804 874 läst ·
22 092 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Du borde söka jobb på Red Electrica. De har ju inte fattat ett skit.S Snikholt skrev:1. Baserat på det bland annat Red Electrica själva uppger om haveriet, samt det man kan läsa sig till om det Spanska elnätet. Reaktiva effektbalansen är inte lika i alla delar av nätet vid en given tidpunkt.
Att de har varit inställda på samma värde betyder inte att alla haft samma fasvinkel samtidigt - men de har arbetat mot samma börvärde.
Min uppfattning är att Spanska nätet var att betrakta som svagt vid tidpunkten, vilket gör det svårare att styra och reglera. Det hade krävts betydligt mer sampling av mätvärden i fler delar av nätet och aktiva åtgärder baserat på dessa för att hindra det som skedde.
2. Jag konstaterar snarare att händelsen inte inträffat om 60% av produktionen bestått av synkrongeneratorer med svängmassa.
Dessa diskussioner är ibland på gränsen till plågsamma...
Jag kan vara olika åsikter med Martin Lundmark, GK100 mfl i elkraftsfrågor, men för att dra en analogi till fotboll så handlar det då mer om huruvida man ska spela 4-4-2, eller 3-5-2 - anfalla på högerkanten eller vänsterkanten osv.
Men i diskussion med andra här, ingen nämnd, ingen glömd så blir det diskussioner om regelverket, folk påstår att man visst inte är offside trots att man är bakom backlinjen när passen slås. Man får visst ta bollen med handen osv....
Jag kan vara olika åsikter med Martin Lundmark, GK100 mfl i elkraftsfrågor, men för att dra en analogi till fotboll så handlar det då mer om huruvida man ska spela 4-4-2, eller 3-5-2 - anfalla på högerkanten eller vänsterkanten osv.
Men i diskussion med andra här, ingen nämnd, ingen glömd så blir det diskussioner om regelverket, folk påstår att man visst inte är offside trots att man är bakom backlinjen när passen slås. Man får visst ta bollen med handen osv....
Jag förstår att det inte låter glasklart, men så är det.kashieda skrev:
Mer svängmassa i det mått det anges (GWs) hade inte gjort varken till eller från avseende spänningsstabilitet, om du skulle peta in det i ekvationen. Så i det avseendet är påståendet sant, att orsaken inte berodde på brist på svängmassa,
Men det är också falskt - eftersom en synkron maskin med stor svängmassa ger andra nyttor som vi har försökt förklara i denna tråd.
Ja, du berörde friledningarna. Men vill veta belastningen på dess för att kunna svara på eventuellt bidrag från dessa. Och då är inte det en framkomlig väg. Eller hur?M Martin Lundmark skrev:
Det vi får finna oss i att luta oss emot är då vad Red Electrica har nämnt om just detta i sin rapport. Och de har en uppskattning på hur nivån på reaktiv effekt förändrades. Jag är övertygad om att jag nämnt detta tidigare.
Är det så att du betvivlar uppgifterna från Red Electrica?
Med "dom" tänker du då på Frankrike?S Snikholt skrev:
Man undrar vad Frankrike ska med naturgas till. Dom har ju svängmassa (och kärnkraft) så det räcker och blir över.
Jo cirkus 1000MW just nu via fossilgas. 45000MW kärnkraft och 14000MW export osv länkenD daVinci skrev:
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
Om du kikar på Sverige på 70-talet och Sverige nu, så kanske du ser att det finns lite skillnader,P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg till detta oljekrisen, OPECs kartellbildning, lägg också till att Sverige då hade haft elransonering 4 gånger, 2 gånger alldeles nyligt, och 2 gånger 25 år tidigare.
Tror du att det är samma behov och recept nu?
Redigerat:
Konstigt att du också ska gå så snett i frågan och samtidigt försöka med någon missriktad ironi. Kom in i diskussionen istället det skadar inte med några fler äm de som spammar här.kashieda skrev:
Som sagt är det andra egenskaper hos det som alla kallar "svängmassa" här kommer in dvs generatorer i systemet.