S Snikholt skrev:
Vad är det som är löjligt? Du säger att man har andra prioriteringar, och då vill jag att du berättar vilka prioriteringar det är.
Att det finns så få felkällor som möjligt. 1000 generatorer/ställverk/ brytare/ whatever på en gång är sämre än 30.

S Snikholt skrev:
1. Baserat på det bland annat Red Electrica själva uppger om haveriet, samt det man kan läsa sig till om det Spanska elnätet. Reaktiva effektbalansen är inte lika i alla delar av nätet vid en given tidpunkt.

Att de har varit inställda på samma värde betyder inte att alla haft samma fasvinkel samtidigt - men de har arbetat mot samma börvärde.

Min uppfattning är att Spanska nätet var att betrakta som svagt vid tidpunkten, vilket gör det svårare att styra och reglera. Det hade krävts betydligt mer sampling av mätvärden i fler delar av nätet och aktiva åtgärder baserat på dessa för att hindra det som skedde.

2. Jag konstaterar snarare att händelsen inte inträffat om 60% av produktionen bestått av synkrongeneratorer med svängmassa.
Du borde söka jobb på Red Electrica. De har ju inte fattat ett skit.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Dessa diskussioner är ibland på gränsen till plågsamma...

Jag kan vara olika åsikter med Martin Lundmark, GK100 mfl i elkraftsfrågor, men för att dra en analogi till fotboll så handlar det då mer om huruvida man ska spela 4-4-2, eller 3-5-2 - anfalla på högerkanten eller vänsterkanten osv.

Men i diskussion med andra här, ingen nämnd, ingen glömd så blir det diskussioner om regelverket, folk påstår att man visst inte är offside trots att man är bakom backlinjen när passen slås. Man får visst ta bollen med handen osv....

S
K karlmb skrev:
Att det finns så få felkällor som möjligt. 1000 generatorer/ställverk/ brytare/ whatever på en gång är sämre än 30.
Förstår helt ärligt inte vad du menar.

S Snikholt skrev:
Så även om mer svängmassa kanske inte hjälpt, så var avsaknaden av synkront beteende absolut orsaken.
Så problemet var bristen på svängmassa men mer svängmassa hade inte löst problemet?

Krig är fred. Fångenskap är frihet.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Du borde söka jobb på Red Electrica. De har ju inte fattat ett skit.
Jag är övertygad om att deras tekniker har koll på läget. Men det är knappast deras 1:e driftingenjör som sköter kommunikationen i bolaget.

• Gilla
STB
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Så problemet var bristen på svängmassa men mer svängmassa hade inte löst problemet?

Jag förstår att det inte låter glasklart, men så är det.

Mer svängmassa i det mått det anges (GWs) hade inte gjort varken till eller från avseende spänningsstabilitet, om du skulle peta in det i ekvationen. Så i det avseendet är påståendet sant, att orsaken inte berodde på brist på svängmassa,

Men det är också falskt - eftersom en synkron maskin med stor svängmassa ger andra nyttor som vi har försökt förklara i denna tråd.

• Haha
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du frågade varför spänningen steg
Jag gav dig en av flera möjliga anledningar då frågar du varför jag berättade det för dig
Ja, du berörde friledningarna. Men vill veta belastningen på dess för att kunna svara på eventuellt bidrag från dessa. Och då är inte det en framkomlig väg. Eller hur?

Det vi får finna oss i att luta oss emot är då vad Red Electrica har nämnt om just detta i sin rapport. Och de har en uppskattning på hur nivån på reaktiv effekt förändrades. Jag är övertygad om att jag nämnt detta tidigare.

Är det så att du betvivlar uppgifterna från Red Electrica?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ja, vi som läser detta och inte kan tillgodogöra oss logiken är nog för korkade för att förstå oss på växelström.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Ja, vi som läser detta och inte kan tillgodogöra oss logiken är nog för korkade för att förstå oss på växelström.
Det är helt OK att inte förstå hur elkraftsystem fungerar, man är inte korkad för det.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
@karlmb
[länk]

Varför kör dom sina gasverk? ÄR det för att de tycker det är roligt?
Med "dom" tänker du då på Frankrike?

Spain exported more natural gas, in particular to neighbouring France, which needed more gas to fill its underground storages and maintain its regasification terminals, the company said.
Man undrar vad Frankrike ska med naturgas till. Dom har ju svängmassa (och kärnkraft) så det räcker och blir över.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Med "dom" tänker du då på Frankrike?

Man undrar vad Frankrike ska med naturgas till. Dom har ju svängmassa (och kärnkraft) så det räcker och blir över.
Ingen aning vad fransmännen gör med gasen. Fin halmgubbe annars.

Mikael_L
P paralun skrev:
Jag konstaterade bara faktum om dåtidens svenska "betongsossemodell" som var mycket rationell.
Om du kikar på Sverige på 70-talet och Sverige nu, så kanske du ser att det finns lite skillnader,
Graf över Sveriges elproduktion och konsumtion 1913-2023 där olika energikällor som vattenkraft, kärnkraft och vindkraft visas i TWh/år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg till detta oljekrisen, OPECs kartellbildning, lägg också till att Sverige då hade haft elransonering 4 gånger, 2 gånger alldeles nyligt, och 2 gånger 25 år tidigare.

Tror du att det är samma behov och recept nu?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:

Konstigt att du också ska gå så snett i frågan och samtidigt försöka med någon missriktad ironi. Kom in i diskussionen istället det skadar inte med några fler äm de som spammar här.

Som sagt är det andra egenskaper hos det som alla kallar "svängmassa" här kommer in dvs generatorer i systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.