omedvetet kan det knappast vara samarbete…D djac skrev:
Att man följer varandras priser är en naturlig ingrediens på en konkurrensutsatt marknad.
Skönt att du är nöjd, annars har det ju varit lite ståhej runt den svenska livsmedelsprissättningen på senare tid och många har upprörts över de ökande vinsterna i det ledet, samtidigt som leverantörer och familjer svälts.Z Zodde skrev:
Jo, det avslöjas ju karteller lite då och då. Men de är inte tillåtna. Jag tror inte att de är vanliga.G Guzzen1 skrev:Du är naivare än jag trodde. Finns det inte karteller inom EU menar du? Du får nog titta en gång till. Att man påstår att inte finns betyder inte att det är sant.
När du kommit på några så meddela det här.
En fri marknad är just fri vilket innebär att jag som säljare bestämmer hur mycket jag vill sälja.
Visst det är elbolagen som säljer el men som jag påpekade borde elen klassas som nödvändig för landets säkerhet och varit lagstadgad som sådan där Sveriges behov först ska tillgodoses.
Alla länder har en skyldighet att täcka sitt energibehov själva. Det är det eventuellt extra behovet som kan vara gränsöverskridande.
Så borde det vara men är inte det därför att vi och alla länder i idiotunionen släppt sitt självstyre till en skock lallande fånar i Bryssel.
En union med så vitt skilda kulturer som inom EU fungerar inte. Halva EU betalar för halva EU.
Men du digfar ju både EU och elläget så du måste vara nöjd.
Nej, alla länder är inte skyldiga att täcka sitt energibehov. Eller sitt behov av någon annan vara med inhemsk produktion.
Jag har inte sagt att jag är nöjd med EU. Men frihandeln är jag övertygad om att den gynnar Sverige.
Det är en annan diskussion. Oligopol är självklart hämmande för den fria konkurrensen men det är fortfarande lååångt ifrån olagliga priskarteller.D djac skrev:
Nej, så dumma att de bedriver olaglig kartellsamarbete tror jag inte de är, det behövs liksom inte heller, med en så statisk marknad där alla vet varandras produktionskapacitet/planering och kostnadsläge och där efterfrågan kan förutspås ner till decimalers noggrannhet så behöver man liksom inte snacka med varandra, dragen blir rätt förutsägbara.Z Zodde skrev:
Jag motsäger inget du skriver härD djac skrev:Nej, så dumma att de bedriver olaglig kartellsamarbete tror jag inte de är, det behövs liksom inte heller, med en så statisk marknad där alla vet varandras produktionskapacitet/planering och kostnadsläge och där efterfrågan kan förutspås ner till decimalers noggrannhet så behöver man liksom inte snacka med varandra, dragen blir rätt förutsägbara.
Det är ändå en bit ifrån multilaterala karteller på elmarknaden inom EU…
Ja, det är grunden för bra konkurrens.
Jag tror det finns ett inslag över att sådana här företag i sådan här ställning har perioder då man kämpar för att sno marknadsandelar, på bekostnad av marginal då.D djac skrev:Nej, så dumma att de bedriver olaglig kartellsamarbete tror jag inte de är, det behövs liksom inte heller, med en så statisk marknad där alla vet varandras produktionskapacitet/planering och kostnadsläge och där efterfrågan kan förutspås ner till decimalers noggrannhet så behöver man liksom inte snacka med varandra, dragen blir rätt förutsägbara.
Men sen kan det komma perioder då man gärna ser att man "i samförstånd" återställer marginalerna inför nästa race av konkurrens, och det kan vara ett sådan paus vi bevittnar nu.
Med "samförstånd" menar jag dock inte att det är någon tillfällig kartellbildning, utan bara att någon/några parter provar att passa på och höja priserna lite extra för att kolla om de andra hänger på, typ.
Jag tvivlar starkt på att någon gryningsräd kommer kunna beslagta dokument som visar på prissamarbete, och hemliga möten, för det tror jag inte alls händer/har hänt.
Nu är vi väl iofs ännu längre från trådens ämne, ursäkta mig ...
Nä, skippa hobbypopulisterna.Nötegårdsgubben skrev:
Lita istället på proffspopulilsterna, Åkesson, Busch och Persson. De har jättebra koll på allt! Det lovar de själva och vaaaarför skulle de ljuga?
Men i en tråd om elproduktionen kan det väl passa att kasta i slides över solcellsproduktion.
Den är några år gammal nu, men det går väl antagligen att extrapolera ett par-tre år framåt i det mesta.
Saker jag slås av är.
* Vad otroligt liten andel av energimixen det är.
* Affärsmodellen, vad många som inte ger sig in på spotmarknaden (och skippar elcertifikat då)
* Sedan ungefär 2016 har prisnivåerna på installation nått ungerfär botten, finns inget bättre att förvänta sig.
* Vad nivåerna på det statliga stödet har störtdykt, ändå ökar installationsgraden hela tiden.
* Att solceller inte ens märkbart syntes i tilldelningen av elcertifikat, Vind och Bio tar typ allt.
* På många ställen i landet har vi >100W installerad solcellseffekt per person, det är ju en rätt ordentlig penetration, det motsvara väl 1/2 - 1 kvm solpanel/person, och dubbelt så mycket på en hel del ställen.
https://energiforsk.se/media/28026/den-svenska-solcellsmarknaden_ameliaollerwesterberg.pdf
Den är några år gammal nu, men det går väl antagligen att extrapolera ett par-tre år framåt i det mesta.
Saker jag slås av är.
* Vad otroligt liten andel av energimixen det är.
* Affärsmodellen, vad många som inte ger sig in på spotmarknaden (och skippar elcertifikat då)
* Sedan ungefär 2016 har prisnivåerna på installation nått ungerfär botten, finns inget bättre att förvänta sig.
* Vad nivåerna på det statliga stödet har störtdykt, ändå ökar installationsgraden hela tiden.
* Att solceller inte ens märkbart syntes i tilldelningen av elcertifikat, Vind och Bio tar typ allt.
* På många ställen i landet har vi >100W installerad solcellseffekt per person, det är ju en rätt ordentlig penetration, det motsvara väl 1/2 - 1 kvm solpanel/person, och dubbelt så mycket på en hel del ställen.
https://energiforsk.se/media/28026/den-svenska-solcellsmarknaden_ameliaollerwesterberg.pdf